Söker kajak med komfortsits & större ryggstöd?

Hej! Jag söker en kajak för normal turpaddling som har hög sittkomfort, och med det menar jag mjuk sits och högt o stadigt ryggstöd med inställningsmöjligheter. Den bästa jag suttit i hittils är en Point65 five o five GT årsmodell 2013 med den nya komfortsitsen. jag får lätt ryggont av kajaker med små enkla ryggstöd
Helst lågprisklassen eller nåt man kan hitta beg :) Ej nybörjarklassen

Med vänlig hälsning
Johan

Kanske borde du fundera varför du får ont av enkla ryggstöd? En anledning kan vara att du sitter för hopsjunken och lutar mycket mot ryggstödet. Då låser du ryggraden i en böjd/kutryggig form som inte är bra för paddlingen.
Om du sitter med rak rygg så ökar rörligheten och du paddlar effektivare oavsett vilken typ av paddling du håller på med. Prova det först och kanske tom ta bort ryggstödet helt en gång.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Kanske borde du fundera varför du får ont av enkla ryggstöd? En anledning kan vara att du sitter för hopsjunken och lutar mycket mot ryggstödet. Då låser du ryggraden i en böjd/kutryggig form som inte är bra för paddlingen.
Om du sitter med rak rygg så ökar rörligheten och du paddlar effektivare oavsett vilken typ av paddling du håller på med. Prova det först och kanske tom ta bort ryggstödet helt en gång.[/QUOTE

Hej Erik!
Du har iofs rätt i det du skriver och jag vet att det för paddeltekniken är värdelöst med stora ryggstöd och luta sig bakåt. Har provat olika lösningar i drygt 10år till o från på olika kajaker som jag ägt eller hyrt. vana paddlare brukar ju föredra enkla sitsar o små svankstöd, men jag paddlar bara sporadiskt o har väl inte rätt kroppsform för att sitta i 90 graders vinkel längre stunder utan ryggstöd.
Idag satt jag i en Prijon Marlin (prilite), näst bäst efter point65 five o five ovan, men plus att man sitter mer upphöjd. Såklart är själva kajaken betydligt bättre i sin helhet, smal o troligen lättdriven. Någon som har provat denna? sitsen är nog samma men har aldrig sett eller suttit/paddlat den.

http://www.point65.se/produkt/5081/seacruiser.html

Prova gärna en Lettmann Eski 525, 530 eller någon av de nyare t ex Magellan. De har stoppad sits (löstagbar). Hur ryggstödet är vet jag inte då jag tagit bort det då jag paddlat någon sådan. Lettmann är lite dyrare men de jag kikat på har haft bra kvalitet så även en begagnad borde kunna vara ett bra köp.
http://www.lettmannkayaks.com/index.php/cPath/21?osCsid=c422bc31c6fe6727c0445ded63e52d07

Bra tips :) Finns någon större svensk återförsäljare av Lettmann? Annars är nog en beg en bättre deal

Här är en bild på sitsen som point65 utvecklat, helt klart den bästa jag suttit i :) Någon mer som kommentar på detta? Jag blir mer o mer intresserad av Point65 "seacruiser"

Bilagor

• kajaksits.jpg
    kajaksits.jpg
    75.5 KB · Visningar: 3,328
Här är en bild på sitsen som point65 utvecklat, helt klart den bästa jag suttit i :) Någon mer som kommentar på detta? Jag blir mer o mer intresserad av Point65 "seacruiser"

Jag har provsuttit den, och den är ingenting för mig. Tycker att den låser ryggen för mycket för att kunna använda en effektiv paddelteknik med bålrotation, och höjden gör det omöjligt att göra de klassiska eskimåsvängarna. Den påminner om sistsarna på amerikanska fiskekajaker, som man spenderar mer tid att sitta i än att paddla.

Men jag håller med om att den är mycket bekväm, så om den passar dig och din paddling, så ser jag inget problem med den.

Sitsen i Prijon-kajaker som t.ex. min Prijon Marlin Prilite är mycket bekväma. Ryggstödet inte enbart fäst i remmar på sidorna som i många kajaker utan sitter även fast längst bak i sitsen. Det gör att ryggstödet ger bra stöd för ryggen. Innan jag köpte min kajak hyrde jag ett par andra och fick nästan alltid ont i ryggen. Men i min kajak får jag inte ont i ryggen.

Sitsen i Prijon-kajaker som t.ex. min Prijon Marlin Prilite är mycket bekväma. Ryggstödet inte enbart fäst i remmar på sidorna som i många kajaker utan sitter även fast längst bak i sitsen. Det gör att ryggstödet ger bra stöd för ryggen. Innan jag köpte min kajak hyrde jag ett par andra och fick nästan alltid ont i ryggen. Men i min kajak får jag inte ont i ryggen.

Prijons sitsar är den näst bästa jag provat, just provat en marlin prilite som jag verkligen gillar skrovet på, men den är nog för dyr för mig. Till helgen ska försöka besöka en hyrfirma som har point65 seacrusier med sisten på bilden med luftkuddar som pumpas upp individuellt med handpump.

Hej igen! Vill avsluta denna tråd o meddela att jag köpt en kajak som passar mig utmärkt, Point65 Seacrusier med komfortsits o roder o skedda. Mkt skön sits, bra styrning, rättså snabb, 2st ovala packluckor och två fikaluckor. Någon mer som har en likadan?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips