Söker utmanade väg i Svenska fjällen

Hej,

Jag undrar om någon kan ge mig ett tipps på en "svår led" kan vara både orienteringsmässigt terräng eller bara längden. Jag har god fysik och söker en utmaning med några kamrater innför sommarens ledighet.

Mvh

Björn
 
Svårt att svara utan att veta hur svårt du vill ha det. Orienteringsmässigt är väl inget särskilt svårt så länge man har karta och kompass (om det inte blir tvärdimma). Om du vill ha något som är riktigt långt så kan du ju gå en vald bit på Kungsleden eller Nordkalottleden. Och jobbig terräng går att hitta i princip överallt om man inte följer lederna.

Om du vet ungefär hur länge du vill vara ute så är det nog många som kan ge förslag. :)
[Ändrat av larsl 2004-05-31 kl 11:25]
 
Ta en bit av gränsen. Du får då en väg som inte är anpassad för att vara enkel och då och då kommer det ett röse som visar att du är på rätt väg.
 
tid

Jag hade tänkt mig 1-2 veckor. Marschvanan är god så jag räknar med hyffsat långa dagsetapper!
 
jojo-leden är väl en klassiker nar man säker utmaningar i fjällen. Unna Räita–Tarfala via tre pass.

Från Tarfala kan man sedan gå via Tjeuralako till Nikka.

Sedan är ju frågan hur man tar sig till Unna Räita på bästa sätt. En variant är via Mårma–Vistas. Och då kan man börja med antingen Nissunvaggi eller Lapporten. Den första delen är väl inte så svår, men sen råkar man på ett snårigt videbälte, efter vad jag hört. Har inte gått den vägen själv. Men det finns väl andra som kan ge mer detaljer om detta.

En annan variant är att som någon föreslåg följa Riksgränsen ner från Katterjåkk. Och någonstans vid RR260A vända österut längs sjösystemet mot Tjäktjtastugan och sedan Sielmavaggi mot Nallo och därifrån till Unna Räita. Eventuellt lär ni få runda en glaciär på vägen om ni inte har utrustning och vana för att korsa den.

Lite enklare är att följa leden från Katterjåkk til Unna Allakas, förstås. Den är bitvis lite stenig, vilket väl kan vara en utmaning. Men annars inte så svår.
 
Sista förslaget

Sista förslaget lät helt klart intressant!

Jag har jobbat med att reka väg på kartan och som det ser ut nu kan det röra sig ome en längre distans /tid.
Dvs att jag kan tänka mig att vara ute i ca 3 veckors tíd. Alpin vana finns det gott om på gruppen och jag trora tt det är itmaningen i kombination med en lång sträckning som eftersöks jagser möjliigheter med att utgå från Katterjåkk till Unna Räita och sen vidare...

Någon tilltänkt utmaning efter det???
 
Re: Sista förslaget

zorken; sa:
Sista förslaget lät helt klart intressant!

Jag har jobbat med att reka väg på kartan och som det ser ut nu kan det röra sig ome en längre distans /tid.
Dvs att jag kan tänka mig att vara ute i ca 3 veckors tíd. Alpin vana finns det gott om på gruppen och jag trora tt det är itmaningen i kombination med en lång sträckning som eftersöks jagser möjliigheter med att utgå från Katterjåkk till Unna Räita och sen vidare...

Någon tilltänkt utmaning efter det???

Från Unna Räita finns väl ett par varianter, beroende på vilken typ av utmaning ni är ute efter:

1 jojo-leden till Tarfala, sedan till Keb, västra leden över vierrenvarri till Kaffedalen, där packningen lämpligen lämnas för toppbestigning, ner Kaffedalen till Singivaggi – ypperliga tältplatser, ut mot Kungsleden – Naesketvaggi (orösat) eller Tsutsuvagge (Nordkalottleden) till Hukejaure-Sitasjaure-Ritsem. Beroende på hur mycket tid ni har kvar så kan ni sluta där eller också ta båten över sjön och göra en tur genom Sarek till Saltoloukta.

2 Jojoleden till Tarfala sedan -Tjeuralako-Kaskasavagge-vistas-Mårma-Abisko. Det ger ytterligare ett par steniga passövergångar. sista biten finns ett par varianter Nissunvaggi eller Lapporten t ex.

3 Stuor Räitavagge till Sälka därifrån som alt 1 via Tsutsuvaggi el Naesketvaggi. Sälkatoppen är väl värd en bestigning om ni tar den vägen. Utsikten är bättre än från Kebnekajse.
 
Duger vide?

Om vide är en acceptabel försvåring så finns det ju en del fina ställen i bl.a. Sarek. Sydvästra sidan av Rapadalen kan bjuda på en hel del svårigheter. Annars så är det ju bara att fixa en vegetationskarta och se vad som finns... ;)
 
Jojoleden

Jag har gått Lapporten-Mårma-Tjeuralako-Nikka och Katterjåkk-Siellmavaggi-Jojoleden-Nikka och skulle kunna tänka mig att kombinera Mårmapasset med Jojoleden. Då blir det lite extra slitigt och dessutom är det inte lika mycket folk och spänger mellan Lapporten och Mårma som från Katterjåkk till Kungsleden. Mina vandringar kan du läsa om på http://www.folder.nu/fjall/index.shtml.
 

avslutad210712

Gäst
Tänkte gå

Abisko-Tältlägret-Ballinvaggi-Siellavaggi-Mårmapasset-Unna Räitavaggi-Nallostugan-(inte riktigt säker)-Alesjaure-Unna Allakas-Katterjåkk eller så motsatt väg.

Problemet är bara att jag/vi kommer att börja gå redan på midsommarafton så det kan hända att det blir en kraftig revidering beroende på vatten etc. Kan återkomma efter det vi gått och berätta hur det var.
 
Sele

Martin,

Jag tackar för ditt erbjudande memn jag tror ändå att jag måste köra på petzl´n. Någon gång måste man ta klivet in i klättervärlden även om man är född med två vänsterhänder.

321
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
insidanut Söker Medkompanjon(er) Fjällvandring 0
Larssss Söker en själsfrände Fjällvandring 0
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
1337Kjell Söker vandringskamrat Sarek sommaren 2017 Fjällvandring 0
Signeld Söker sällskab på fjällvandringen, tex till Jotunheimen i sommar?! Fjällvandring 2
Nirrebosse Söker tips på lämplig fjälltur. Fjällvandring 12
MLJ001 Söker inspiration för sommaren 2017 Fjällvandring 5
Macnic Ensam mamma söker... Fjällvandring 10
British Söker inspiration Fjällvandring 3
Spiros Söker partner för vistelse i vildmarken Fjällvandring 6
skaidde söker hundhistoria från Sallohaure Fjällvandring 3
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
BeatriceK Söker lämplig stugtur, 4 dagar i Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
Klockren Ninja Två töser söker vandringskompisar. Fjällvandring 3
Klockren Ninja Söker vandringskompis! Fjällvandring 12
kanis Söker sällskap för veckolång tur Fjällvandring 6
Morannon Nordkalotten - Söker tips och erfarenheter Fjällvandring 14
Pesson86 Kebnekaise Juli söker sällskap:) Fjällvandring 2
Magget Söker tips på vandringsområde. Fjällvandring 4
ellenator Söker tipps på Guidade turer i norr- eller västerbottensfjällen Fjällvandring 3
habjork Nybörjare söker tips! Fjällvandring 5
Shrinker Söker fjällvandringskompisar Fjällvandring 2
Söker information om tidig vandring Fjällvandring 5
pedhan Söker tips på vandringsleder i början av Juni Fjällvandring 5
såg söker en fjällvännina som vill vandra med mig Fjällvandring 0
DMAX marchtävling Haninge, jag söker medtävlare.8-maj Fjällvandring 1
jaos Söker vandringstips: italienska central-alperna Fjällvandring 1
acdcpeter Söker kartor över Jotenheimen Fjällvandring 5
i4lean söker tips för fjällvandring under sensommaren! Fjällvandring 4
Söker efter vandringsberättelser... Fjällvandring 1
söker leder i oviksfjällen och storlien Fjällvandring 1
Söker tips om vandring kring Sylarna Fjällvandring 9
Söker foton och berättelser om handgjorda vandringsstavar Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
peter_i_naturen Alternativ väg i Kårsavagge Fjällvandring 2
Pappan Kukkesvaggebron - Saltoluokta, lämplig väg? Fjällvandring 2
Enile Alternativ väg Storulvån till Gåsen? Fjällvandring 5
anders84 Grövelsjön Alternativ väg till Storrödtjärnsstugan från Töfsingsdalen Fjällvandring 6
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Taffinaff Möjlig väg över Östra Bossusglaciär-Sielmatjåkkaglaciären? Fjällvandring 2
mindful Väg norr om Akkha Fjällvandring 3
dennis_h På väg mot Vålådalen Fjällvandring 6
Gidenstam Alternativ väg Unna Allakassstugorna - Alesjaure Fjällvandring 1
leona1 Alternativ väg tillbaka Aktse - Saltoluokta? Fjällvandring 8
Niak65 Bydalen/Höglekardalen väg efter. Fjällvandring 0
Tanglan Äntligen snart på väg! Fjällvandring 0
annaelisabeth Saltoluokta - Teusajaure utan väg Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.