Sörmlandsleden nära Stockholm

Hej
Är ledig i veckan och tänkte ge mig ut på en vandring med start nära Stockholm.
Tänkte vara ute 2 nätter och gå ca 4-6 mil. Först kollade jag Tyresta men insåg att det var för litet. Kanske någon del av Sörmlandsleden kan passa mina önskemål? Jag har bil och kan tänka mig att köra ca 1 timme och vill därför avsluta där jag lämnat bilen.

Någon som kan tipsa om en lämplig sträcka?

Det blir alltid mycket krångligare om man har bil som man måste tillbaka till. Det är inget problem att nå alla etapper på Sörmlandsleden med allmänna kommunikationer

Roslagsleden är annars ett bra alternativ

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Ett alternativ på Sörmlandsleden utan bil kan vara:

Dag 1 (Cirka 24 km, 21 km) Björkhagen (Höghöjdsbanan söder om Hellasgården) - Tyresta nationalpark, Årsjön
etapp 1, 2 etapp 3, sov i (vid) det nya vindskyddet vid Årsjön (Tyresta nationalpark.)
Det går att korta av etapp 1 cirka 4 km genom att ta bussen till Höghöjdsbanan innan Älta.

Dag 2 (Cirka 25 km, 17 km)
etapp 3, 4, 5 Årsjön - Paradiset

Går att kapa 8,5 km genom att skippa etapp 4 som är rätt tråkig och ta buss Tyresta by - Handenterminalen.

Dag 3 Cirka 15 km)
Paradiset - Antingen till Hemfosa etapp 5: 1, Huddinge station etapp 6:1 eller Lida friluftsgård 6.

Väljer du att kapa sträckorna så blir det cirka 50-55 km totalt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips