Sovsäck för vintern...

• Trådstartare aldehyd_o@hotmail.com (Andreas)
  • Start datum

aldehyd_o@hotmail.com (Andreas)

Gäst
Jag vet! det är en gamal fråga och en sliten diskussion. Jag vet också att det varierar från person till person och från tillverkare till tillverkare. Men jag tänkte ändå fråga vad jag bör köpa för sovsäck (vilka tempgränser, gärna också märken ("billiga")) för att sova i under en veckas tältning i tex Sarek under påsken.
Det har pratats ganska mycket om det på detta forum men jag känner inte att jag fått ngt riktigt bra svar av att läsa det gamla.....

Tack på förhand!

/Andreas

Untitled

Kika på Ajungilak's säckar. Dom är, tycker jag, förhållandevis billiga, mycket sköna och torkar ganska fort om man råkar blöta ner den. Många tycker att dom är för stora och klumpiga, men det är väl en smaksak antar jag. Vill du ha en bra allroundsäck föreslår jag modellen "Tyin". Stor men skön, kostar 1500-2000:-
Vill du kika på mindre modeller för lite extremare expeditioner föreslår jag en säck av märket "Ferrino".
Ganska okänt, dock bra.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

glenn_mattsing@yahoo.com (Glenn Mattsing)

Gäst
vintersäck

Ajungilaq Tyin Arktic, finns att köpa till ett bra pris hos sportsnet.se (1900 kr)

urban.norstrom@boliden.se (Urban)

Gäst
Jag är också i inköpstagen...

och har tittat på ett flertal säckar.
Bl a, "ajungilak tyin arctic", "Carinthia Lite expedition", "wiggys Ultima thule" osv. Det är en jäkla djungel men för ca: 2000 kr, som de två förstnämda kostar, får du mycket god prestanda. Faktiskt till fördel för carinthia, 2,5 kg och komforttemp -25 till -30 beroende på hur varm du är.

Wiggys blir dyrare och väger mer. 3700 kr, 2,3 till 2,7 kg beroende på säckens storlek. -27 grader i komforttemp. Denna säcken klarar långvarig kompression bättre än de andra men man skall nog undvika detta i alla fall. Wiggys har däremot ett betydligt kraftigare yttertyg och en riktigt grov dragkedja (Ykk #10!)så den känns väldigt rejäl. Det sämsta med wiggys är att kompressionspåsen är på tok för liten. Man får kämpa rejält för att få ner säcken i packpåsen, nästan förkomprimera den faktiskt. Är man inte allergisk så skulle jag nog välja dunsäck framför wiggyssäcken då prisskillnaden inte blir allt för stor.

Problemet med alla dessa säckar är ju att dom blir rätt stora även om man komprimerar dom så det gäller att ha plats i ryggsäcken.

Jag har själv en nästan ny carinthia tre säsongssäck (ca: -10, i komforttemp) och är väldigt nöjd. Den väger 1,6 kg och jag kommer nog att komplettera den med en tunnare säck (ca: -3 grader i komfort, 1,1 kg) från mountain equipement. Denna säck skall jag använda som yttersäck och får nog ca: -30 grader med bägge tillsammans. Denna säck kostar 1300 kr och den totala vikten på bägge säckarna blir då 2,7 kg. Jag tror att det blir ett flexibelt system då jag med detta också får en relativt lätt sommarsäck för fjällvandring. Det finns en mängd olika tunnare säckar som är alternativ som yttersäck men jag har fastnat lite för just denna. Har man en stor kompressionspåse behöver man ju inte heller ta isär säckarna utan bara knöla ihop bägge samtidigt.

Är du inställd på att köpa en vintersäck i syntet är nog carintia det bästa alternativet tror jag. På butiker som säljer både carinthia och ajungilak har i alla fall jag blivit rekomenderad att köpa carinthia.

/Urban.

Ps. Jag och min fästmö skall också in i Sarek under påsk. Ds

aldehyd_o (Andreas)

Gäst
Tack för tips...

Av det jag har tittat i butikerna här uppe i Umeå så har jag kommit fram till att Ajungilkas Tyin winter verkar vara det bästa alternativet med min ekonomi. Temperaturen är -20 i komfort och -30 i extrem och jag hoppas det räcker Artis blir ganska mycket tyngre....
Carinthia har jag inte sett i någon butik här uppe. Det verkar som de flesta har Ajungilak och haglöfs och haglöfs känns inte aktuellt då de är tyngre och bara lite dyrare. Alternativet är ju förståss att använda två säckar och då få en bra senhöst och tidigvår-säck. Jag har i nuläget en haglöfs camplite 0/-6 och antar att den borde kompleteras med en säck för runt -10 för att kunna sägas ha vinterstatus.
Jag får väl se hur jag gör men det lutar nog åt en Tyin Winter.....

Tack för tips och tankar!

/Andreas

2 Sommarsäckar går också bra

Det går väldigt bra att använda 2 sommarsäckar i stället för en vintersäck

javerhammar@hotmail.com (Joakim Jäverhammar)

Gäst
Tyin Artic

Jag har en Tyin Artic om vilken jag har ett par saker att förtälja. Säcken är inte "rymlig" vilket proklameras i Ajungilaks kataloger. Den är snarare snäv och relativt trång i fotänden. På de nya modellerna återfinns enbart ett halvägs blixtlås vilket försvårar ombyten + övriga aktiviteter inuti sovsäcken t.ex. "pisseflaska" kissning. I övrigt fungerar den dock bra. Tänk dock på att komfortgränsen ligger mellan -5/-35, vilket betyder att det kan bli svettigt på undersidan av sovsäcken om temperaturen inte är i undre delen av komfortgränsen då den delen ligger an mot liggunderlaget. Även värmekragen klan vara ett problem då det inte är helt lätt att sätt ihop den med kardborre banden när man ligger i säcken. Annars är det en bra säck för ett bra pris om man jämför tyngd+volym/pris.

Mvh Jäverhammar Joakim

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips