Snöläge Durlings led?

Tom Bombadill; sa:
Slan; sa:
Angående det här med toppglaciären vill jag rekomendera dig att inte ge dig upp på den om den är barsmält.
Is r mycket halt och du kommer ha stup på x antal meter på båda dina sidor, du vill inte slinta helt enkelt!.

Utsikten från foten av glaciären är inte att leka med den heller! så det duger gott och väl att ta sig dit..

Sedan vill jag också be er ta en tankeställare kring det där med att tälta i kaffedalen.
Att ta med sig hela sin packning upp i stenskravlet till den höjden kräver mycket energi!
Om det inte är så att ni är den typen av mnniskor som är ute efter tuffa utmaningar skulle jag rekomendera er att tälta nere i dalen istället (förslagsvis singivagge!) det kommer förmodligen ge er en mycket snabbare, behagligare och trevligare tur!

Tack för svaret Petter!
Du säger att man inte bör ta sig upp på glaciären om den är barsmält. Men om guiderna har hackat ut små trevliga steg så bör det väl inte vara såååå farligt? Eller?

Jag var uppe för tre veckor sedan och det var då många decimetrar snö på toppen. Jag gissar att det fortfarande finns kvar tillräckligt för att stegjärn ska vara överflödiga.

För övrigt tycker jag att det dramatiseras i onödan i denna tråd; alla normala människor klarar av att på plats göra avgörandet om de vill ta sig upp utan stegjärn eller inte.

/P

P.Gröndahl; sa:
När jag var uppe på sydtoppen förra året så hade vi tur och fick låna stegjärn från andra vandrare. Hade inte gått upp på toppen utan dem, det är halt och man vill verkligen inte ramla.
Det var ett gång som kröp upp utan dock. En höll dock på att åka ner åt fel håll när han skulle ner...
Stor skillnad jmf med när jag var uppe på toppen första gången(95/95), toppen var betydligt större och inte alls lika halkig..
Vilket datum var du uppe?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Var uppe andra veckan i augusti. Men som sagt, det beror ju på hur sommaren har varit, är det kvar snö så är det ju bara att promenera upp.

Det ser ut som om det smälter fort däruppe. Det är mindre än 2 veckor mellan att jag var däruppe jämfört med bilderna i tidigare inlägg (4/7 resp 18/7) Jag hade massor med snö vid toppstugan och kunde inte se någon is alls på toppglaciären vilket verkar sticka fram i vänsterkanten på en av deras bilder. Även bilden på västra kammen vid nedstigningen visar på ett helt annat snöläge. Jag kunde gå nästan hela vägen tillbaks ner till Singivagge på snöfält (förutom de sista 2km).

http://www.paerl.homeip.net/0507kebnekaise/index.htm

Tack för infon!

Vi får helt enkelt avgöra på plats om det är lämpligt/säkert att gå upp den sista biten. Hoppas verkligen att det finns snö kvar!

Trevligt!

Hej Per!
Har med stor behållning läst Din berättelse och tittat på Dina bilder från årets vandring.
Tack för att Du delade med Dig till oss andra!
Åker själv upp den 16:de aug.
Yvonne

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips