Sovsäck för vår/höst

Jo, jag förstår att det är svårt med kombinationen tunt ( lätt) tyg och låg vikt,alltid dessa kompromisser. Sedan förstod jag nog att det är svårt att kombinera en vår- sommar-höst säck i en, utan det blir som du säger två olika. Om man koncentrerar sig på en vår-höst säck, vilka temperaturer bör man rikta in sig på då ?

Sedan förstod jag inte denna meningen
"Yttersäck gör att sova vid nying är att rekommendera."

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag menade tunt lätt tyg och hög slitstyrka. Komforttemperatur för vår-höst bör ligga på ?

Beror ju lite på var du tänkt tillbringa vår/höst, men generellt tycker jag att du bör titta efter en sovsäck med Tlimt -10-12 grader C om du är man. Vad gäller yttertyg så undvik Pertex Quantum som är mycket tunt om du söker lite mer slitstyrka, välj Pertex Microlight eller kraftigare väv.

Jag har själv ingen egen erfarenhet av hydrofobiskt dun (alla våra sovsäckar har vanligt dun), men man skall nog inte ha någon övertro på att just hydrofobiskt dun hjälper mycket mot fukt. Alla dunsäckar är känsliga för fukt, men inuti ett tält är de sällan utsatta för någon nämnvärd fukt.
En sak jag däremot noterat när jag känt på sovsäckar i butik är att jag tycket de säckar som har hydrofobiskt dun tappat lite av spänsten i loftet, dvs att behandlingen tar bort lite av dunets spänks och naturliga förmåga att snabbt återhämta sig efter komprimering. Kolla även var dunet kommer ifrån, ankdun är en billigare produkt än gåsdun.

Beror ju lite på var du tänkt tillbringa vår/höst, men generellt tycker jag att du bör titta efter en sovsäck med Tlimt -10-12 grader C om du är man. Vad gäller yttertyg så undvik Pertex Quantum som är mycket tunt om du söker lite mer slitstyrka, välj Pertex Microlight eller kraftigare väv.

Jag har själv ingen egen erfarenhet av hydrofobiskt dun (alla våra sovsäckar har vanligt dun), men man skall nog inte ha någon övertro på att just hydrofobiskt dun hjälper mycket mot fukt. Alla dunsäckar är känsliga för fukt, men inuti ett tält är de sällan utsatta för någon nämnvärd fukt.
En sak jag däremot noterat när jag känt på sovsäckar i butik är att jag tycket de säckar som har hydrofobiskt dun tappat lite av spänsten i loftet, dvs att behandlingen tar bort lite av dunets spänks och naturliga förmåga att snabbt återhämta sig efter komprimering. Kolla även var dunet kommer ifrån, ankdun är en billigare produkt än gåsdun.
Tack för de reflektionerna, jo jag är man (eller åtminstone sist jag tittade efter ;)).

T-limit 10- 12 grader säger du. Hmm, är det inte lite väl högt ? Blir det inte kallare om nätterna på vår/höst ? Kanske inte. Du undrar var jag tänkt att använda den? Jaa, det är en svår fråga att svara på, då jag egentligen inte vill begränsa mig, men om vi säger från norr till söder inom landet gränsen (och kanske en bit utanför;)).

Förstår ditt resonemang gällande fukt, men jag har erfarenhet av att det bildas en del kondens i mitt tält. Även om det inte droppar ner något vatten, så föreligger det risk att det kommer vatten på när man rör på sig inuti, eller när man skall i och ut ur säcken. HB Enan är inte jättestor invändigt, även om det räcker för en.

Får informera mig ytterligare vad det gäller hydrofobiskt dun innan jag skrider till verket. Det torde finnas information på nätet om dess förtjänster eller avsaknaden av densamme. F ö så hade jag nog tänkt att köpa en säck från Cumulus vilka jag förstått levererar fullgoda produkter, så i det avseendet är jag inte orolig för att dunfyllningen inte håller utlovad kvalitet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips