Sökinsats i Sarek efter försvunnet par

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
och där hänvisas till denna bok "Richardson, Alun (2 March 2015). Rucksack Guide - Mountaineering in Remote Areas of the World. Bloomsbury Publishing. p. 60. ISBN 978-1-4081-2597-7."

Känns inte så standardiserat om du frågar mej men troligen begripligt ändå. Ser flera sidor som hänvisar inofficiellt till Y och N men inget officiellt flyg- eller räddningsorgan.

/Patrik
Duger "Association of Canadian Mountain Guides"?

Bara att använda google så hittar man hur mycket som helst.
 
Duger "Association of Canadian Mountain Guides"?

Bara att använda google så hittar man hur mycket som helst.
Jag fick inte upp denna träff i min googling, antagline har du besökt denna sidan eller likandne tidigare och därför ser du den eller använde vi olika söktermer.

Det är ju "halvofficiellt" med en guide-organisation, jag hade gärna sett att någon flygmyndighet eller liknande hade haft en beskrivning, av vad piloter lär sig och förväntas agera på.

/Patrik
 
Jag fick inte upp denna träff i min googling, antagline har du besökt denna sidan eller likandne tidigare och därför ser du den eller använde vi olika söktermer.

Det är ju "halvofficiellt" med en guide-organisation, jag hade gärna sett att någon flygmyndighet eller liknande hade haft en beskrivning, av vad piloter lär sig och förväntas agera på.

/Patrik
Alperna: https://www.guidedolomiti.com/en/dolomites-mountain-rescue/

Där de specificerar "INTERNATIONALLY AGREED SIGNS FOR HELICOPTER OPERATORS"

Men när det gäller officiellt misstänker jag att du inte hittar något FN-resolution eller någon internationell överenskommelse mellan stater angående det här :)
 
Undrar om det är någon som är aktiv på Utsidan och kan ha frågan om välval här i något inlägg? Sitoälvbron tolkar jag som att de vill söka sig till Rapadalen, men de måste ju tillbaka till bilen också vilket inte är en enkel cirkel...
Att ge sig ut i Sarek dels utan nödsändare, men särskilt utan att ens ha lämnat någon färdplan, är ju klart tecken på att det inte är rutinerat fjällfolk. (Anhöriga visste först inte ens var bilen var parkerad, enligt deras inlägg i bl a Sarekgruppen på Facebook.)

Så, inte troligt att det är någon Utsidan-aktiv. (Men admin kan säkert kolla upp namn bakom alias, bara föratt...) Det händer ju att det görs inlägg av nya profiler som vittnar om att man inte riktigt har koll, men sådana brukar ju få hjälp att tänka rätt. Det gäller ju även i fb-grupperna.
 
Surt läge för den enarmade =)


Om jag faktiskt var i nöd så är det väl (?) ganska vedertaget att söka ögonkontakt, hålla upp båda armarna (typ som ett Y) och röra dem i en saxande rörelse.


Om jag inte var i nöd:
För att undvika missförstånd hade jag med kroppsspråket tydligt visat att jag inte var intresserad utav helikoptern. Möjligen tittat på den för att visa att jag sett den, men sen hade jag vänt ryggen till och gjort mig ointressant genom att fortsätta med det jag gjorde.
Jag hade inte vinkat eller försökt mig på någon typ av signalering om jag inte var säker på att det faktiskt var en vedertagen standardiserad signal.
 
Att ge sig ut i Sarek dels utan nödsändare, men särskilt utan att ens ha lämnat någon färdplan, är ju klart tecken på att det inte är rutinerat fjällfolk. (Anhöriga visste först inte ens var bilen var parkerad, enligt deras inlägg i bl a Sarekgruppen på Facebook.)

Så, inte troligt att det är någon Utsidan-aktiv. (Men admin kan säkert kolla upp namn bakom alias, bara föratt...) Det händer ju att det görs inlägg av nya profiler som vittnar om att man inte riktigt har koll, men sådana brukar ju få hjälp att tänka rätt. Det gäller ju även i fb-grupperna.
Jo. Även om en färdplan utanför leder till sin natur är preliminär så bör man i alla fall meddela anhöriga startpunkt och hur man tänkt sig gå.
 
I övrigt kan de ju förstås kommit vilse, men skulle de vara tillbaka på måndag och inte kunnat meddela sig än, så är det ju onekligen lite oroande. På den tiden borde de ju träffat på någon hur de än gått.
Enligt information skulle de varit tillbaka i söndags. Visst kan man få stopp vid något vad (det har ju regnat en hel del i Sarek förra veckan) eller tvingas planera om sitt vägval, men att ge sig ut utan att lämna färdplan (och ev plan B) visar på okunskap.
Valet av parkeringsplats (Sitoälvbron) är ju också intressant. Ett givet val om man vill göra en tur till Skierfe och tillbaka, men inte lika givet om man planerar en rundtur i någon del av Sarek.
 
Jo. Även om en färdplan utanför leder till sin natur är preliminär så bör man i alla fall meddela anhöriga startpunkt och hur man tänkt sig gå.
Ja, lite så. Möjligen att turisten som bilsemestrar och tänker spatsera lite på kungsleden inte meddelar precis, men att lämna någon form av "jag startar här och planerar vara tillbaks då" är så fundamentalt fjällvett. Kan någon fjällvandrare som är redo för Sarek inte veta det?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips