Sommarsovsäck till min kvinna?

Hej alla

Min kvinna har börjat bli sugen att följa med mig ut på friluftsäventyr, och behöver därför en sovsäck.
Till en börjar kommer hon nog bara följa med på vandring i sommarvärme (Slutet på maj - slutet augusti) och det kommer att vara i "låglandsmiljö".

Sovsäcken ska vara i syntet, max väga runt något kilo +-, och inte vara dyrare än 1500 kr och som sagt passa bra i svensk sommarmiljö.

Min kvinna är ca 167 cm och rät frusen av sig generellt.

Jag har kollat in denna: https://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=HAGLOFSQS1FIBRE_S09

Comfort på 3 grader, och jag vill ju inte att den ska vara FÖR varm heller, men vad tror ni folket. Det är svårt då hon aldrig sovit i en riktig sovsäck utomhus någon gång.

Men tanken är att köpa ifrån addnature då dom har 3 för 2 hela helgen, så då kan jag få in en säck till henne gratis när jag köper lite andra prylar till mig själv.

Jag och frun har ZENSOR 2S som har motsvarande värden, den fungerade utmärkt i somras.

Som kallast hade vi 3-4 grader och det var inga problem.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Jag är lite tveksam till ditt val då en fibersäck tappar loft lite snabbare än en dunsäck, samt att du skriver att hon är frusen av sig. Jag hade valt en säck med Tcomfort kring -1-(-2)C för att kunna sova komfortabelt även kalla nätter i södra Sverige.

Kan rekommendera Marmot W´s Wave 3
En billig sovsäck med hög kvalité. Vad nu kvalité betyder, men följande.....
Den har en komforttemp på c:a -1 till -2 grader för kvinnor. C:a -5 grader för män.
Väger c:a 1500 gram. Pris strax över 1000-lappen

Min fru hade en sådan när vi var ute på paddling 3 dagar i somras. C:a 17-18 grader ute-temp på nätterna. Hon är frusen av sig och tyckte att säcken var perfekt i temp trots värmen ute. Hon struntade bara i att dra upp dragkedjan på natten så blev den inte för varm

Kan rekommendera Marmot W´s Wave 3
En billig sovsäck med hög kvalité. Vad nu kvalité betyder, men följande.....
Den har en komforttemp på c:a -1 till -2 grader för kvinnor. C:a -5 grader för män.
Väger c:a 1500 gram. Pris strax över 1000-lappen

Min fru hade en sådan när vi var ute på paddling 3 dagar i somras. C:a 17-18 grader ute-temp på nätterna. Hon är frusen av sig och tyckte att säcken var perfekt i temp trots värmen ute. Hon struntade bara i att dra upp dragkedjan på natten så blev den inte för varm

Marmot Wave III är OK för sommarsäsongen i lågland som TS anger, skall fjällen inkluderas hade jag rekommenderat Wave IV. Wm regular fungerar bra för 167cm i kroppslängd.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips