Söker kajak med komfortsits & större ryggstöd?

Hej! Jag söker en kajak för normal turpaddling som har hög sittkomfort, och med det menar jag mjuk sits och högt o stadigt ryggstöd med inställningsmöjligheter. Den bästa jag suttit i hittils är en Point65 five o five GT årsmodell 2013 med den nya komfortsitsen. jag får lätt ryggont av kajaker med små enkla ryggstöd
Helst lågprisklassen eller nåt man kan hitta beg :) Ej nybörjarklassen

Med vänlig hälsning
Johan
 
Kanske borde du fundera varför du får ont av enkla ryggstöd? En anledning kan vara att du sitter för hopsjunken och lutar mycket mot ryggstödet. Då låser du ryggraden i en böjd/kutryggig form som inte är bra för paddlingen.
Om du sitter med rak rygg så ökar rörligheten och du paddlar effektivare oavsett vilken typ av paddling du håller på med. Prova det först och kanske tom ta bort ryggstödet helt en gång.
 
Kanske borde du fundera varför du får ont av enkla ryggstöd? En anledning kan vara att du sitter för hopsjunken och lutar mycket mot ryggstödet. Då låser du ryggraden i en böjd/kutryggig form som inte är bra för paddlingen.
Om du sitter med rak rygg så ökar rörligheten och du paddlar effektivare oavsett vilken typ av paddling du håller på med. Prova det först och kanske tom ta bort ryggstödet helt en gång.[/QUOTE

Hej Erik!
Du har iofs rätt i det du skriver och jag vet att det för paddeltekniken är värdelöst med stora ryggstöd och luta sig bakåt. Har provat olika lösningar i drygt 10år till o från på olika kajaker som jag ägt eller hyrt. vana paddlare brukar ju föredra enkla sitsar o små svankstöd, men jag paddlar bara sporadiskt o har väl inte rätt kroppsform för att sitta i 90 graders vinkel längre stunder utan ryggstöd.
Idag satt jag i en Prijon Marlin (prilite), näst bäst efter point65 five o five ovan, men plus att man sitter mer upphöjd. Såklart är själva kajaken betydligt bättre i sin helhet, smal o troligen lättdriven. Någon som har provat denna? sitsen är nog samma men har aldrig sett eller suttit/paddlat den.

http://www.point65.se/produkt/5081/seacruiser.html
 
Prova gärna en Lettmann Eski 525, 530 eller någon av de nyare t ex Magellan. De har stoppad sits (löstagbar). Hur ryggstödet är vet jag inte då jag tagit bort det då jag paddlat någon sådan. Lettmann är lite dyrare men de jag kikat på har haft bra kvalitet så även en begagnad borde kunna vara ett bra köp.
http://www.lettmannkayaks.com/index.php/cPath/21?osCsid=c422bc31c6fe6727c0445ded63e52d07

Bra tips :) Finns någon större svensk återförsäljare av Lettmann? Annars är nog en beg en bättre deal
 
Här är en bild på sitsen som point65 utvecklat, helt klart den bästa jag suttit i :) Någon mer som kommentar på detta? Jag blir mer o mer intresserad av Point65 "seacruiser"
 

Bilagor

  • kajaksits.jpg
    kajaksits.jpg
    75.5 KB · Visningar: 3,148
Här är en bild på sitsen som point65 utvecklat, helt klart den bästa jag suttit i :) Någon mer som kommentar på detta? Jag blir mer o mer intresserad av Point65 "seacruiser"

Jag har provsuttit den, och den är ingenting för mig. Tycker att den låser ryggen för mycket för att kunna använda en effektiv paddelteknik med bålrotation, och höjden gör det omöjligt att göra de klassiska eskimåsvängarna. Den påminner om sistsarna på amerikanska fiskekajaker, som man spenderar mer tid att sitta i än att paddla.

Men jag håller med om att den är mycket bekväm, så om den passar dig och din paddling, så ser jag inget problem med den.
 
Sitsen i Prijon-kajaker som t.ex. min Prijon Marlin Prilite är mycket bekväma. Ryggstödet inte enbart fäst i remmar på sidorna som i många kajaker utan sitter även fast längst bak i sitsen. Det gör att ryggstödet ger bra stöd för ryggen. Innan jag köpte min kajak hyrde jag ett par andra och fick nästan alltid ont i ryggen. Men i min kajak får jag inte ont i ryggen.
 
Sitsen i Prijon-kajaker som t.ex. min Prijon Marlin Prilite är mycket bekväma. Ryggstödet inte enbart fäst i remmar på sidorna som i många kajaker utan sitter även fast längst bak i sitsen. Det gör att ryggstödet ger bra stöd för ryggen. Innan jag köpte min kajak hyrde jag ett par andra och fick nästan alltid ont i ryggen. Men i min kajak får jag inte ont i ryggen.

Prijons sitsar är den näst bästa jag provat, just provat en marlin prilite som jag verkligen gillar skrovet på, men den är nog för dyr för mig. Till helgen ska försöka besöka en hyrfirma som har point65 seacrusier med sisten på bilden med luftkuddar som pumpas upp individuellt med handpump.
 
Hej igen! Vill avsluta denna tråd o meddela att jag köpt en kajak som passar mig utmärkt, Point65 Seacrusier med komfortsits o roder o skedda. Mkt skön sits, bra styrning, rättså snabb, 2st ovala packluckor och två fikaluckor. Någon mer som har en likadan?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
håkankristensson Söker kajak guide till Stockholms norra skärgård. Paddling allmänt 0
krilars Söker någon som utför kajakreparationer Paddling allmänt 6
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
GeorgeG Söker råd inför kajakköp Paddling allmänt 9
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
larsn1 Söker tips för kanadensare i vildmarksmiljö Paddling allmänt 6
Lumberjack92 Söker turförslag, Kanadensare runt Göteborg ca 4 dagar Paddling allmänt 2
Lasse Be Söker förslag på iläggningplats norr Loftahamman Paddling allmänt 3
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
REDJon Söker en kanot i Örebro trakterna Paddling allmänt 0
t68 Söker info om Glasser Clipper Paddling allmänt 3
Togt Skall köpa en kanot och söker tips. Paddling allmänt 11
johannordholm Söker kontakt med person vid Italienska kusten Paddling allmänt 11
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
gottern Söker tips på bra kanotvagn Paddling allmänt 2
Christian_swe Söker folk som vill gå ihop och bygga strippbygge i höst/vinter/vår - Sthlm Paddling allmänt 0
tuva99 Söker barnkajak Paddling allmänt 13
bikerider Söker materiel till gammal kanadensare Paddling allmänt 8
bluewing Söker tips om bra paddeljacka Paddling allmänt 15
svenake söker: kapell till Klepper 2-mans 70-tal Paddling allmänt 0
svenake söker: kapell till Klepper 2-man 70-tal Paddling allmänt 1
morre HEJ JAG SÖKER EFTER NEOPREN TILL ETT KAPELL Paddling allmänt 1
Grakka Söker kustjägarkajak Paddling allmänt 6
i4lean Söker mönster och material till paddelhandskar Paddling allmänt 0
Avslutatmedlemskapx Söker information om Bavaria, Falcon Paddling allmänt 1
Söker kajakställen och uthyrare i Norrland Paddling allmänt 3
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.