Söker myggsäkra kläder.

Jag letar efter myggsäkra kläder.
Byxor och långärmade skjortor.
Ljust, svalt och tåligt tyg.
Användningsområde varm, fuktig, jobbig miljö med malariarisk.

Ja jag ska använda malariaprofylax, myggmedel osv, men vill ändå hitta ett "skalskydd" som funkar.
Om det ser civilt och "vanligt" ut är det en fördel.

Tack.

Jag kan inte hitta en editeringsfunktion.
Förtydligar att jag inte vill köpa begagnade kläder utan få tips om produkter som uppfyller mina önskemål.
Varför kan man inte editera sitt inlägg?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag kan inte hitta en editeringsfunktion.
Förtydligar att jag inte vill köpa begagnade kläder utan få tips om produkter som uppfyller mina önskemål.
Varför kan man inte editera sitt inlägg?

Du kan editer kort efter du skickat men inte i efterhand och det är bra tycker jag. Svarar man och citerar ennn bygger vidare på ett tidigare inlägg blir det svårbegripligt och den som skickt första inlägget sedan editerar det markant. Jag tror du har 5 eller 30 mintuer på dig att editera ett skickat inlägg. Admin kan säkert berätta exakt.

Svår kombo du söker- har inga tips då du vill ha civilt/vnaligt -tänkte annars på tjock begagnas uniform typ m/59 men passar inte hller så bra i värt och fuktigt.

/Patrik

Craghoppers nosilife har jag tittat lite på. Har dock inget plagg så vet egentligen inte. Men syftet med de kläderna är ju bla att det ska vara myggsäkra.

Jag googlade på "myggsäkra kläder" och fick massor av träffar. Hur pass effektiva plaggen/tygerna är har jag ju dock ingen aning om. Jag har iofs ett par "myggsäkra" skjortor, varav minst en rekommenderades (av säljaren) för fiske (i fjällen), men jag tror inte någon av dem har varit utsatta för någon hårdare test eftersom jag i görligaste mån undviker tider och platser med mycket stickandes och bitandes flygfän.

Om det är risk för Malaria eller Dengu skaffa dessa förinpregnerade kläder funderade på köp för SV fjäll men efter lite koll så valde jag bort risken för ´friska´knott och myggor utan parasiter och acepterade lite kliande och man kan ju ha asolindränkta servetter eller bära lite asolsprit i en flaska ist.
Finns ju även myggmedel med högre DEET halt att köpa utanför SV el EU som har bättre myggaskräckande effekt.
Finns ju även batteridrivna små apparater som man byter kasseter med myggmedel på som många anv.
Jag hade dessa Craghopper på prov de luktat mer än vanliga´fotogen´dränkta nya kläder för att hindra mögel på väg från tillv i Asien.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips