Sökinsats i Sarek efter försvunnet par

Såväl Expressen som Aftonbladet rapporterar om en man och en kvinna i 30-årsåldern som är försvunna i Sarek. Sökinsats pågår. Någon som vet mera bestämt vilket området av Sarek det handlar om, etc? Jag och min vandringskompis är precis på väg, så det vore ju högst intressant att få lite mer detaljerad information, och ev hålla ögonen öppna. Väl på plats är det ju informationsskugga (även om förstås en sökinsats med helikopter lär märkas).

De säger att de hittat parets bil men inte var (Kvikkjokk, Sitoälvbron, Kebnats, Suorva, Ritsem är väl primärt platser att parkera på för en tur in i Sarek):

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Finns ett par trådar på Facebook om detta. Tydligen är bilen hittad vid Sitoälvsbron. Men ingen information om färdplan m.m. finns att tillgå.

Undrar om det är någon som är aktiv på Utsidan och kan ha frågan om välval här i något inlägg? Sitoälvbron tolkar jag som att de vill söka sig till Rapadalen, men de måste ju tillbaka till bilen också vilket inte är en enkel cirkel...

Sydöstra delen av Sarek med andra ord. Då har de ju troligen gått höga vägen åtminstone ena vägen, som ju kan vara brant på sina ställen om man kommer lite fel. Ett par läskiga vad finns det om man kommer lite fel också. I övrigt kan de ju förstås kommit vilse, men skulle de vara tillbaka på måndag och inte kunnat meddela sig än, så är det ju onekligen lite oroande. På den tiden borde de ju träffat på någon hur de än gått.

Fast utan att veta hur länge de planerade att vara borta så är det ju förstås ren spekulation. Om det var en tvåveckorstur så kan de ju vara precis var som helst.

Vet ju av erfarenhet att det finns mobiltäckning i östra kanten av Sarek till i höjd med Skierfe, så hade de varit på väg tillbaka till bilen och blivit försenade någon dag hade de kunnat meddela sig.

Vet ju av erfarenhet att det finns mobiltäckning i östra kanten av Sarek till i höjd med Skierfe, så hade de varit på väg tillbaka till bilen och blivit försenade någon dag hade de kunnat meddela sig.
Jo, men bara om de har Telia. (Vissa av oss har leverantörer som knappt har täckning utanför storstan ens, kan jag med beklagan meddela.)

Jo, men bara om de har Telia. (Vissa av oss har leverantörer som knappt har täckning utanför storstan ens, kan jag med beklagan meddela.)
Stämmer inte, jag har Telenor och andra i mitt sällskap Comviq, så östra kanten finns täckning med flera operatörer. Även från i höjd med Gukkesvaggebron och fram till Suorva finns täckning FYI

Senast ändrad:
Jag ha

Stämmer inte, jag har Telenor och andra i mitt sällskap Comviq, så östra kanten finns täckning med flera operatörer. Även från i höjd med Gukkesvaggebron och fram till Suorva finns täckning FYI
Du har nog rätt. Jag har Tre, och kan meddela att det var noll täckning i det området när jag var där senast (två år sen). Men likväl har ju snigelvandraren svaret: nödnummer kopplar ju oavsett leverantör. Så det är riktigt illa att de nu är minst två dagar sena utan att ens ha kunnat meddela sig.

Såväl Expressen som Aftonbladet rapporterar om en man och en kvinna i 30-årsåldern som är försvunna i Sarek. Sökinsats pågår. Någon som vet mera bestämt vilket området av Sarek det handlar om, etc? Jag och min vandringskompis är precis på väg, så det vore ju högst intressant att få lite mer detaljerad information, och ev hålla ögonen öppna. Väl på plats är det ju informationsskugga (även om förstås en sökinsats med helikopter lär märkas).

Flyger helikoptern runt er så kan de här symbolerna vara bra att kunna.
1724238527125.gif

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips