Sörmlandsleden nära Stockholm

Hej
Är ledig i veckan och tänkte ge mig ut på en vandring med start nära Stockholm.
Tänkte vara ute 2 nätter och gå ca 4-6 mil. Först kollade jag Tyresta men insåg att det var för litet. Kanske någon del av Sörmlandsleden kan passa mina önskemål? Jag har bil och kan tänka mig att köra ca 1 timme och vill därför avsluta där jag lämnat bilen.

Någon som kan tipsa om en lämplig sträcka?

Det blir alltid mycket krångligare om man har bil som man måste tillbaka till. Det är inget problem att nå alla etapper på Sörmlandsleden med allmänna kommunikationer

Roslagsleden är annars ett bra alternativ

Ett alternativ på Sörmlandsleden utan bil kan vara:

Dag 1 (Cirka 24 km, 21 km) Björkhagen (Höghöjdsbanan söder om Hellasgården) - Tyresta nationalpark, Årsjön
etapp 1, 2 etapp 3, sov i (vid) det nya vindskyddet vid Årsjön (Tyresta nationalpark.)
Det går att korta av etapp 1 cirka 4 km genom att ta bussen till Höghöjdsbanan innan Älta.

Dag 2 (Cirka 25 km, 17 km)
etapp 3, 4, 5 Årsjön - Paradiset

Går att kapa 8,5 km genom att skippa etapp 4 som är rätt tråkig och ta buss Tyresta by - Handenterminalen.

Dag 3 Cirka 15 km)
Paradiset - Antingen till Hemfosa etapp 5: 1, Huddinge station etapp 6:1 eller Lida friluftsgård 6.

Väljer du att kapa sträckorna så blir det cirka 50-55 km totalt.

Aktuellt

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips