Sörmlandsleden nära Stockholm

Hej
Är ledig i veckan och tänkte ge mig ut på en vandring med start nära Stockholm.
Tänkte vara ute 2 nätter och gå ca 4-6 mil. Först kollade jag Tyresta men insåg att det var för litet. Kanske någon del av Sörmlandsleden kan passa mina önskemål? Jag har bil och kan tänka mig att köra ca 1 timme och vill därför avsluta där jag lämnat bilen.

Någon som kan tipsa om en lämplig sträcka?

Det blir alltid mycket krångligare om man har bil som man måste tillbaka till. Det är inget problem att nå alla etapper på Sörmlandsleden med allmänna kommunikationer

Roslagsleden är annars ett bra alternativ

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ett alternativ på Sörmlandsleden utan bil kan vara:

Dag 1 (Cirka 24 km, 21 km) Björkhagen (Höghöjdsbanan söder om Hellasgården) - Tyresta nationalpark, Årsjön
etapp 1, 2 etapp 3, sov i (vid) det nya vindskyddet vid Årsjön (Tyresta nationalpark.)
Det går att korta av etapp 1 cirka 4 km genom att ta bussen till Höghöjdsbanan innan Älta.

Dag 2 (Cirka 25 km, 17 km)
etapp 3, 4, 5 Årsjön - Paradiset

Går att kapa 8,5 km genom att skippa etapp 4 som är rätt tråkig och ta buss Tyresta by - Handenterminalen.

Dag 3 Cirka 15 km)
Paradiset - Antingen till Hemfosa etapp 5: 1, Huddinge station etapp 6:1 eller Lida friluftsgård 6.

Väljer du att kapa sträckorna så blir det cirka 50-55 km totalt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips