Snöläget i muddus nu i början av maj

Hallå hallå

Jag undrar ifall någon har koll på hur mycket snö som ligger kvar i muddus just nu?

Jag och en kompis har planerat en skidtur runt den norra slingan nu kommande helg men börjar bli lite osäker om man tar sig fram på skidor nu?

Vi var där samma helg för ett år sen, och då gick det rätt bra att ta sig runt.

Mvh Erik

Bor i Arvidsjaur och som det ser ut här så är säsongen över när det gäller skidor, eller som vi säger det är "fällbruttun". Mycket snö men inget "bär" i den om det inte blir nattkallt, men det ser inte så ut enligt prognoserna.
Samuel

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Skidsäsongen är över i Muddus. Jag bor i Jokkmokk och cyklade senast i förrgår till Messaure. Det ligger lite snö i skogen här och där men sockersnö utan bärighet och det är blött i markerna. Förra året var det mer snö vid samma tid.

Hallå igen

Tack så mycket för att ni tagit er tid att svara.

Tror ni att det är möjligt att ta sig runt med enbart kängor och lite pannben?

Mvh Erik

Absolut.

Sjön väster om Muttusluoppal (norra stugan) översvämmar dock när det tinar, så det är möjligt att man inte kan gå norra väggen mellan den stugan och fallstugan.

Men svårt att spekulera kring, bara fara dit och kika.

Hallå igen

En liten rapport:

Det var rätt mycket snö så här i efterhand, men skidor hade nog inte fungerat, ingen bärighet precis som ni sa och det var väldigt mycket bara områden.

Vi hade tänkt att gå den norra slingan moturs, men vi försökte inte ens nå muddusfallet utan vände. Från fågeltornet såg man mest vatten, man kunde se den närmaste bron men inte landtungorna som den borde ansluta mellan.

Det var kul att se hur våren såg ut - men jag tror nog att det får bli antingen tidigare eller senare nästa gång.

Ska definitivt tillbaka i alla fall =)

Mvh Erik

(en bild som min kompis tog från turen)

Bilagor

• 32337252_10157458780138065_1549572918487285760_n.jpg
    32337252_10157458780138065_1549572918487285760_n.jpg
    185.8 KB · Visningar: 462
Hallå igen

En liten rapport:

Det var rätt mycket snö så här i efterhand, men skidor hade nog inte fungerat, ingen bärighet precis som ni sa och det var väldigt mycket bara områden.

Vi hade tänkt att gå den norra slingan moturs, men vi försökte inte ens nå muddusfallet utan vände. Från fågeltornet såg man mest vatten, man kunde se den närmaste bron men inte landtungorna som den borde ansluta mellan.

Det var kul att se hur våren såg ut - men jag tror nog att det får bli antingen tidigare eller senare nästa gång.

Ska definitivt tillbaka i alla fall =)

Mvh Erik

(en bild som min kompis tog från turen)

Kul att höra om någon som vandrat vid denna tid på året. Jag har ännu inte vågat mig på någon vandring i Muddus under förfallstiden.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips