Solo-tält

Fundrar på att införskaffa ett enmans-tält. Vill ha ett så lätt som möjligt. Ska använda det vår, sommar, höst och i mellersta Sverige. Har kikat lite på Hilleberg Akto. Är det någon som har erfarenhet av den modellen?
Har sett att det finns ett som heter Eureka Solitaire ($70, http://www.eureka.com). Således mkt billigare. Vet någon om det finns att köpa i Sverige? Någon som vet något om dess kvalitet etc?
Någon som har andra förslag eller vet saker jag bör tänka på?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Akto

Sakkunnig; sa:
Har kikat lite på Hilleberg Akto. Är det någon som har erfarenhet av den modellen?

Jag har 2 års erfarenhet av gamla modellen som bara hade två lågt placerade ventiler. Utrymmet är bra för ett såpass lätt tält, jag som är 173 cm kan utan problem sitta upp i mitten av tältet. Absiden är förhållandevis rymlig, packning och leriga kläder samt kök får plats utan problem, skyddad plats för matlagning kan ordnas.

Den gamla modellen hade enligt min mening bara ett problem - kondens. Med den nya modellen har HB lagt till en stor ventil som är högt placerad, så nu har Akto 3 förhållandevis stora ventiler som är bra placerade för genomluftning och utsläpp av varm och fuktig luft. Borde räcka, tycker jag.

Mvh,

J

Eureka

Jag har själv letat återförsäljare av Eureka, eftersom jag har ett Eureka Timberlite ?
Hittade inga återförsäljare i Sverige men här är adressen till Europa kontoret för Eureka!

De synpunkter jag har på mitt Eurekatält är:
-Man sätter upp inner- och yttertält separat
-Ingen absib
+Lätt, bra stänger, lätt att sätta upp, bra ventilation

Däremot Eureka solitare eller HB Akto har jag ingen erfarenhet av...

Nåväl, lycka till i ditt val

NIGOR NET
Kabelweg 100
1014 BC Amsterdam

Fon +31-(0)-20-581 85 50
FAX +31-(0)-20-581 85 59
E-mail: info@nigor.net

Enmanstält

Jag sålde mitt gamla Akto för att jag upplevde det för trångt samt att jag hade problem med kondens. Jag är 185 och rätt stor.
Mitt val blev ett Nallo 2, som jag är mycket nöjd med.
Tältar oftast sommartid med enbart yttertältet. Men det beror förstås på hur pass myggsäker du själv är.

Go tur

Johan K

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips