Sovsäck för vår/höst

Hallå

Är i behov av en till sovsäck som skall klara lite mer kyla, har inga planer på att tälta på vintern men sen hösten då det kan bli en del minusgrader samt att det blir åka upp till fjällen nästa år. Har just nu en +7 (tror jag). Men för att vara på säkra sidan bör man ha en runt -5 till -10 kanske för att klara den kallaste hösten? Det är nog en dunsäck jag vill ha och priset kan jag nog tänka mig 3-4000. Jag är 184cm lång.

Anser ni att jag borde ha varmare/kallare grad på säcken så skriv gärna. Passar även på att fråga lite om skötsel gällande dunsäcken, jag vet att säckar bör förvaras i lådor eller liknande och inte rullade i packpåsen men hur ofta tvättar ni sovsäcken? Regelbundet, beroende på antal anvädningar, när den luktar?

Tack på förhand
 
Jag har köpt mig en Marmot Sawtooth (~2500 kr).

Det är en dunsäck som är specad till -8´C. Den sov jag gott i i endast kallingar när det var +3´C, och då bör tilläggas att jag är väldigt frusen av mig. Till den följer det med en stor nätsäck för förvaring.
 
Min vår/höst säck har en spec på -12° som komfort, ett sideninnerlakan är lätt att tvätta, typisk DIY projekt. För att pressarfoten inte skall slira sätt maskeringstejp på undersidan vid sömnaden så går det lätt.
go tur
 
Är mkt nöjd med min cumulus mysteriuos traveller 500 +4grader. Finns en 700g dunvikt också. Har sovit strax över nollan med tunn fleece å kalling utan problem.

Ligger du i innertält kan du lägga till 5grader direkt speciellt om du inte är ensam.

Pris på säcken är ca 2000kr
 
Jag har precis köpt en Cumulus Panyam 600. Kostar 360€ med hydrophobic down och väger precis 1kg. Premiärturen blir v. 35 så jag kan inte säga något om hur den är än men Cumulus har bra rykte om sig och den kvalar in på din prisklass.
 
Jag har precis köpt en Cumulus Panyam 600. Kostar 360€ med hydrophobic down och väger precis 1kg. Premiärturen blir v. 35 så jag kan inte säga något om hur den är än men Cumulus har bra rykte om sig och den kvalar in på din prisklass.
Kul! Är i exakt samma sits. Fick hem en panyam 600 i förra veckan. Den kommer att invigas i Padjelanta första veckan i september. Den ser välsydd och förtroendeingivande ut och kommer förhoppningsvis att funka bättre i höstfjällen än min gamla -1 Marmot-säck.
 
Både cumulus och roberts brukar tipsas om på detta forumet. Jag har själv en cumulus jag är nöjd med, sambon har en från roberts som hon älskar.

Runt -5 komfort funkar för de flesta fjällturer och höst/vår på låglandet. Men om man inte känner behov av att jaga vikt kan det såklart vara värt att köra ännu lite varmare så man garanterat slipper frysa.
 
marmot sawtooth long

jag köpte en marmot sawtooth long förra sommaren för senhöst-tur i finnmark, nordnorge. jag sov i tält hela oktober från tromsö till ryska gränsen vid kirkenes och tillbaka i -5 till -15 grader om nätterna och frös lite dom kallaste nätterna men annars gick det väldigt bra. väger strax över ett kilo och har komforttemp för man på -9 tror jag.

rekommenderar alltså. hade också på kall sommarresa på island i somras, runt nollgradigt på nätterna, och då fick jag öppna den när ja vaknade på natten för att jag var för varm. alltid med ullunderställ på, så antingen kan man ju skippa det vid varmare nätter eller så tycker jag det är OK att öppna lite vid fötter eller överkropp, få in lite frisk luft.
 
Jag har två dunsovsäckar från Roberts. Den ena använder jag under senvår - förhöst. Den är graderad till -1 °C. Den varmare duger ned till -18 °C och används senhöst - förvår. Vikten ligger på 950 g. resp. 1.600 g.
Jag har hitills inte tvättat någon av sovsäckarna. Jag använder sovsäckslakan för att slippa det.
 
Hej hopp !

Är också spekulant på en sovsäck som går att använda vår-sommar-höst, men det blir väl en svår kompromiss med tanke på sommarbruk. Har förstått att hydrophobic down är lämpligt i de fall det finns risk att säcken blir fuktig och eftersom jag tidigare upplevt problem med mitt HB Enan-tält vad det gäller kondensbildning känns det som ett vettigt alternativ.

Det bör i sammanhanget nämnas att storlek (hoppackad) och vikt efterstävas att hållas så låg som det är möjligt, då jag har en fotorygga som är tänkt att användas som vandringssäck och som har en volym av ~ 52 liter efter det att ICU (Internal Camera Unit) är isatt. Jag har varit inne på div. trådar för att förhöra mig om vad som kan anses vara lämpligt för mig utifrån de nämnda parametrarna, men kom fram till slutsatsen att det är bättre att fråga den samlade kunskapspanelen här på utsidan, för att få hjälp i detta spörsmål, det har visat sig vara hjälpsamt att konsultera panelen här i andra sammanhang, så varför bryta ett vinnande koncept ?

Vidare vill jag ha ett yttertyg som är motståndskraftigt mot revor som kan uppstå i samband med kontakt av omgivande terräng och naturligtvis så behöver den inte kosta en förmögenhet, något som kan bli svårt att undvika med tanke på de ovanstående parametrarna, men i vart fall, shoot !!
 
Rekordeligt yttertyg väger tungt.
Yttersäck gör att sova vid nying rekommenderas.
Sommarsovsäck är svårligen vår eller höstsäck, se det som två olika.
go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danisko Tips på sovsäck (vår-sommar-höst) Bo och sova 10
rJohansson Sovsäck för Höst, Sommar, Vår Bo och sova 22
hnz Sovsäck + annat för sommar, tidig höst/sen vår Bo och sova 4
varg1 Sovsäck för sommarfjäll och Stockholms vår/höst Bo och sova 7
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
Kicki.H Sovsäck i höst Bo och sova 12
Gohan Yttertyg för höst/vår sovsäck Bo och sova 3
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.