Snöskor

Har aldrig testat snöskor och har nog tyckt att de är onödiga men börja vika mig. Enkelheten gör mig nyfiken att ändra åsikt.

Vilka detaljer ska man titta på för välja modell?
 
Provade en snabb googling. Man får upp ett helt gäng med artiklar som beskriver snöskor, användning, olika modeller, Best-in-test, osv.
 
De snöskor som bär bäst är inte de som är minst. Det är en aspekt att ta med. Tänk på att inte bara din egen kroppsvikt har betydelse utan även hur mycket du tänker bära på när du använder snöskorna.
Själv använder jag dessa:
Stora, men med mycket god bärighet. Bindningarna är av den typen att du kan använda vilka skodon som helst. Det är rejäla "klor" under snöskorna som ger mycket bra grepp på isigt underlag.
 
Först, fundera över var du tänker gå. Behöver du god bärighet för skog eller bra fäste för isigare underlag? Vad har du tänkt använda för skor? Ta med dom till affären och kika på lite olika bindningsmodeller.
Kanske prova köpa en enklare modell först och se om du sedan känner att du vill uppgradera till bättre?
Den stora sportkedjan med många X i namnet har flera olika modeller till olika priser.
 
Jag har Tubbs Mountaineer och är mycket nöjd.

Hyrde först snöskor i plast respektive med metallram, men de här Tubbs-snöskorna med metallram föredrar jag helt klart – känns både stabilare och mer hållbara.
De här är lätta, har bra bärförmåga, bra grepp och lätthanterliga bindningar(använder mina Lundhags Jaure II light-kängor och det funkar perfekt).

Precis som Anders skriver ovan, så tänk på att vara observant på bärförmågan utifrån både din vikt och hur mycket packning du tänkt ha med.
Jag uppskattar också hälhöjaren på mina Tubbs då den avlastar vaderna i brant terräng(den lilla metallbiten under hälen som kan fällas upp som gör att du inte trampar ner helt).

Snöskor är ett härligt sätt att komma ut och upptäcka orörd terräng!
 
Har både TSL Rando och Fimbulvetr och föredrar de sistnämnda om man kan få tag på dem. Smidiga och stabila och följer snön bättre än stela/ram-skor. Om man går i ojämn terräng då alltså.
 
Jag har Tubbs Mountaineer och är mycket nöjd.

Hyrde först snöskor i plast respektive med metallram, men de här Tubbs-snöskorna med metallram föredrar jag helt klart – känns både stabilare och mer hållbara.
De här är lätta, har bra bärförmåga, bra grepp och lätthanterliga bindningar(använder mina Lundhags Jaure II light-kängor och det funkar perfekt).

Precis som Anders skriver ovan, så tänk på att vara observant på bärförmågan utifrån både din vikt och hur mycket packning du tänkt ha med.
Jag uppskattar också hälhöjaren på mina Tubbs då den avlastar vaderna i brant terräng(den lilla metallbiten under hälen som kan fällas upp som gör att du inte trampar ner helt).

Snöskor är ett härligt sätt att komma ut och upptäcka orörd terräng!
Hälhöjare är en bra detalj på snöskor anser jag!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.