solopaddling av kanadensare?

Hej! Kan någon förklara hur man paddlar rakt framåt vid solopaddling med kanadensare, utan att byta sida ideligen? Vad kallas det "huvudsakliga" draget? Hur utför man det? Jag är införstådd med att man måste sitta eller vara knästående längre fram i kanoten än vid tvåmanspaddling. Jag vet att man vid paddling "Canadian style" kan ta sig rakt fram genom att paddla endast på ena sidan. Jag vet också att man då är knästående alldeles vid den sida av kanoten som man paddlar på och att kanoten då lutar kraftigt. Jag vet också att dessa kanoter är rundbottnade och inte flatbottnade. Hoppas någon kan ge ett tilfredsställande svar. Det finns ju en hel del videos på YouTube, men har inte hunnit kolla fler än något fåtal.
 
J-draget

är det du skall lära dig. Inte speciellt svårt. En lite längre paddel är bra om man skall paddla ensam. Packa gärna en motvikt i fören så att du kan sitta på ordinarie plats i aktern varifrån du styr lättare än om du paddlar canadensaren bakfram.

I princip är J-draget ett vanligt paddeldrag rakt bakåt som övergår i en styrfas där den yttre kanten på paddelbladet förs framåt så att skaftet står nära lodrätt så att bladet bildar ett roder.

Thure
 
J-draget som sagt, men det är lättare att se än läsa sig till :) Gå på bibblan och låna hem Path Of The paddle av Bill Mason http://en.wikipedia.org/wiki/Bill_Mason

Men jag kan inte hålla med om att det där med att sitta på akterplats och köra med packningen fram. Enligt min mening är det bättre då att du sätter mer mot mitten. Ett knä på vardera sidan packningen brukar fungera bra.

ps. det är ingen skam att skifta sida med paddeln. ;) ds
 
Senast ändrad:
När du avslutar draget vrider du handen lätt utåt så att bladet blir till ett "roder" så att du kan korrigera kursen. Trixet är att draget blir så att det inte bromsar kanoten vilket är lätt hänt om du vrider handen innåt.

http://www.youtube.com/watch?v=eBnN1DrRLBI&NR=1

Paddlar du en konventionell symetrisk kanot typ Trapper eller Linder. sätter du dig enklast på försitsen fast åt fel håll så att du paddlar kanoten "baklänges". Det hjälper även om du lastar ner "fören" något.

Många ortodoxa paddlare tycker att det är "orent" med kölar men det hjälper att hålla kursen framför allt om du inte paddlar i strömmande vatten

Det är som sagt inte förbjudet att byta sida heller

Hans Friedel
 
öringen;361180 sa:
Men jag kan inte hålla med om att det där med att sitta på akterplats och köra med packningen fram. Enligt min mening är det bättre då att du sätter mer mot mitten. Ett knä på vardera sidan packningen brukar fungera bra.

ps. det är ingen skam att skifta sida med paddeln. ;) ds

Nackdelen att sitta mer mot mitten är dubbel. Dels så kommer ditt paddeldrag längre ut från långskeppslinjen vilket vrider kanoten mer dels så har paddeln mindre roderverkan närmare kanotens mitt. Det är också betydligt svårare att föra paddeln med skaftet vertikalt där kanoten är bredare.

Fördelen med att sitta i ändan på kanoten blir större i en riktigt lång candensare med köl.

Givetvis skall du då och då skifta sida för paddeldraget för att undvika snedbelastning. Men det går utmärkt att styra både rakt fram och svänga både åt höger och vänster med J-draget enbart på en sida.

Ge paddeln lite tid att styra i varje paddeltag.

J-draget kan utvecklas med bland annat kontring och där kan det vara en fördel att sitta lite längre fram för att parallellförflytta kanadensaren i sidled.

Thure
 
Senast ändrad:
väldigt inspirerande!

Bill Mason http://youtube.com/watch?v=pBQG0gV8PzM

Har beställt en PakCanoe och ser fram emot kommande paddelturer i sommar. Kommande fråga byter egentligen ämne, men kan någon rekommendera en lätt tur i Jämtland för en nybörjare? Gärna strömmande vatten. Har själv en fundering på Enan. Helt såld på kanoting efter att ha testat både kanoter och kajaker.
 
J-draget som sagt, men det är lättare att se än läsa sig till :) Gå på bibblan och låna hem Path Of The paddle av Bill Mason http://en.wikipedia.org/wiki/Bill_Mason
"Paddel Bibeln" Den Bästa boken i världen om paddling i mina ögon.

Men jag kan inte hålla med om att det där med att sitta på akterplats och köra med packningen fram. Enligt min mening är det bättre då att du sätter mer mot mitten. Ett knä på vardera sidan packningen brukar fungera bra.

ps. det är ingen skam att skifta sida med paddeln. ;) ds
Det beror väl på om man paddlar "komunal kanot" eller en riktig hederlig trä kanotför forspaddling eller min personliga favorit på14"
 
När jag paddlar solo, sitter jag i mitten, (trimmar något framåt bakåt, beroende på omständigheter). Är kanoten bred, flyttar jag i sidled åt paddelsidan och lutar kanoten. De styrtag som ger mest styrverkan gör jag framför mig, ofta paddlar jag på insidan vid sväng. Paddeltaget är en variant på kontring.
Om ni vill ha instruktioner är ni välkomna på Paddlarträffen i Skara. Jag brukar hålla den i början på april. Välkommen att höra av sig på andra tider också.

Svante
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
Anneliee Flaskhållare i kanadensare Paddling allmänt 3
Annafridan Laga kanadensare Paddling allmänt 6
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
iMartin Kanadensare med två barn Paddling allmänt 2
Tomeu Kajak byttes mot kanadensare Paddling allmänt 0
Brune Hjälpmedel för att lasta kajak och kanadensare på biltaket Paddling allmänt 6
Fetknoppen Förvaring av Kanadensare Paddling allmänt 9
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
Tjelvar Köptips: kanadensare Paddling allmänt 27
Urwaldjaeger Kajakpaddel till kanadensare Paddling allmänt 10
larsn1 Söker tips för kanadensare i vildmarksmiljö Paddling allmänt 6
larsn1 Kanadensare 3-6 dagar rundtur Paddling allmänt 14
Lumberjack92 Söker turförslag, Kanadensare runt Göteborg ca 4 dagar Paddling allmänt 2
baldur1 forspaddling för kanadensare Paddling allmänt 3
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
thocar Val av skor - paddlingstur med kanadensare? Paddling allmänt 5
Jokkmokkguiderna Köpa kanadensare Paddling allmänt 0
aron.w Kanadensare till familj Paddling allmänt 6
MarkusF Kanadensare i plast Paddling allmänt 7
nboom Paddla kanadensare i Rolfsån Paddling allmänt 2
Tomas J Bok om paddla kanot, kanadensare? Paddling allmänt 6
Jokkmokkguiderna Val av kanadensare Paddling allmänt 0
Sigi fran _Virihaure till Kutjaure i Ally-kanadensare? Paddling allmänt 0
Elin75 Paddla med kanadensare? Paddling allmänt 6
elgen88 Hyra kanadensare och vara ute över en helg Paddling allmänt 0
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
corabora Forspaddling med kanadensare Paddling allmänt 1
Kanii Platstips för långfärd i kanadensare Paddling allmänt 2
Jokkmokkguiderna Acron Solo kanadensare Paddling allmänt 1
Kanii Kurs i freestyle paddling med kanadensare? Paddling allmänt 3
Osagian Kanadensare på biltak Paddling allmänt 7
agadiver Plast eller aluminium för kanadensare Paddling allmänt 4
sofiah Kanadensare i juli Paddling allmänt 7
tor_selden Uthyrning Kanadensare södra Stockholm Paddling allmänt 5
MonicaKa Kanadensare vann kanot-VM ;) Paddling allmänt 5
sparken Paddla kanadensare i Skärgård/Hav Paddling allmänt 9
Bellum Kanadensare i Götakanal?! Paddling allmänt 24
pysen78 Köl på kanadensare? Paddling allmänt 5
peter1959 Kanadensare, sitta hur tycker ni ? Paddling allmänt 7
Binja Köp av kanadensare Paddling allmänt 5
curtan Forspaddling med öppna kanadensare Paddling allmänt 3
AnnikaB Snabb kanadensare (Martre?) Paddling allmänt 3
hodder Ville lämna kanotmannen för kanadensare Paddling allmänt 2
Lackan Snabb kanadensare Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.