Snöläget på Luohttolahko och i Lullihavagge

"Vissa vägval" (fowwe), blev lite nyfiken på dessa. Kan ge några exempel?
Är hemma i Skåne igen och har förlorat den direkta kontakten med hur det står till i Sarek just nu. Om det handlar om snösmältning tycker jag att man borde kunna nå Skárjá via t ex Ruohtesvágge, Álggavágge och Guohpervágge. Kanske väntan vid någon stor jokk till nästa dag, eller att man går mot passpunkten där vattenmängden är mindre (t ex Guohpervágge och Sierggavágge). På Låvdaks västsida kan man gå uppåt om någon jokk är för stor. Men skulle det komma mycket regn ett dygn blir läget naturligtvis svårare.
Någon som skrev här på Utsidan hade visst tagit sig från Suorva, så även det verkar gå.

Vi hade som ursprungsplan att gå Ruotesvagge-Basstavagge slutet av nästa vecka men har många reservplaner. Och har läst på flitigt här på forumet i aktuella rapporter. Men det ändrar sig ju fort. Kan man säga något om hur det erfarenhetsmässigt borde ligga till i t.ex. Basstavagge? Eller har någon just varit där?

Basstavágge tycker jag är problematisk under rådande omständigheter när det är både snösmältning och regn (kan ju ändra sig). Om det skulle bli för högt vatten i glaciärjokkarna och man inte kommer över så blir det stopp, man har ingenstans att ta vägen utan måste vända. Jokkarna är smala, branta och strida. Att gå och närma sig glaciärkanten för att försöka komma över där vill jag (numera) bestämt avråda från. En glaciärkant kan innehålla osynliga och mycket farliga fällor.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Tack för mycket bra svar!
Precis vad vi behövde. Även om vi har mycket gott om tid (och en plan B utan Basstavagge), ska vi nog titta på en plan C och D. Stort tack!
 
Foto mot Luohttoláhko och Loamebuollda

Fotot taget från ca 1000 meters höjd, ungefär från sjön Goabrekjávrásj, den 28 juli. Luohttoláhko når över 1200 meter så man ser bara en del av hur det är uppe på platån. Men det ser helt klart lovande ut för att kunna gå, även om man kan förvänta sig en hel del snöfält. Platån ovanför Loamebuollda (till höger i bild) ser helt oproblematisk ut. Eftersom snömängden verkar måttlig på dessa områden bör ju heller inte vattenmängden vara extrem, om det inte kommer en massa regn.
 

Bilagor

  • IMGP9126_800.jpg
    IMGP9126_800.jpg
    45.3 KB · Visningar: 399
Bastavagge

Jag var i området för ca en vecka sedan. Samerna avrådde från att vandra där. Dels mycket snö, dels höga vattenflöden.

Vi gick där ungefär när du skrev inlägget, och det verkade inte vara något ovanligt mycket vatten eller snö då. Vi gick visserligen då på norra sidan i västra halvan och upp ost om sjön för ett sedan mycket lätt vad över Bierikjåhkå (knappt knädjupt på grusbotten och måttligt strömt, jag var beredd på något betydligt jobbigare!).
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Se där...

Vi gick där ungefär när du skrev inlägget, och det verkade inte vara något ovanligt mycket vatten eller snö då. Vi gick visserligen då på norra sidan i västra halvan och upp ost om sjön för ett sedan mycket lätt vad över Bierikjåhkå (knappt knädjupt på grusbotten och måttligt strömt, jag var beredd på något betydligt jobbigare!).

Jag kom österifrån och det var den information jag fick i alla fall när jag skulle in i Bastavagge. Blev jag lurad...
 
Vi gick där ungefär när du skrev inlägget, och det verkade inte vara något ovanligt mycket vatten eller snö då. Vi gick visserligen då på norra sidan i västra halvan och upp ost om sjön för ett sedan mycket lätt vad över Bierikjåhkå (knappt knädjupt på grusbotten och måttligt strömt, jag var beredd på något betydligt jobbigare!).

De största "tvär"-jokkarna i Basstavágge (södra sidan) är jokkarna i Skájdásjvágge och från från Lulep och Alep Basstajiegna. Var ni i närheten av dem och vet hur det var?
 
De största "tvär"-jokkarna i Basstavágge (södra sidan) är jokkarna i Skájdásjvágge och från från Lulep och Alep Basstajiegna. Var ni i närheten av dem och vet hur det var?

Jokken från Skájdásjvágge var ett inte särksilt svårt vad, men kängorna behövde åka av. Forsigt och stenigt, men inte över halva smalbenet. Den från Lulep Basstajiegna måste vi ju ha passerat också eftersom vi bytte sida först efter, men då tror jag vi bara gick över i kängor utan problem (eller minne av det).

Vi vadade inte jokken från Alep Basstajiegna däremot, på lite avstånd så såg den inte trevlig ut.

Jag kan också lägga till att det var mycket färsk sedimentsand som man såg rätt långt ut från där vattnet gick nu, det kan inte ha varit länge sedan det var mycket mer vatten där.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.