Solovandra i Sarek
- Trådstartare okee
- Start datum
Det finns flera färdvägar i Sarek som är "säkra" och lättvandrade. De områden där du kan räkna med att vara ensam är däremot något mer svårframkomliga och därmed också något osäkrare. Dessutom är nog en vecka i minsta laget. Jag känner däremot till två andra områden som uppfyller dina krav:okee; sa:Tänkte solovandra i Sarek i augusti, vilken väg skulle ni rekommendera? Är det att rekommendera att vandra själv i Sarek överhuvudtaget? Vill komma bort. Planerat att var ute en vecka. Alternativ i fjällen där det inte är för mycket folk och för mycket spår av människor
okee; sa:Tänkte solovandra i Sarek i augusti, vilken väg skulle ni rekommendera? Är det att rekommendera att vandra själv i Sarek överhuvudtaget? Vill komma bort. Planerat att var ute en vecka. Alternativ i fjällen där det inte är för mycket folk och för mycket spår av människor
Så var det dax... ett måste i varje solovandringstråd... någon som bara måste tala om hur katastrofalt farligt det är att vandra solo.runekargo; sa:Hvis man vil vandre solo i et øde område - så løber man en risiko!
(Hvis man ikke medbringer en satalitnødsender.)
Mange mindre skade og sygdomme kan medføre katastrofale situationer!
Det hjælper lidt på risikoen hvis man har indleveret en rutebeskrivelse. Men man skal ikke forlade ruten meget (fx. topbestigning) før man nogen steder i Sarek kan risikere at måtte vente mange år på at bliver fundet.
cnygardh; sa:Claes skrev.......
pal2; sa:Väl skrivet Claes om solovandring på din hemsida. Det är ingen raketvetenskap, mest sunt förnuft. Och jag fick ett gott skratt på slutet. Min mor råkade ut för samma hjärtinfarkt när jag blev försenad och bad fjällräddningen meddela henne det. "Goddag, det är från fjällräddningen i Kiruna. Ni har en son som vandrar i fjällen......."
Mvh
Peter P.