Solceller?

Ok, tack för svar! 😊

Har en Xtorm Solar booster 21 W med lite grann vattentålighet (IPX4) och till den tänkte jag då ha en Anker powerbank. Får nog överväga om jag ska ta en större, en på 10 000 mAh istället som bjornbuse nämnde.
Skulle jag vara ute i naturen en vecka så blir nog valet enkelt, en powerbank. Men jag tänkte vara ute i nästan två veckor så då blir valet kanske solpaneler istället. Men får ta mig en funderare tills sommaren.

Johan
 
Jag har aldrig förstått varför det är så viktigt att ha med så mycket elektroniska saker när man är ute och vandrar?
Vanliga papperskartor och kompass räcker gott och väl. Det finns kurser om hur man navigerar med det.

En pannlampa och extra batterier är den enda elektroniken som är vettig att ha med.
Mobilen vill man absolut inte ha med när man ska vandra och tälta, för då vill man ha lugn och ro och slippa vardagen med alla mobilsamtal och sms.

Möjligtvis är mobilen bra om man råkar ut för en olycka, att ringa efter hjälp men ute på fjället är nog inte täckningen så bra.
Vill man ta bilder så räcker en liten digitalkamera gott och väl.

Varför ska man ha tillgång till facebook, instagram och all annan möjlig modern internet-uppkoppling när man vandrar, en sprakande lägereld är väl avkopplande nog?

Poängen med att vandra och tälta är väl att man ska få avkoppling ifrån vardagen?
Är jag ifrån stenåldern och har missat att det är 2000-talet nu?
Någon kommentar på det?
 
Jag har aldrig förstått varför det är så viktigt att ha med så mycket elektroniska saker när man är ute och vandrar?
Vanliga papperskartor och kompass räcker gott och väl. Det finns kurser om hur man navigerar med det.

En pannlampa och extra batterier är den enda elektroniken som är vettig att ha med.
Mobilen vill man absolut inte ha med när man ska vandra och tälta, för då vill man ha lugn och ro och slippa vardagen med alla mobilsamtal och sms.

Möjligtvis är mobilen bra om man råkar ut för en olycka, att ringa efter hjälp men ute på fjället är nog inte täckningen så bra.
Vill man ta bilder så räcker en liten digitalkamera gott och väl.

Varför ska man ha tillgång till facebook, instagram och all annan möjlig modern internet-uppkoppling när man vandrar, en sprakande lägereld är väl avkopplande nog?

Poängen med att vandra och tälta är väl att man ska få avkoppling ifrån vardagen?
Är jag ifrån stenåldern och har missat att det är 2000-talet nu?
Någon kommentar på det?

Var och väljer själv om man vill svara, posta uppdateringar osv när man är ute i naturen. Man är inte skyldig att svara direkt på samtal.
Kanske man kan komma ifrån jobbet några dagar givet att man svara på mail 30-60 minuter om dagen från tältet, då kan jag finna det värt turen ändå.
Idag är flera mobilkameror bättre än kompaktkamera i samma prisklass och ska man spara vikt och vill ha med mobilen som nödsamtalare så dubblar den enkelt som kamera utan extra vikt.
Inget ont om de som vill vara utan mobil på tur men inte heller något emot de som vill ha med.

/Patrik
 
ska man spara vikt och vill ha med mobilen som nödsamtalare så dubblar den enkelt som kamera utan extra vikt.

Då är diskussionen tillbaka till tråden, att man då måste ha något som laddar den.

En liten digital kamera har batteri som räcker enormt länge och även om den kanske (inte bevisat) tar sämre bilder än den senaste modernaste mobilen så blir det bara trams att påstå att mobilen måste med för att den har bättre bildkvalitet i sin kamera.

Hur tydliga måste bilderna vara? Det blir bara ett löjligt resonemang, för en liten digitalkamera har ruskigt hög bildkvalitet trots att den kanske (inte bevisat) inte har det där lilla sista som vi vanliga människor inte ens märker någon skillnad på.
 
Är jag ifrån stenåldern och har missat att det är 2000-talet nu?
Någon kommentar på det?

Håller delvis med, men som sagt tycker jag att en läsplatta är en enorm förbättring för mig, som gillar böcker. Kan ta med ett bibliotek istället för bara en bok på döda träd. Och en gps / karta som man kan kolla på om man kommer vilse, väldigt användbart. Sociala media struntar jag i.

En separat kamera är ett måste, pga bättre kvalite och olika inställningsmöjligheter.
 
Ibland undrat varför det ska vara skämmigt att ta med elektronik ut i naturen, upp på fjället t.ex. Så länge man inte stör andra eller skrämmer djuren så. Finns så många fina videor i Youtube där folk har filmat sina vandringar och då kan inspirera andra att ta sig ut. Och är man foto-intresserad så är ju fjällvärlden en guldgruva till bra motiv. Många vandrar ensamma och känner sig nog tryggare med en pryl dom kan larma med om olyckan nu skulle vara framme. En regnig dag i tältet kan nedladdad musik eller en film pigga upp. Eller en bra bok i läsplattan. Barnen kan förströ sig med mobil-spel.

Johan
 
1990 var jag i Centralamerika och hjälpte till med ONUCA, avväpning, repatriering av Contras. Deras signalister bar solceller som Sandwitchmen, dubbla utsagna kvällstidningar, Fram och bak ovanpå stridsbälte och Radiosäntagare. P g a Djungelns lagrinar, Var det tämligen mörkt nere på marken utom vid vattendrag breda nog att öppna vegitatiomrn uppåt. Där vi skulle verka fanns ingen satelitmottagnin pga djungeln. Vi fällde ett 20 tal 40m träd,
Ur dungeln strömmade inbyggare och tog vara på den färdigfällda veden, vi fällde med sprängdeg och pentylstubin så det hördes.
De Contraschefer jag talaade med berättade om besväligheterna att ladda accar till RA och satelittelefoner.
Det var för det mesta soligt, ovan träden och sen kom 1/2 5 regnet i en 40 minuter varefter det blev solsken igen men vattnet hade lång väg ner, Genom vegitationen. Närheten till Ekvatorn gjorde snabba gryningar och dito aftnar.
 
Då är diskussionen tillbaka till tråden, att man då måste ha något som laddar den.

En liten digital kamera har batteri som räcker enormt länge och även om den kanske (inte bevisat) tar sämre bilder än den senaste modernaste mobilen så blir det bara trams att påstå att mobilen måste med för att den har bättre bildkvalitet i sin kamera.

Hur tydliga måste bilderna vara? Det blir bara ett löjligt resonemang, för en liten digitalkamera har ruskigt hög bildkvalitet trots att den kanske (inte bevisat) inte har det där lilla sista som vi vanliga människor inte ens märker någon skillnad på.

Mitt arguement var inte BÄTTRE bildkvalitet i mobilen, utan lika bra som separat kompaktkamera men till lägre vikt, jämfört med en mobil och en kamera. En mobil som bara slås på för nödsamtal och fotografering lär klara sig länge utan laddning.
Men var och en väljer själv vad hen vill bära med sig på tur.

/Patrik
 
Mitt arguement var inte BÄTTRE bildkvalitet i mobilen, utan lika bra som separat kompaktkamera men till lägre vikt, jämfört med en mobil och en kamera. En mobil som bara slås på för nödsamtal och fotografering lär klara sig länge utan laddning.
Men var och en väljer själv vad hen vill bära med sig på tur.

/Patrik
Jag brukar ha mobilen i flygplansläge på längre turer, då kan jag ta lite foton ibland utan att gå över i vanliga läget. Dock brukar jag kolla mail och sms på kvällen när jag har tid för sådant.
 
Jag rekommenderar minst 20W om du ska kunna ladda effektivt. Då får du faktiskt ut drygt 2A (ibland över 3A om vädret är riktigt bra), och det laddar på ganska bra.
10W är alldeles för känslig för minsta disighet på himlen.

Du får räkna själv om du har så hög elförbrukning att det lönar sig med solceller.
En 20W panel väger kring 500g.
500g powerbank har ca 20Ah i kapacitet.
Behöver du mer än 20Ah kan det vara värt att bära på en solcellspanel.

Även typ av äventyr avgör. Ska man ladda med solcell får man vakta och sköta om panelen. Den ska vridas mot solen med jämna mellanrum. Att hänga den på ryggsäcken funkar mest på TV.

En smartphone i flygplansläge som man enbart använder till fotografering klarar sig en vecka utan att behöva laddas.
 
För några år sedan hade med mig en solcellspanel på 14 W under en vandring i norra Dalarna. Det var kring midsommar. Jag kunde ladda telefonen, men aldrig min power bank. Antagligen genererade inte solcellerna tillräcklig ström för det. Jag kunde dock inte ladda telefonen så mycket som jag förbrukade. Jag var tvungen att täcka upp med power banks. Solcellerna vägde 8,5 hg. Efter den vandringen har jag funnit det bättre att ha med mig power banks istället. Som längst har jag varit ute i 3,5 veckor och endast haft möjlighet att ladda min telefon med power banks. Då hade jag med mig 2 power banks - 20.000 resp. 16.000 mAh.
 
Ibland undrat varför det ska vara skämmigt att ta med elektronik ut i naturen, upp på fjället t.ex. Så länge man inte stör andra eller skrämmer djuren så. Finns så många fina videor i Youtube där folk har filmat sina vandringar och då kan inspirera andra att ta sig ut. Och är man foto-intresserad så är ju fjällvärlden en guldgruva till bra motiv. Många vandrar ensamma och känner sig nog tryggare med en pryl dom kan larma med om olyckan nu skulle vara framme. En regnig dag i tältet kan nedladdad musik eller en film pigga upp. Eller en bra bok i läsplattan. Barnen kan förströ sig med mobil-spel.

Johan
Jag har själv varit med om den inställningen att ffa telefon är något som inte hör ihop med friluftsliv. Enligt min erfarenhet är det vanligare bland äldre än bland yngre. Både på nätet och i verkliga livet får jag ibland kommentarer som "förut hade man inga mobiler och det gick ju bra då". Personligen anser jag att det borde vara var och ens eget val hur "primitivt" man vill leva när man är på tur.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.