Solceller?

Ok, tack för svar! 😊

Har en Xtorm Solar booster 21 W med lite grann vattentÄlighet (IPX4) och till den tÀnkte jag dÄ ha en Anker powerbank. FÄr nog övervÀga om jag ska ta en större, en pÄ 10 000 mAh istÀllet som bjornbuse nÀmnde.
Skulle jag vara ute i naturen en vecka sÄ blir nog valet enkelt, en powerbank. Men jag tÀnkte vara ute i nÀstan tvÄ veckor sÄ dÄ blir valet kanske solpaneler istÀllet. Men fÄr ta mig en funderare tills sommaren.

Johan

Jag har aldrig förstÄtt varför det Àr sÄ viktigt att ha med sÄ mycket elektroniska saker nÀr man Àr ute och vandrar?
Vanliga papperskartor och kompass rÀcker gott och vÀl. Det finns kurser om hur man navigerar med det.

En pannlampa och extra batterier Àr den enda elektroniken som Àr vettig att ha med.
Mobilen vill man absolut inte ha med nÀr man ska vandra och tÀlta, för dÄ vill man ha lugn och ro och slippa vardagen med alla mobilsamtal och sms.

Möjligtvis Àr mobilen bra om man rÄkar ut för en olycka, att ringa efter hjÀlp men ute pÄ fjÀllet Àr nog inte tÀckningen sÄ bra.
Vill man ta bilder sÄ rÀcker en liten digitalkamera gott och vÀl.

Varför ska man ha tillgÄng till facebook, instagram och all annan möjlig modern internet-uppkoppling nÀr man vandrar, en sprakande lÀgereld Àr vÀl avkopplande nog?

PoÀngen med att vandra och tÀlta Àr vÀl att man ska fÄ avkoppling ifrÄn vardagen?
Är jag ifrĂ„n stenĂ„ldern och har missat att det Ă€r 2000-talet nu?
NÄgon kommentar pÄ det?

Jag har aldrig förstÄtt varför det Àr sÄ viktigt att ha med sÄ mycket elektroniska saker nÀr man Àr ute och vandrar?
Vanliga papperskartor och kompass rÀcker gott och vÀl. Det finns kurser om hur man navigerar med det.

En pannlampa och extra batterier Àr den enda elektroniken som Àr vettig att ha med.
Mobilen vill man absolut inte ha med nÀr man ska vandra och tÀlta, för dÄ vill man ha lugn och ro och slippa vardagen med alla mobilsamtal och sms.

Möjligtvis Àr mobilen bra om man rÄkar ut för en olycka, att ringa efter hjÀlp men ute pÄ fjÀllet Àr nog inte tÀckningen sÄ bra.
Vill man ta bilder sÄ rÀcker en liten digitalkamera gott och vÀl.

Varför ska man ha tillgÄng till facebook, instagram och all annan möjlig modern internet-uppkoppling nÀr man vandrar, en sprakande lÀgereld Àr vÀl avkopplande nog?

PoÀngen med att vandra och tÀlta Àr vÀl att man ska fÄ avkoppling ifrÄn vardagen?
NÄgon kommentar pÄ det?

Var och vÀljer sjÀlv om man vill svara, posta uppdateringar osv nÀr man Àr ute i naturen. Man Àr inte skyldig att svara direkt pÄ samtal.
Kanske man kan komma ifrÄn jobbet nÄgra dagar givet att man svara pÄ mail 30-60 minuter om dagen frÄn tÀltet, dÄ kan jag finna det vÀrt turen ÀndÄ.
Idag Àr flera mobilkameror bÀttre Àn kompaktkamera i samma prisklass och ska man spara vikt och vill ha med mobilen som nödsamtalare sÄ dubblar den enkelt som kamera utan extra vikt.
Inget ont om de som vill vara utan mobil pÄ tur men inte heller nÄgot emot de som vill ha med.

/Patrik

ska man spara vikt och vill ha med mobilen som nödsamtalare sÄ dubblar den enkelt som kamera utan extra vikt.

DÄ Àr diskussionen tillbaka till trÄden, att man dÄ mÄste ha nÄgot som laddar den.

En liten digital kamera har batteri som rÀcker enormt lÀnge och Àven om den kanske (inte bevisat) tar sÀmre bilder Àn den senaste modernaste mobilen sÄ blir det bara trams att pÄstÄ att mobilen mÄste med för att den har bÀttre bildkvalitet i sin kamera.

Hur tydliga mÄste bilderna vara? Det blir bara ett löjligt resonemang, för en liten digitalkamera har ruskigt hög bildkvalitet trots att den kanske (inte bevisat) inte har det dÀr lilla sista som vi vanliga mÀnniskor inte ens mÀrker nÄgon skillnad pÄ.

HasseQ

Temp. avstÀngd
NÄgon kommentar pÄ det?

HÄller delvis med, men som sagt tycker jag att en lÀsplatta Àr en enorm förbÀttring för mig, som gillar böcker. Kan ta med ett bibliotek istÀllet för bara en bok pÄ döda trÀd. Och en gps / karta som man kan kolla pÄ om man kommer vilse, vÀldigt anvÀndbart. Sociala media struntar jag i.

En separat kamera Àr ett mÄste, pga bÀttre kvalite och olika instÀllningsmöjligheter.

Ibland undrat varför det ska vara skÀmmigt att ta med elektronik ut i naturen, upp pÄ fjÀllet t.ex. SÄ lÀnge man inte stör andra eller skrÀmmer djuren sÄ. Finns sÄ mÄnga fina videor i Youtube dÀr folk har filmat sina vandringar och dÄ kan inspirera andra att ta sig ut. Och Àr man foto-intresserad sÄ Àr ju fjÀllvÀrlden en guldgruva till bra motiv. MÄnga vandrar ensamma och kÀnner sig nog tryggare med en pryl dom kan larma med om olyckan nu skulle vara framme. En regnig dag i tÀltet kan nedladdad musik eller en film pigga upp. Eller en bra bok i lÀsplattan. Barnen kan förströ sig med mobil-spel.

Johan

1990 var jag i Centralamerika och hjÀlpte till med ONUCA, avvÀpning, repatriering av Contras. Deras signalister bar solceller som Sandwitchmen, dubbla utsagna kvÀllstidningar, Fram och bak ovanpÄ stridsbÀlte och RadiosÀntagare. P g a Djungelns lagrinar, Var det tÀmligen mörkt nere pÄ marken utom vid vattendrag breda nog att öppna vegitatiomrn uppÄt. DÀr vi skulle verka fanns ingen satelitmottagnin pga djungeln. Vi fÀllde ett 20 tal 40m trÀd,
Ur dungeln strömmade inbyggare och tog vara pÄ den fÀrdigfÀllda veden, vi fÀllde med sprÀngdeg och pentylstubin sÄ det hördes.
De Contraschefer jag talaade med berÀttade om besvÀligheterna att ladda accar till RA och satelittelefoner.
Det var för det mesta soligt, ovan trÀden och sen kom 1/2 5 regnet i en 40 minuter varefter det blev solsken igen men vattnet hade lÄng vÀg ner, Genom vegitationen. NÀrheten till Ekvatorn gjorde snabba gryningar och dito aftnar.

DÄ Àr diskussionen tillbaka till trÄden, att man dÄ mÄste ha nÄgot som laddar den.

En liten digital kamera har batteri som rÀcker enormt lÀnge och Àven om den kanske (inte bevisat) tar sÀmre bilder Àn den senaste modernaste mobilen sÄ blir det bara trams att pÄstÄ att mobilen mÄste med för att den har bÀttre bildkvalitet i sin kamera.

Hur tydliga mÄste bilderna vara? Det blir bara ett löjligt resonemang, för en liten digitalkamera har ruskigt hög bildkvalitet trots att den kanske (inte bevisat) inte har det dÀr lilla sista som vi vanliga mÀnniskor inte ens mÀrker nÄgon skillnad pÄ.

Mitt arguement var inte BÄTTRE bildkvalitet i mobilen, utan lika bra som separat kompaktkamera men till lĂ€gre vikt, jĂ€mfört med en mobil och en kamera. En mobil som bara slĂ„s pĂ„ för nödsamtal och fotografering lĂ€r klara sig lĂ€nge utan laddning.
Men var och en vÀljer sjÀlv vad hen vill bÀra med sig pÄ tur.

/Patrik

Mitt arguement var inte BÄTTRE bildkvalitet i mobilen, utan lika bra som separat kompaktkamera men till lĂ€gre vikt, jĂ€mfört med en mobil och en kamera. En mobil som bara slĂ„s pĂ„ för nödsamtal och fotografering lĂ€r klara sig lĂ€nge utan laddning.
Men var och en vÀljer sjÀlv vad hen vill bÀra med sig pÄ tur.

/Patrik
Jag brukar ha mobilen i flygplanslÀge pÄ lÀngre turer, dÄ kan jag ta lite foton ibland utan att gÄ över i vanliga lÀget. Dock brukar jag kolla mail och sms pÄ kvÀllen nÀr jag har tid för sÄdant.

Jag rekommenderar minst 20W om du ska kunna ladda effektivt. DÄ fÄr du faktiskt ut drygt 2A (ibland över 3A om vÀdret Àr riktigt bra), och det laddar pÄ ganska bra.
10W Àr alldeles för kÀnslig för minsta disighet pÄ himlen.

Du fÄr rÀkna sjÀlv om du har sÄ hög elförbrukning att det lönar sig med solceller.
En 20W panel vÀger kring 500g.
500g powerbank har ca 20Ah i kapacitet.
Behöver du mer Àn 20Ah kan det vara vÀrt att bÀra pÄ en solcellspanel.

Även typ av Ă€ventyr avgör. Ska man ladda med solcell fĂ„r man vakta och sköta om panelen. Den ska vridas mot solen med jĂ€mna mellanrum. Att hĂ€nga den pĂ„ ryggsĂ€cken funkar mest pĂ„ TV.

En smartphone i flygplanslÀge som man enbart anvÀnder till fotografering klarar sig en vecka utan att behöva laddas.

För nÄgra Är sedan hade med mig en solcellspanel pÄ 14 W under en vandring i norra Dalarna. Det var kring midsommar. Jag kunde ladda telefonen, men aldrig min power bank. Antagligen genererade inte solcellerna tillrÀcklig ström för det. Jag kunde dock inte ladda telefonen sÄ mycket som jag förbrukade. Jag var tvungen att tÀcka upp med power banks. Solcellerna vÀgde 8,5 hg. Efter den vandringen har jag funnit det bÀttre att ha med mig power banks istÀllet. Som lÀngst har jag varit ute i 3,5 veckor och endast haft möjlighet att ladda min telefon med power banks. DÄ hade jag med mig 2 power banks - 20.000 resp. 16.000 mAh.

Ibland undrat varför det ska vara skÀmmigt att ta med elektronik ut i naturen, upp pÄ fjÀllet t.ex. SÄ lÀnge man inte stör andra eller skrÀmmer djuren sÄ. Finns sÄ mÄnga fina videor i Youtube dÀr folk har filmat sina vandringar och dÄ kan inspirera andra att ta sig ut. Och Àr man foto-intresserad sÄ Àr ju fjÀllvÀrlden en guldgruva till bra motiv. MÄnga vandrar ensamma och kÀnner sig nog tryggare med en pryl dom kan larma med om olyckan nu skulle vara framme. En regnig dag i tÀltet kan nedladdad musik eller en film pigga upp. Eller en bra bok i lÀsplattan. Barnen kan förströ sig med mobil-spel.

Johan
Jag har sjÀlv varit med om den instÀllningen att ffa telefon Àr nÄgot som inte hör ihop med friluftsliv. Enligt min erfarenhet Àr det vanligare bland Àldre Àn bland yngre. BÄde pÄ nÀtet och i verkliga livet fÄr jag ibland kommentarer som "förut hade man inga mobiler och det gick ju bra dÄ". Personligen anser jag att det borde vara var och ens eget val hur "primitivt" man vill leva nÀr man Àr pÄ tur.

Liknande trÄdar

Vandra i stad och natur: UpptÀck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptĂ€cka dess dolda pĂ€rlor. Det Ă€r en aktivitet som ...

FĂ„ Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lĂ€stips
  • PopulĂ€ra trĂ„dar
  • Aktuella pristĂ€vlingar
  • Direkt i din inkorg