Snöläget Abisko

Har funderingar på en promenad i Abisko-fjällen runt den 20 juni och undrar hur den norrländska fjällvintern har sett ut i år? Jag räds inte att pulsa lite snö. :) På webb-kamerorna i Björkliden och Abisko ser det just nu ut att vara barmark på lägre höjd, men hur ser det ut i Riksgränsen och på högre höjd?

Gott om snö

Hej!

Snödjupet i Riksgränsen (Katterjåkk) är idag 98 cm i medelsnödjup. En hel del alltså.

Abisko ligger i s.k. nederbördsskugga och hela Abiskodalen och en par mil öster om den kan vara så gott som snöfritt, medan området väster om kan ha skidföre.

Men den 20 juni och därefter vore det väl sjutton om det inte vore vandringsbart utan alltför mycket pulsande.

Klart är att på höjder över 1000 m kan man förstås träffa på snö året runt. Men den kan mycket väl vara "promenadbar".

SMHI har snödjupskarta, som uppdateras varje fredag. Den ger förstås inte några detaljuppgifter, men man kan lätt se snötäckets kontinuerliga minskning.

Lunka på!

Mvh Bert

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Pedagogisk snödjupskarta!

Tack, SMHI:s snödjupskarta var ett bra tips! Jag har räknat med snö på högre höjd och väster om Abisko, har bland annat tänkt gena mellan Hoiganvaggi och Kårsavagge och vidare upp i Guoblavaggi och Kärkevagge. Får hoppas att nederbördsskuggan har sträckt sig ovanligt långt västerut i år...

Vecka 22

Är ledig v. 22 (slutet av maj) och funderar på att åka till Abisko (eller kanske Funäsdalen), hur tror ni att det ser ut däruppe vid den tiden? Hur långt har våren kommit?

Ska i första hand fotografera och tar gärna emot förslag på platser att besöka. Det var väldigt länge sen jag var där, så jag kommer inte ihåg hur det ser ut. Canyonen känner jag dock till...

//Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips