snöskor OCH stighudar på fjället

Nu bär det snart av till fjälls för ripjakten
och i bagaget finns inte bara skidor med stig-
hudar utan även ett par snöskor. Så snart finns
ett jämförelsetest att titta på. Var igår och
provade skorna med skidpjäxorna och det fungerad
utmärkt. Jobbigast var det för hunden som följde
med i djupsnön. Även om man med skorna ibland
sjönk ned till botten (det gör man även med
skidor då och då) var det lätt att komma "till
ytan" igen, och det är det inte alltid med
skidorna.

Jasså, optimisten ska ut nu o vädra sig..

Snö i skorna, snarare..
Tegnäs + stig hud.. topparna, isbroddar, isklätterskor på klippterräng om man ids..
Resten testen kan man glömska..
Och byssan då.. ? Stavarna.. nåt ?

Hur har du tänkt?..
Måste gå fort..annars borta.
När det blir mörkt på fjället då..hur hem eller till bilen? fickan hivas en skoter fram ? Nänä, inget fusk..

Och hundens ras ?
Säg inte fågeljågelhund??! Rekommenderar avlivning av sån ras.. har senaste aset hos bekant som luktar hurribelt. Öroninflammation, ideliga veterinärbesök. Inavelsdefekt troligt.
Rekommenderar man lär sig helt 180 grader och upphör läsa svenska jakttidningar. Dom vet ingenting om fjälljakt, hörrö.. sånt må man av erfarenhet ta reda på självsamt.
Tiken sist, var väl fin.. stormförtjust i snö och ripor.. faktiskt. går att stuka om hundraser till näst intill det man vill, om än miljöfaktorerna ska vara ideala o passa. Men spets och vinter i extremt, är oslagbart.. Och absolut inga småpittspetsar. Snarare halvstora som klarar en fajt med örn som ofta är över jakthundar och synar in.. bara som tips. Finnspets lever farligt, liksom ljusa varianter mot barmark.
Men så måste man specialdressera hunden för fågel för spets, och där.. är det special. Men det går, visst..
Grimsö fick lära sig en del och köpte in laikor för mest lodjursjakt. Dom hade sett hur snabbt det går med Sibiriska hundar som alltid varit med i jaktskogen och dessutom varit draghundar... så gjorde man förr långt tillbaka i historien. Låååångt tillbaka... Då 'svenskar' fanns i Germanien och skrävlade..

Finns ju jakt hela vintern, förresten. För mkt jobb? Bor på fel ställe ? Hehe..
[Ändrat av Kirunafjällis 2004-03-03 kl 16:03]

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ja du kirunafjällis, du verkar vara en riktig en.
Om såna som du inte fanns hur skulle då någon kunna
klara en dag i det vilda? Fast det är ju klart,
om inte det vilda fanns, hur skulle då du klara
dig? Och om inte vi andra "ickesamer" fanns, skulle
världen bli annars då? Nu blir jag vilsen...

Kirunafjällis

Kan inte du berätta mer om dessa fantastiska hundar du har- som är så överlägsna mina strävhårs vorstrar att jag borde avliva dom.
Till och börja med tror jag inte dina köttbullespetsar skulle klara hänga med ngn av mina hundar dom första 200 metrarna.
Dessutom tror jag inte dom står för fågel.
Inte heller tror jag dom har ett lika bra sök som ngn sv mina vorstrar.
Däremot tror jag dom är bättre på att stå i hungården och skälla.

Ni som vill skratta mer åt kirunafjälliz rödluvan sagor rekommenderar jag länken http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=18198

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips