Sovsäck 2000?

Sitter och grubblar på vad jag ska köpa för sovsäck(ssystem). Jag vill kunna pysa ut på mer än en dagstur även så här års och kanske även till nordligare breddgrader än Hufvudstaden med omnejd.

Har fastnat för sovsäck 2000 då det verkar vara ett tämligen flexibelt system med två sovsäckar anpassade för att byggas ihop vid extremare behov samtidigt som de tycks kunnas användas var för sig med god behållning.

Någon som har några synpunkter? På jakt efter så lite prylar som möjligt som kan användas till så mycket som möjligt. Soliga sommarnätter såväl som kyla och väta.
 
Kolla på American Modular Sleep System. 1 st sommarsäck +1 st vintersäck + 1 st bivybag i goretex.
Har hittat en handlare i England som säljer nytt för 79,99 Pund + frakt ca 20 pund. Systemet är ungefär detsamma som du funderar på. Väger lite men du kan skippa tältet & det blir inte så vrålstort med kompressionspåse. Har provat min i helgen & är väldigt nöjd.
Sök på ebay.co.uk
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

gro

Avslutat
Sitter och grubblar på vad jag ska köpa för sovsäck(ssystem). Jag vill kunna pysa ut på mer än en dagstur även så här års och kanske även till nordligare breddgrader än Hufvudstaden med omnejd.

Har fastnat för sovsäck 2000 då det verkar vara ett tämligen flexibelt system med två sovsäckar anpassade för att byggas ihop vid extremare behov samtidigt som de tycks kunnas användas var för sig med god behållning.

Någon som har några synpunkter? På jakt efter så lite prylar som möjligt som kan användas till så mycket som möjligt. Soliga sommarnätter såväl som kyla och väta.

Dyrt för vad du får. Köp liknande men av dun istället. Kolla alpkit.com
 
Bra men stort

Hej!

Är själv väldigt nöjd med sovsäck 2000. Varm och ganska flexibel, har aldrig haft behov av att ta på mig kläder i den. Sover oftast bara i kalsongerna.
Dock är den skrymmande, speciellt om du har bägge säckarna blir paketet väldigt stort.
 
Jag hade sovsäck 2000 i lumpen och jag gillade inte alls det systemet. Skrymmande och tungt, samtidigt som det inte var särskilt varmt. Sommarsäcken fungerade bra på sommaren, men den var mycket tyngre och minst dubbelt så stor som min privata sommarsäck från Snugpak. Vintersäcken var också den mycket tyngre och större än min privata vintersäck.

Anledningen till att de säckar jag hade inte värmde särskilt bra kan ha att göra med att de var väldigt begagnade. Har för mig att de var tillverkade i början av 00-talet, och har antagligen tvättats en hel del gånger och använts desto mer.
 
Jag har Carinthias Tropen och Defens 4 som är väldigt lika säckarna i 2000-systemet. För mig har de funkat hur bra som helst.
Tropensäcken använde ungefär 25 nätter i somras och den funkar perfekt och ventilerar bättre än min gamla haglöfs. Packvolymen är väldigt liten och kompressionsfodralet är bland det bästa jag har sett. Dragkedjan har aldrig fastat i tyget.
Defens 4 har jag bara hunnit testa några nätter nu i vinter och den håller helt klart måttet. Jag har provat den i -18 och den var väldigt varm, så temperaturangivelserna går att lita på. Den ventilerar ut fukten bra, trots sin vattentäta beläggning på yttertyget. Nackdelen är att volymen är rätt stor.

Det märks att säckarna är designade för militärt bruk. Allting känns väldigt rejält och gediget till skillnad från min gamla haglöfs.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.