Snöläget på Luohttolahko och i Lullihavagge

"Vissa vägval" (fowwe), blev lite nyfiken på dessa. Kan ge några exempel?
Är hemma i Skåne igen och har förlorat den direkta kontakten med hur det står till i Sarek just nu. Om det handlar om snösmältning tycker jag att man borde kunna nå Skárjá via t ex Ruohtesvágge, Álggavágge och Guohpervágge. Kanske väntan vid någon stor jokk till nästa dag, eller att man går mot passpunkten där vattenmängden är mindre (t ex Guohpervágge och Sierggavágge). På Låvdaks västsida kan man gå uppåt om någon jokk är för stor. Men skulle det komma mycket regn ett dygn blir läget naturligtvis svårare.
Någon som skrev här på Utsidan hade visst tagit sig från Suorva, så även det verkar gå.

Vi hade som ursprungsplan att gå Ruotesvagge-Basstavagge slutet av nästa vecka men har många reservplaner. Och har läst på flitigt här på forumet i aktuella rapporter. Men det ändrar sig ju fort. Kan man säga något om hur det erfarenhetsmässigt borde ligga till i t.ex. Basstavagge? Eller har någon just varit där?

Basstavágge tycker jag är problematisk under rådande omständigheter när det är både snösmältning och regn (kan ju ändra sig). Om det skulle bli för högt vatten i glaciärjokkarna och man inte kommer över så blir det stopp, man har ingenstans att ta vägen utan måste vända. Jokkarna är smala, branta och strida. Att gå och närma sig glaciärkanten för att försöka komma över där vill jag (numera) bestämt avråda från. En glaciärkant kan innehålla osynliga och mycket farliga fällor.
 
Tack för mycket bra svar!
Precis vad vi behövde. Även om vi har mycket gott om tid (och en plan B utan Basstavagge), ska vi nog titta på en plan C och D. Stort tack!
 
Foto mot Luohttoláhko och Loamebuollda

Fotot taget från ca 1000 meters höjd, ungefär från sjön Goabrekjávrásj, den 28 juli. Luohttoláhko når över 1200 meter så man ser bara en del av hur det är uppe på platån. Men det ser helt klart lovande ut för att kunna gå, även om man kan förvänta sig en hel del snöfält. Platån ovanför Loamebuollda (till höger i bild) ser helt oproblematisk ut. Eftersom snömängden verkar måttlig på dessa områden bör ju heller inte vattenmängden vara extrem, om det inte kommer en massa regn.
 

Bilagor

  • IMGP9126_800.jpg
    IMGP9126_800.jpg
    45.3 KB · Visningar: 306
Bastavagge

Jag var i området för ca en vecka sedan. Samerna avrådde från att vandra där. Dels mycket snö, dels höga vattenflöden.

Vi gick där ungefär när du skrev inlägget, och det verkade inte vara något ovanligt mycket vatten eller snö då. Vi gick visserligen då på norra sidan i västra halvan och upp ost om sjön för ett sedan mycket lätt vad över Bierikjåhkå (knappt knädjupt på grusbotten och måttligt strömt, jag var beredd på något betydligt jobbigare!).
 
Se där...

Vi gick där ungefär när du skrev inlägget, och det verkade inte vara något ovanligt mycket vatten eller snö då. Vi gick visserligen då på norra sidan i västra halvan och upp ost om sjön för ett sedan mycket lätt vad över Bierikjåhkå (knappt knädjupt på grusbotten och måttligt strömt, jag var beredd på något betydligt jobbigare!).

Jag kom österifrån och det var den information jag fick i alla fall när jag skulle in i Bastavagge. Blev jag lurad...
 
Vi gick där ungefär när du skrev inlägget, och det verkade inte vara något ovanligt mycket vatten eller snö då. Vi gick visserligen då på norra sidan i västra halvan och upp ost om sjön för ett sedan mycket lätt vad över Bierikjåhkå (knappt knädjupt på grusbotten och måttligt strömt, jag var beredd på något betydligt jobbigare!).

De största "tvär"-jokkarna i Basstavágge (södra sidan) är jokkarna i Skájdásjvágge och från från Lulep och Alep Basstajiegna. Var ni i närheten av dem och vet hur det var?
 
De största "tvär"-jokkarna i Basstavágge (södra sidan) är jokkarna i Skájdásjvágge och från från Lulep och Alep Basstajiegna. Var ni i närheten av dem och vet hur det var?

Jokken från Skájdásjvágge var ett inte särksilt svårt vad, men kängorna behövde åka av. Forsigt och stenigt, men inte över halva smalbenet. Den från Lulep Basstajiegna måste vi ju ha passerat också eftersom vi bytte sida först efter, men då tror jag vi bara gick över i kängor utan problem (eller minne av det).

Vi vadade inte jokken från Alep Basstajiegna däremot, på lite avstånd så såg den inte trevlig ut.

Jag kan också lägga till att det var mycket färsk sedimentsand som man såg rätt långt ut från där vattnet gick nu, det kan inte ha varit länge sedan det var mycket mer vatten där.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
niklas104 Snöläget på kenbnekaise nu??? Fjällvandring 0
Snöläget på Kebnekaise just nu Fjällvandring 4
Anna_N Snöläget på Jojoleden i år? Fjällvandring 7
myrberget Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 11
fowwe Snöläget Laponia 2018 Fjällvandring 13
Erik.erik Snöläget i muddus nu i början av maj Fjällvandring 6
WiseDuck Snöläget, Grövelsjön? Fjällvandring 4
camlun Snöläget Fjällvandring 0
cloud76 Sen vår - snöläget i Lapplandsfjällen 9 juli? Fjällvandring 1
Hmk Snöläget Laponia Fjällvandring 14
Magnus S Snöläget i Abisko/Kebnekaisefjällen Fjällvandring 19
Hmk Snöläget Laponia Fjällvandring 0
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0
JKAbrams Snöläget i Sarek Juni 2014 Fjällvandring 9
virror Snöläget i Sarek i påsk? Fjällvandring 2
josia Snöläget i Fjällen 2013 Fjällvandring 7
JoeSwede Snöläget Grövelsjön? Fjällvandring 12
4g snöläget Tjeuralako, Vistas, Nallo Fjällvandring 1
lina__85__hotmail.com Snöläget Abisko-Nikkaluokta? Fjällvandring 10
Jokkmokkguiderna Kungsleden Abisko-Nikka (Juni 2012) snöläget. Fjällvandring 3
Elvah Snöläget vid midsommar Lunndörrsfjällen-Härjångsfjällen (och fotbolls-EM)? Fjällvandring 1
Fjällvinden Snöläget Fjällvandring 75
jens.voepel snöläget Nikkaluokta/Kvikkjokk Fjällvandring 11
norrahisingen snöläget i Kirunafjällen Fjällvandring 3
Mr. O Snöläget i Sylarna-Blåhammaren Fjällvandring 3
C_Johansson Snöläget kring sylarna? Fjällvandring 5
jmb77 Snöläget i Hemavan Fjällvandring 0
claesf Snöläget i Kebnekaisefjällen Fjällvandring 0
camillabacher Snöläget + status Abisko Fjällvandring 1
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
avslut1008 Snöläget i Jokkmokksfjällen Fjällvandring 0
sandwichman Snöläget i Jotunheimen? Fjällvandring 1
sundstorm Snöläget i Hemavan/Artfjället? Fjällvandring 1
en kollega Snöläget i jämtlandsfjällen Fjällvandring 4
Skråmsta Snöläget i Härjedalen? Fjällvandring 6
niki Snöläget i Helags? Fjällvandring 1
Tuki Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 1
nidob49 Snöläget i Padjelanta idag. Färsk rapport. Fjällvandring 3
MLind Väta och snöläget i Abisko-Nikkaloukta nu Fjällvandring 37
samme83 snöläget i stora sjöfallets naturreservat? Fjällvandring 6
sundancekid Snöläget sylarna/helags Fjällvandring 7
Hedman Snöläget Abisko Fjällvandring 3
Strykarräven Snöläget i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 3
mafr snöläget Kungsleden Abisko-Keb Fjällvandring 0
Hedman Snöläget Fjällvandring 2
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.