Sovsäck i Svenska fjällen, vintertid

Hej,

Är det någon som kan säga mig om en sovsäck vars extremtemperatur är -25C, räcker för övernattning i tält eller bivack vintertid i de svenska fjällen?

Mvh, Per Nyberg.
 
Mycket under.

Hej.
Jag var ute på en lång tur i fjällen i vintras med tält, och flera morgnar hade vi runt 30 minus....och min sovsäck en Ajungilak tyin elite ( som har en "extremtemp" på -30) klarade det hyfsat...men det som var viktigast det var att ha ordentligt att ligga på...körde både med thermarest plus ett vinter-liggunderlag...och la även skalbyxor och jacka under.
Så har du bara ordenligt med underlag så går det nog, har du möjlighet att ha ett renskinn under så är det nog det bästa.
Björn
 
Beror på

Beror på hur frussen du är!

Den ryska brottaren Karelin tyckte det var varmt en vinterdag hemma i murmansk så han och några kompisar till honom hade grillfest! i T-tröja! det var -25 Grader då! Min sambo fryser när det är +20 hemma För att nämna nått! ;)

Det viktigaste är att man är mätt/torr och har ett bra liggunderlag!
Så kolla vad du har för liggunderlag oxå!
 
För kallt

enligt min erfarenhet så är det för kallt med bara ett thermarest på vintertältturer.....
ett thermarest för komforten och ett vanligt för kylan är det som behövs , tycker jag
 
Inte bara yttre omständigheter

Jag tror inte bara det beror på vilken säck eller hur många underlag Du använder. En förutsättning för en komfortabel natt i 25 graders kyla är att Du har ätit ordentligt och är torr och ej heller helt utmattad. Själv tycker jag inte att man kan ha en FÖR varm säck med sig på svenska vinterturer. Brukar ha min Marmot med en extremtemperatur på ca -40. Tycker vidare att det räcker med ett enkelt liggunderlag typ Ridge Rest. Jag upplever det som att luften i ett Therma Rest blir alltför kall när det är kallt ute och på så vis kyler kroppen om man inte har ytterligare ett liggunderlag typ Ridge Rest under. Istället för att släpa på två underlag lägger jag således lite extra vikt på en varmare sovsäck. Blir det mycket kallt kan Du ju dessutom sova i lite extra kläder eller lägga de isolerande Gore-Tex kläderna under sovsäcken.
 
Beror lite på...

Jag brukar rekommendera en sovsäck som tål minst 25 minusgrader för vinterfjäll. Doch har det viss betydelse när man är ute och hur man bor. Skall man bo i bivack brukar det räcka gott och väl. Snön isolerar bra mot kylan, och under -10 är det sällan i en snöbivack. I ett tält däremot kan det bli betydligt kallare, speciellt om man är ute tidigt på vintern. Kring påsktid (mitten av mars till mitten av april) blir det ofta ner mot -20 på nätterna vid klart väder (utanför tältet, några grader varmare inne). De södra delerna av fjällen brukar vara lite varmare vid denna årstid. Tidigare under vintern (december t o m februari) får man vara beredd på lägre nattemperaturer.

Summan av detta resonemang blir väl att på en bivacktur eller en tälttur framåt vårvintern fungerar en -25-säck bra. Vid tältturer tidigare på vintern bör man ha en varmare säck. Ett alternativ är ju att sova i dubbla sovsäckar. En fuktspärr gör också sovsäcken varmare.

Två vanliga liggunderlag blir en bra vinterbädd tycker jag. Förhållandevis lätt, och ger bra isolering. Thermarest + liggunderlag är skönare, men väger mer.

Peter
 
Sova som en stock

I vintras var jag ute i kylan i Abisko - Narvikfjällen på skidtur. Jag sov som en stock i min Tyin Arctic (Ajungilak) som har en extremtemperatur på - 45 grader.

en säck som sträcker sig till -25 går helt ok att använda. Något som kan förbättra sömnen ytterligare är t ex en fleece säck innuti sovsäcken vilket gör ca 10 grader och har du även en bivacksäck på utsidan gör det ytterligare fem grader.

När det gäller att sova nergrävd i snön så kan jag glädja dig med att nere i snön kryper temperaturen sällan under nollan p g a snöns isolationsförmåga.

Två liggunderlag är att rekommendera om du ej har t ex renskinn.

Lycka Till
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
ostenolsson Sovsäck André Jamet Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.