Sovsäck 2000?

Sitter och grubblar på vad jag ska köpa för sovsäck(ssystem). Jag vill kunna pysa ut på mer än en dagstur även så här års och kanske även till nordligare breddgrader än Hufvudstaden med omnejd.

Har fastnat för sovsäck 2000 då det verkar vara ett tämligen flexibelt system med två sovsäckar anpassade för att byggas ihop vid extremare behov samtidigt som de tycks kunnas användas var för sig med god behållning.

Någon som har några synpunkter? På jakt efter så lite prylar som möjligt som kan användas till så mycket som möjligt. Soliga sommarnätter såväl som kyla och väta.

Kolla på American Modular Sleep System. 1 st sommarsäck +1 st vintersäck + 1 st bivybag i goretex.
Har hittat en handlare i England som säljer nytt för 79,99 Pund + frakt ca 20 pund. Systemet är ungefär detsamma som du funderar på. Väger lite men du kan skippa tältet & det blir inte så vrålstort med kompressionspåse. Har provat min i helgen & är väldigt nöjd.
Sök på ebay.co.uk

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Sitter och grubblar på vad jag ska köpa för sovsäck(ssystem). Jag vill kunna pysa ut på mer än en dagstur även så här års och kanske även till nordligare breddgrader än Hufvudstaden med omnejd.

Har fastnat för sovsäck 2000 då det verkar vara ett tämligen flexibelt system med två sovsäckar anpassade för att byggas ihop vid extremare behov samtidigt som de tycks kunnas användas var för sig med god behållning.

Någon som har några synpunkter? På jakt efter så lite prylar som möjligt som kan användas till så mycket som möjligt. Soliga sommarnätter såväl som kyla och väta.

Dyrt för vad du får. Köp liknande men av dun istället. Kolla alpkit.com

Bra men stort

Hej!

Är själv väldigt nöjd med sovsäck 2000. Varm och ganska flexibel, har aldrig haft behov av att ta på mig kläder i den. Sover oftast bara i kalsongerna.
Dock är den skrymmande, speciellt om du har bägge säckarna blir paketet väldigt stort.

Jag hade sovsäck 2000 i lumpen och jag gillade inte alls det systemet. Skrymmande och tungt, samtidigt som det inte var särskilt varmt. Sommarsäcken fungerade bra på sommaren, men den var mycket tyngre och minst dubbelt så stor som min privata sommarsäck från Snugpak. Vintersäcken var också den mycket tyngre och större än min privata vintersäck.

Anledningen till att de säckar jag hade inte värmde särskilt bra kan ha att göra med att de var väldigt begagnade. Har för mig att de var tillverkade i början av 00-talet, och har antagligen tvättats en hel del gånger och använts desto mer.

Jag har Carinthias Tropen och Defens 4 som är väldigt lika säckarna i 2000-systemet. För mig har de funkat hur bra som helst.
Tropensäcken använde ungefär 25 nätter i somras och den funkar perfekt och ventilerar bättre än min gamla haglöfs. Packvolymen är väldigt liten och kompressionsfodralet är bland det bästa jag har sett. Dragkedjan har aldrig fastat i tyget.
Defens 4 har jag bara hunnit testa några nätter nu i vinter och den håller helt klart måttet. Jag har provat den i -18 och den var väldigt varm, så temperaturangivelserna går att lita på. Den ventilerar ut fukten bra, trots sin vattentäta beläggning på yttertyget. Nackdelen är att volymen är rätt stor.

Det märks att säckarna är designade för militärt bruk. Allting känns väldigt rejält och gediget till skillnad från min gamla haglöfs.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips