Solceller?

Tragiskt. Den här kommentaren gjorden mig verkligen ledsen. Jag har hittills aldrig träffat ett barn eller en tonåring som inte intresserat sig för naturen när det väl fått chansen. Kanske en kväll i skogen utan padda skulle vara precis vad barnen behöver? Ta med en lupp i stället. Förlåt om det låter som ett påhopp, det är inte meningen, jag hoppas bara att vi inte har kommit så långt att naturens mysterier i sig inte kan toppa teknikens.
Nja, de vill inte ens ut i naturen....
 
Jag funderar också på det där med solceller. Är det möjligt om det är varierande väder och torrt ute att ställa upp
 
Jag fick en enkel solcell en gång och funderar också lite. en liten solcellsladdare på 200m/A i solen. Jag har försökt många ggr att ladda den i starkt solsken men det går inte . Laddar lite bara, eller ska man ladda sin apparat samtidigt. Det trodde inte jag. Lite dåligt.Varför finns det sådana presenter när de är för gamla för att bruka. Kanske de fungerar bara på stranden?
 
Jag funderar också på det där med solceller. Är det möjligt om det är varierande väder och torrt ute att ställa upp

Självklart är det _möjligt_ att ställa upp en solcell och få någon el ur den, även om det är mulet. Men du lär inte få någon praktiskt användbar mängd el om det är mulet. Det du måste tänka på är att den effekt som solcellerna är märkta med är den effekt du kan tänkas få när solcellen är ny (effekten sjunker med stigande ålder) och när den är placerad lodrätt mot solen när denna gassar som värst. Allt som avviker från detta scenario kommer att minska effekten du får av solcellen. Med solcellen hängande på ryggsäcken så skulle jag inte räkna med att få mer än runt en tiondel av märkeffekten.
 
OT men:

Nja, de vill inte ens ut i naturen....

Hur gamla är de? Kan ni bara ta dem under armen och släpa med dem? Går de igång på utmaningar? Lock och pock? Belöningar? "Inte vågar/fixar/orkar du-varianten"? Eller kan ni bara packa med deras ipads och sen: "Oj då, de har laddat ur! Vad ska vi då hitta på?" och ta fram kikare, lupp eller håvar, hitta vackra stenar eller växter som går att äta, tända en eld och berätta spökhistorier, tälja barkbåtar eller strunta i tältet och bygga ett eget vindskydd som duger att sova i? Alla barn älskar äventyr så länge det är på deras egen nivå. Äventyr kan för vissa barn faktiskt vara att våga sig utanför dörren eller klara sig utan ipad eller kompisen ett dygn eller två. Börja smått, fånga deras intressen och utvidga från det.

Förlåt att jag slirade iväg här men det lät så sorgligt. Det finns en tråd om barn också, kanske du hittar mera tips där. Annars är det bara att höra av dig!
 
Barn vill göra olika saker under olika perioder. Man ska nog inte dra för stora växlar på TS kommentar...:)
 
Fyller på en gammal tråd med liknande fråga.

Har köpt solceller till sommarens fjällvandring på kanske 12-14 dagar och undrar om någon har erfarenhet av just såna på sina vandringar? Är det kanske bättre med ett par rejäla powerbank istället?

Mina solceller är på 21W och väger 490 gram och tänkte ev. även ha en liten powerbank på 5200 mAh. Ska ladda 2 st batterier till systemkameran i huvudsak men även GPS:en om behövs.
Tänker ta en del bilder.

Johan
 
Jag har en Anker PowerPort Solar 21W, samma som du?
5200mAh är väldigt liten, jag skulle nog sikta på minst 10 000.


Fungerar alldeles utmärkt, är det inte helt igenmulet så hänger den på ryggsäcken och toppar upp powerbanken.
Den ger verkligen utlovad effekt och fyller en halvfull mobil på 1-3h vid strålande sol.

Gäller dock att testa med den powerbank man ska använda, vissa är otroligt kinkiga med in-effekten och börjar inte ladda under viss nivå, och eller tar lång tid på sig att komma igång när panelen skuggats tillfälligt.
 
Ett gissel detta med el i naturen. Funderar seriöst på att ta med en gammaldags kamera i år för att slippa slösa el. Använder bara papperskarta och pappersböcker. Jag har en solcellsladdare som funkar jättebra när det är sol, men den väger 800 gram och den tar jag bara med på bilsemesterar. Powerbank köpte jag förra året men den håller inte det den lovar, klarade 2 och en halv laddning när den skulle klara 4. Allt i fjällen verkar handla om hur man får el nuförtiden.
 
Jag har provat och fungerade ej bra. Ta med PB för den vikten av vad solcellerna väger.
Bättre lämpat för S. SV. tex på cyckel då du kanske har solen på en sida länge och hänger celler på utsidan av väskorna.
Jag hängde ut för laddning utanpå tält då man vaknade och eftersom solen går får man flytta med och kan fungera en vilodag med stark sol men ej annars då blir tiden med bra laddning för kort.
 
Ett gissel detta med el i naturen. Funderar seriöst på att ta med en gammaldags kamera i år för att slippa slösa el. Använder bara papperskarta och pappersböcker. Jag har en solcellsladdare som funkar jättebra när det är sol, men den väger 800 gram och den tar jag bara med på bilsemesterar. Powerbank köpte jag förra året men den håller inte det den lovar, klarade 2 och en halv laddning när den skulle klara 4. Allt i fjällen verkar handla om hur man får el nuförtiden.

Jag brukar räkna med 30-50% förlust jämfört med angiven kapacitet på powerbank. LIte är nog förluster men en icke-försumbar del är nog också glädjesiffror från tillverkaren. Mina första powerbank lämnade jag tillbaka som trasiga då de inte heller laddade ut angivet antal mAh men insåg efter några byten att det idag inte blir bättre än så, tyvärr.
Angivna laddeffekter på solceller verkar också vara antingen rena glädjekalkyler eller gjorda i optimalt solljus i laboratiorium.

Alla frågor nuförtiden handlar inte om powerbanks och solceller, några börjar i andra änden - hur kan jag med mina prylar förbruka så lite som möjligt: flygplansläge, ingen BT, svagt ljus på skärmen etc... :cool:

/Patrik
 
Alla frågor nuförtiden handlar inte om powerbanks och solceller, några börjar i andra änden - hur kan jag med mina prylar förbruka så lite som möjligt: flygplansläge, ingen BT, svagt ljus på skärmen etc... :cool:

/Patrik

Precis. Mobil med gps och offline kartor slår man bara på någon gång ibland, när det behövs, och om man kommer vilse. Läsplatta med ett helt bibliotek drar väldigt lite och räcker länge. Samma med en kamera, om man inte plåtar hela tiden. + en halvstor powerbank.
Ska man kolla på film varje kväll räcker det väl knappt med ett bilbatteri.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...