Sova i sovsäck

Hej jag har nyss tagit upp det här med friluftsliv. Men jag har ett litet problem! När jag sover normalt sett brukar jag rulla ihop mig till något som kan liknas med fosterställning. Detta gör jag även när jag sover i sovsäck men när jag är på väg att somna så får jag inte med mig säcken utan drar bara upp benen. Detta brukar sluta i att jag vaknar halvvägs genom natten av att jag fryser som f'n och har svårt att få upp värmen och somna om igen. Kan tilläggas att jag brukar vända och vrida mig lite innan jag somnar.
Är det någon som har samma problem eller kanske lite tips till hur jag kan övervinna detta? Tacksam för svar // Frusen campare
 
Hade samma problem som du i början. Vänder och vrider på mig i normala fall och ligger på alla möjliga sätt hemma i sängen. Men av någon anledning lyckas jag somna på rygg när jag sover i sovsäck ute och ligga kvar så. Lite rulla över på sidan ibland, men annars verkar jag vant mig vid att i sovsäck ligger man stilla på rygg. En vana som sagt.
Ett annat alternativ är att ha en lite trängre sovsäck som följer med när du drar upp benen eller rullar runt. En liner i sovsäcken kan vara ett annat alternativ.
 
Hade samma problem som du i början. Vänder och vrider på mig i normala fall och ligger på alla möjliga sätt hemma i sängen. Men av någon anledning lyckas jag somna på rygg när jag sover i sovsäck ute och ligga kvar så. Lite rulla över på sidan ibland, men annars verkar jag vant mig vid att i sovsäck ligger man stilla på rygg. En vana som sagt.

Ett annat alternativ är att ha en lite trängre sovsäck som följer med när du drar upp benen eller rullar runt. En liner i sovsäcken kan vara ett annat alternativ.



Känner så väl igen det, hemma ligger jag på de flesta tänkbara sätt och jag har ryggproblem och man försöker hitta en position som fungerar.
MEN, i sovsäck lyckas jag somna på rygg eller någon sida och det verkar som att man "vänjer" sig på något sätt.
 
Kanske är för stor volym på din säck om du lyckas vända å vrida dig så mycket i den utan att det stramar?

Du kan skaffa en varmare sovsäck. Se till att du inte köper en variant med mindre dun i ryggpanelen.

Använd ett uppblåsbart liggunderlag istället för cellskum om markkyla är ett problem. Kan även använda båda.

Bästa tips för att sova gott är att vara fysisk utmattad när du går och lägger dig.
 
Jag vänder och vrider mig mycket i sömnen, för mig har den bästa lösningen visat sig vara en quilt.
Det är som en sovsäck utan dragkedja och huva,den fungerar som en blandning mellan en sovsäck och ett vanligt täcke.
 
Känner igen beskrivningen lite.

Men för min del fungerar det bättre i en bredare säck. Jag är en ivändare. Ändra är medvändare och dessa trivs bättre i smalare säckar.

Thure
 
Hej jag har nyss tagit upp det här med friluftsliv. Men jag har ett litet problem! När jag sover normalt sett brukar jag rulla ihop mig till något som kan liknas med fosterställning. Detta gör jag även när jag sover i sovsäck men när jag är på väg att somna så får jag inte med mig säcken utan drar bara upp benen. Detta brukar sluta i att jag vaknar halvvägs genom natten av att jag fryser som f'n och har svårt att få upp värmen och somna om igen. Kan tilläggas att jag brukar vända och vrida mig lite innan jag somnar.
Är det någon som har samma problem eller kanske lite tips till hur jag kan övervinna detta? Tacksam för svar // Frusen campare

Din sovsäck kanske inte är tillräckligt varm? Det kan visa sig på småtimmarna kring trefyratiden eller så då det ofta är som kallast och råast.
Annars om du bara är kall om fötterna så kan det funka med lagom varma knästrumpor. Är de för varma kanske man sparkar av sig dem under natten. Jag brukar också kura ihop mig på sidan och om fötterna känns kalla brukar jag liksom knipa tag i sovsäcken längs ner med fötterna och dra upp den och sen böka runt lite så att fötterna blir inbäddade i sovsäck runt om på alla sidor.
 
Jag är också inne på att den kanske inte är tillräckligt varm. En annan möjlig teori är att du spänner ut säcken när du kryper ihop och på det viset pressar ur luften och minskar isoleringsförmågan; Att säcken är för liten i omkrets alltså.

När det gäller quilt är även jag på väg att bli en förspråkare. Har kämpat med att sova i sovsäck av andra anledningar. Testade då att bara stänga dragkedjan längst ner vid fötterna så säcken i praktiken fick funktionen av en quilt. Sedan dess har jag inte haft några problem att sova längre. Än så länge har jag inte frusit på natten heller, trots frost på morgonen.
 
Jag tackar för tipsen! Får nog bli några turer till innan jag börjar handla nya grejer då friluftskontot gått väldigt varmt det senaste!

Säcen är inte för kall, funkade bra dom förste tre timmarna tills jag hade lagt mig som en räka.. Tror att de blir så kallt för att det är såpass mycket av säcken som blir oanvänd så att all värme försvinner ut ur den delen. Typ som kallras.
 
Man är alltid varm de första timmarna efter att man lagt sig, eftersom man nyss har varit uppe och rört sig och kroppens ämnesomsättning är hög (vilket gör att kroppen genererar värme).

Om man börjar frysa vid 2-3-tiden på natten eller framåt så beror det nästan alltid just på att säcken inte är tillräckligt varm. Vid den tiden på natten har kroppens ämnesomsättning sjunkit så kroppen genererar väldigt lite värme, och samtidigt har oftast temperaturen ute sjunkit rejält.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.