Sova i sovsäck

Om man fryser vid 3-5 snåret på morronen när kroppens ämnesomsättning är som lägst, så är inte säcken tillräckligt varm, spelar ingen roll om du svettas floder när du lägger dig.

Det är också olika på människor hur mycket ämnesomsättningen varierar över dygnet, själv är en sådan som nästan är kliniskt död vid 3-5 tiden och därmed nästan ingen egen värmebildning - vilket innebär att jag måste har en varm vår/höst-säck eller vintersäck även på sommaren, annars så vaknar jag i frossa och det är ingen bra start på den dagen...
 
Du kan testa din vanliga sovsäck för att se om quilt är något för dig.
Dra ner dragkedjan så du har en 30-50 cm stängd "box" för fötterna, ha resten av dragkedjan öppen. Lägg sovsäcken på liggunderlaget med dragkedjan neråt.
När du krypit in i säcken, använd en säkerhetsnål för att sätta ihop säcken uppe vid toppen av dragkedjan. Dra åt lagom runt halsen och sov gott (förhoppningsvis).
Om du störs av sovsäckens huva, dragkedja eller säkerhetsnålen, ingen fara, dessa saknas respektive är bättre på en quilt.
Om säcken "glider runt" uppe på dig är det heller ingen fara, en quilt har remmar som håller den på plats.
Är det annat som inte fungerar är quilt kanske ett dåligt val för dig.
 
Man är alltid varm de första timmarna efter att man lagt sig, eftersom man nyss har varit uppe och rört sig och kroppens ämnesomsättning är hög (vilket gör att kroppen genererar värme).

Om man börjar frysa vid 2-3-tiden på natten eller framåt så beror det nästan alltid just på att säcken inte är tillräckligt varm. Vid den tiden på natten har kroppens ämnesomsättning sjunkit så kroppen genererar väldigt lite värme, och samtidigt har oftast temperaturen ute sjunkit rejält.

Säckens komfort temperatur var ca 3 grader varmare än det var ute den natten så den ska varit tillräcklig.
 
Komforttemperaturen är inte på något sätt en garanti för att den funkar för alla människor vid den temperaturen. Komforttemperaturen mäter man fram med en standardiserad mätkropp, men den kroppen är inte representativ för alla människor.

Komforttemperaturen är för att du ska kunna jämföra olika sovsäckar med varandra, men det kan vara så att din kropp behöver en komforttemperatur 5 grader under den temperatur du ska sova i.

Du har inte skrivit nåt om vad du hade på dig i övrigt, värt att notera är t.ex. att när man provar fram komforttemperatur för vintersäckar så kläs testkroppen såvitt jag förstått i ett underställ. Det innebär att säcken blir kallare än angiven komforttemperatur om man sover i bara underkläder.
 
Säckens komfort temperatur var ca 3 grader varmare än det var ute den natten så den ska varit tillräcklig.

Som nämnt ovan är inte vi människor standardiserade.
Det kan också vara att du inte skakat och "fluffat upp" sovsäcken ordentligt innan du använde den, då isolerar den sämre. Är det en ny eller begagnad säck? Gamla säckar förlorar loft och därmed isoleringsförmåga med tiden. Kan den varit fuktig? Då blir den dåligare att isolera, speciellt dun. Hur förvaras säcken? Säckar som förvaras komprimerade i påsen förlorar snabbt loft även om säcken inte används. En smutsig eller feltvättad säck kan också mista mycket isoleringsförmåga. Att ligga på ett liggunderlag som är för tunt för aktuell temperatur gör också att du fryser, även om sovsäcken är våldsamt overkill i förhållande till temperaturen.
Allt detta är viktigt att veta, du skriver ju att du är ny på friluftsliv, så det är inte självklart att veta sådant.
 
Ja just ja, den aspekten är lätt att missa om man är nybörjare.

En sovsäck isolerar bara uppåt och åt sidorna, inte ner mot marken. Detta eftersom det är säckens "loft" som isolerar och under sig får man inget loft på grund av att säcken trycks ihop.

Man måste alltså alltid ha ett liggunderlag som matchar sovsäckens isolation.
 
Om du inte låg så att du spände ut sovsäcken till nästintill noll tjocklek vid t ex knäna och/eller rumpan, så tror inte jag heller, att du frös p g a din sovställning, utan att du helt enkelt behöver förstärka "sovsystemet". Det består som många ovan påpekat inte bara av sovsäcken, så testa först med förslagsvis ullfrotteunderställ, ullstrumpor och - inte minst! - mössa eller rentav balaclava som "pyjamas". Inte de svettvåta du gått i, utan rena och torra. De är ändå bra att ha som ombytes/förstärkningsplagg för extra kalla dagar och/eller plurrningsmissöden, så det blir ingen extravikt i ryggsäcken. Testa även ett bättre/tjockare liggunderlägg, innan du springer iväg och köper en ny dyr sovsäck.

***

Knepigheter med sovställning är ändå något som ställer till det för oss som inte faller in i mumieschablonen, så det är bra att du startat en tråd där vi kan fortsätta byta tips och knep. Det är faktiskt inte så enkelt att alla kan lära sig sova på rygg; enda gången i mitt liv jag själv lyckats med det var i uppvakningsrummet efter narkos ;).

Som sagt så kan man röra sig antingen med eller i sin sovsäck, så testa om du helt enkelt kan få med dig sovsäcken när du rullar ihop dig. Den motsatta strategin är som redan beskrivits att halvöppna blixtlåset, dock med risk att du får glipor, vilket kan vara dramatiskt avkylande.

I standardsäckar, som förr i tiden fylldes jämnt runtom, brukade jag lösa mitt envetna magsovande med att vända sovsäcken med kapuschongsidan uppåt, öppna blixtlåset lite kring axlarna, och låta nedre delen följa benen. Men att vända sovsäcken "upp-och ner" funkar inte med de moderna viktslimmade säckar, som har tunnare fyllning på rygg/kapuschongsidan.

Med tiden blev det ett par måttanpassade säckar från roberts.pl. De är lite kortare än vanligt, men i gengäld bredare om axlarna och knäna, så jag kan sova med benen "i fyran" och får plats med armbågarna utan att behöva öppna blixtlåset. Fyllningen är också, tvärtemot det numera vanliga, tjockare på kapuschongsidan (som jag alltså vänder uppåt).

Quilt har jag personligen svårt att både få upp värmen och sova gott i, så det är heller ingen lösning som passar alla. Jag har haft svårt att få det att fungera när det varit som kallast, och ännu sämre när jag sovit utan tält, då den mest mikroskopiska glipa blir till värsta blåshål.

När du prövat dig fram ett tag med alla sådana variabler, så vet du nog väldigt bra vad som skulle fungera för just dig, och kan välja din nästa sovsäck därefter.
 
Jag är också alltid frusen, har framför allt svårt att somna om inte fötterna är varma. Och det kan det ta timmar innan de blir. Har kommit fram till två knep. Antingen den jobbiga varianten att springa mig riktigt varm direkt före läggdags - inte så praktiskt om det är mörkt dock :). Eller mysvarianten - att ha med min varmvattenflaska, en fantastiskt gullig liten sak förklädd till gosedjursfår som min man hittade på apoteket tror jag. Den håller värmen hela natten i sovsäcken.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.