Solcellsladdare

Du får hålla på i veckor.
Dom ger ett tillskott på % per helt solig dag.

Skall du ladda ett powerpack på runt 10 Ah så b3höver du 10-15W paneler för och hålla dig försörjd.
 
Du får hålla på i veckor.
Dom ger ett tillskott på % per helt solig dag.

Skall du ladda ett powerpack på runt 10 Ah så b3höver du 10-15W paneler för och hålla dig försörjd.

Ojdå.
:)
Då får jag väl fulladda batteriet hemma med el och sedan använda batteriet för att bara ladda upp telefonen en gång under vandring helt enkelt.

Tack för hjälpen! Då kan jag sluta försöka testa ladda batteriet på balkongen!
:D
 
Ja du kan ju ha framme den i solen.Uppe på ryggsäcken vid vandring och noga inriktad mot solen vid läger.
Du fyller på lite.Så under en 10 dagars vandring kanske du får 30% extra tillskott!

Men att visa en sådan panel mot solen o vips tro batterikontot är fullt
funkar inte.
 
Det man ska tänka på är ju att effekten hos en solpanel i princip är proportionell mot ytan. En panel på 10 W måste alltså vara i princip dubbelt så stor som en på 5 W. Det är alltså ingen vits att försöka hitta den "minsta panelen med högst effekt" utan ska man ha hög effekt måste det vara paneler som är stora (ex. flera paneler som man viker ut).

Nu är detta inte hela sanningen, det sker ju en viss utveckling när det gäller materialen, men verkningsgraden på solpaneler ligger idag runt 15-16% av solens instrålning så det är främst storleken som man kan öka för att få högre effekt.
 
dom som sitter på batteripack i den storleken som visas på bild så handlar det om 200 mA - kanske 300 mA som bäst i stark kl 13:00 solljus och då har man också problemet att batteribacket blir varmt när den tar emot all värme i solljuset och är det något så när sansad elektronik i den så stänger den av laddningen när det är uppemot 50 grader C eller så...

dessa solceller som man ser på batteripack kan ses som 'underhållsladdare' av batteripacket, inte mer - Där man kanske samlar ihop ström i området 500 mAh - 1000 mAh per solig dygn (när batteripacken är mindre än halvladdat), - väl tillräckligt för att hålla igång en telefon för nödbruk men inte att ladda en massa roliga prylar utöver detta.

- skall man ha mer laddkapacitet så kräver det uppslagna dagstidnings-sidostora solcellsytor med ca 30 Watt kapacitet angiven på förpackningen (för knappt 15 Watt i praktiken) och det finns inget sätt att komma runt detta.

Det jag skulle kunna tillägga är att ytorna mot solen borde vara antireflexbehandlade då varje plast/glasyta reflekterar minst 4% av inkommande ljuset i varje gränsövergång mellan material och luft - dvs. ett tunt lager gladpack-plast framför en sådan solcell tar bort > 8% av soleffekt bara på sina ytreflektioner (fram och baksida) i praktiken mer än 20% då plasten i sig också dämpar...

Det innebär om man skall regnskydda sina solceller med klar plastpåse eller liknande så sjunker laddkapaciteten drastiskt! - så solcellspanelen bör vara vattentät - IP67, redan från början om man skall ha dessa utfläkta även vid mindre bra väder.
 
Ja, jag behöver ju bara för min mobil och den modellen är ju lätt och relativt liten och borde inte dra så mycket, tycker jag. Det är ganska bra batteritid.

Men jag menade förståss att jag nog behöver både solcellsladdare och powerbank med mig för att det är bättre för telefonen också.

Vad är för övrigt fördelen med powerbank framför en vanlig laddare? (som man ju måste ha med i alla fall, antar jag) Jag menar ... Man kanske inte har mer än tio eller tjugo minuters tillgång till eluttag per vecka när man är ute och jag behöver klara mig i flera månader den här vandringen.
 
Satsa på en 10-12w solpanel och en powerbank på c:a 10 Ah och en nätladdare.Dom är små men välj en på 2Ah.

Ladda först upp nallar,radio o gps direkt via panelen.
När dom är fulla så laddar du powerbanken vid gång/läger.

Kommer du åt el så tankar du enheterna i nämd ordning med nätladdaren.

Undvik att köra panel till powerbank till enhet så tjänar du 30% i tid/energi

Bäst effektivitet
 
Om man har så kort tid på sig vid laddtillfällena så kanske man skall överväga 2 nätanslutna laddare eller en sådan med flera USB-uttag och kan ladda fullt på samtliga uttag _samtidigt_)

Men skall du ladda en 10 Ah-batteribank från helt tom till helt full så måste du ladda i minst 6 timmar kontinuerligt om du har en sådan som laddar sig med 2 ampere (där får man se upp när man köper - många, även 10Ah batteribankar laddas med bara 1 ampere och detta är ofta inte utskrivet eller väldigt svårhittat av ganska uppenbara orsaker).

Även om batteripacket kan laddas med 2 Ampere så råkar man ofta på att de bara laddas med 1.2 -1.5 ampere bara för att använda USB-sladd är lite för lång (dvs. över någon eller 2 dm i längd), kontakterna är inte riktigt 100% (fuskas mycket där med med kinaprylar) och har för mycket spänningsfall över sig för att ladda fullt med full ström...

Om du flyger så finns det också begränsningar hur stora batteribankar du får ta med dig eller i antal av dessa - detta har skärpts till mycket de sista åren så det måste kollas med den flygbolaget man skall flyga med _innan_

Det kan vara så att det är bättre att köpa på plats eller skicka med paket innan.
 
Okej, tack för tipsen. :)

Ja, man kan ju ha två USB till nätsladden och ladda powerbanken och mobilen samtidigt. Såklart! Det tänkte inte jag på!

Jag kan såklart ladda lite längre ibland, men en powerbank som tar 9 timmar att ladda fullt känns inte mycket lönt - de laddas nog ur lite efter hand och väger mer och så många timmar är inte säkert att jag laddar ens på vandrarhem. Men 6 timmar verkar mer vettigt.

Men det finns inga risker med att ladda mobilen direkt från en solcellsladdare (om man undviker att ha den nära så att den blir varm)? Det påstås ju i artikeln att en mobil mår bättre av jämn strömtillförsel.
 
Powerpacken självurladdar sig väldigt lite om de är av anständig kvalitet - knappt något alls faktiskt, min erfarenhet är att man har över 80% laddstatus kvar efter 1 års lagring. Problemet är att man skall helst inte långtidslagra sådana batterier i fulladdad status utan ungefär halvladdat.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.