Snöläge Durlings led?

Hejhej.
Vi åker upp nu på torsdag och tänkte gå Nikkaloukta-Abisko med en avstickare upp på Kebnekaise sydtopp via Durlings led på vägen. Vad jag undrar är om någon varit där nyligen och sett hur snöläget är. Om någon gått Västra leden så är det också intressant - hur var det med snö från Kaffedalen och upp till toppstugan.

Hittade denna berättelse från i juni i år:
http://www.vertical.se/reseberattelser kebne.htm

Där skriver han att det hade varit väldigt svårt (om inte omöjligt) att komma upp utan snöskor (verkar som att de har sådana med små stegjärn och raiser-grejer vid hälarna eller vad det nu heter).

Det där var ju i juni. Hur brukar det vara vid den här tiden?

Mvh
V.
 
Det där var ju i juni. Hur brukar det vara vid den här tiden?
Jag vet ju inte hur det är i år, men vid den här tiden brukar det ha töat ordentligt så att det finns snöfält att gå på eller åka kana på. Snön är fast och fin och det blir mycket stenpromenad ändå.

Sedan kan man ju råka ut för att toppglaciären är barsmält och då vill man nog ha stegjärn och isyxa. Så har det väl varit de senaste åren i augusti.

Men ring fjällstationen, de borde ha koll på åtminstone västra och östra leden, och snöns konsistens i allmänhet.
 
Var där för drygt två veckor sedan och gick västra leden upp utan större problem. Visst det var väl en del snö i kaffedalen men inget som är speciellt svårt om man har lite vana. Det enda var väl någon enstaka snöbrygga med underliggande rinnande vatten som var lite lurig..

Henrik
 
Tack för svaren!
Blir väl till att ringa upp och höra med folket på fjällstationen innan vi åker, men det låter ju lovande så som du säger.

En annan sak jag undrar över - det är nämligen så att vi eventuellt tänkt tälta i Kaffedalen (har läst om andra som gjort det, så det är ju möjligt) - hur är det ställt med vatten där? Finns det någon bäck eller så eller smältvatten?

V.
 
Tom Bombadill; sa:
Tack för svaren!
Blir väl till att ringa upp och höra med folket på fjällstationen innan vi åker, men det låter ju lovande så som du säger.

En annan sak jag undrar över - det är nämligen så att vi eventuellt tänkt tälta i Kaffedalen (har läst om andra som gjort det, så det är ju möjligt) - hur är det ställt med vatten där? Finns det någon bäck eller så eller smältvatten?

V.

Mtp. att det finns permanenta snöfält i dalen och bergväggar runt omkring - japp.

/P
 
Tror ni att stegjärn är ett måste om man vill ta sig upp på toppglaciären i början av Augusti?
Vi hade ju nämligen tänkt gå Nikka-Abisko, men om det är så (att man måste ha stegjärn) måste vi ju gå tillbaka till stationen för att lämna tillbaka stegjärnen...
Och turen blir då kraftigt nedskuren.

Det finns inget alternativ till stegjärn? Något som gör att man får tillräckligt bra fäste för att ta sig upp någorlunda säkert. Att köpa stegjärn eller snöskor med taggar är uteslutet pga. priserna (och vikten).
Tacksam för svar.
Mvh. Tom Bombadill (den yngre)
 
Tom Bombadill; sa:
Tror ni att stegjärn är ett måste om man vill ta sig upp på toppglaciären i början av Augusti?
Vi hade ju nämligen tänkt gå Nikka-Abisko, men om det är så (att man måste ha stegjärn) måste vi ju gå tillbaka till stationen för att lämna tillbaka stegjärnen...
Och turen blir då kraftigt nedskuren.

Det finns inget alternativ till stegjärn? Något som gör att man får tillräckligt bra fäste för att ta sig upp någorlunda säkert. Att köpa stegjärn eller snöskor med taggar är uteslutet pga. priserna (och vikten).
Tacksam för svar.
Mvh. Tom Bombadill (den yngre)

Normalt så hugger sparkar guiderna från Keb ut steg om det skulle behövas. Tror därför att du klarar dig utan stegjärn men skulle de behövas borde du kunna skicka med dem ned till Keb från toppstugan med just en av guiderna. Alternativet post från Abisko via STF.

Thure
 
Gick Durlings led upp för tre veckor sen utan problem. Tältplatser i Kaffedalen finns upp till ca en kilometer från mynningen mot Singivagge, efter det bara sten. Man ser ganska tydligt var de sista gräsfälten är. Själv tältade jag nere i Singivagge där det är jättefint runt sjöarna.
/Pär
 
Angående det här med toppglaciären vill jag rekomendera dig att inte ge dig upp på den om den är barsmält.
Is r mycket halt och du kommer ha stup på x antal meter på båda dina sidor, du vill inte slinta helt enkelt!.

Utsikten från foten av glaciären är inte att leka med den heller! så det duger gott och väl att ta sig dit..

Sedan vill jag också be er ta en tankeställare kring det där med att tälta i kaffedalen.
Att ta med sig hela sin packning upp i stenskravlet till den höjden kräver mycket energi!
Om det inte är så att ni är den typen av mnniskor som är ute efter tuffa utmaningar skulle jag rekomendera er att tälta nere i dalen istället (förslagsvis singivagge!) det kommer förmodligen ge er en mycket snabbare, behagligare och trevligare tur!
 
Slan; sa:
Angående det här med toppglaciären vill jag rekomendera dig att inte ge dig upp på den om den är barsmält.
Is r mycket halt och du kommer ha stup på x antal meter på båda dina sidor, du vill inte slinta helt enkelt!.

Utsikten från foten av glaciären är inte att leka med den heller! så det duger gott och väl att ta sig dit..

Sedan vill jag också be er ta en tankeställare kring det där med att tälta i kaffedalen.
Att ta med sig hela sin packning upp i stenskravlet till den höjden kräver mycket energi!
Om det inte är så att ni är den typen av mnniskor som är ute efter tuffa utmaningar skulle jag rekomendera er att tälta nere i dalen istället (förslagsvis singivagge!) det kommer förmodligen ge er en mycket snabbare, behagligare och trevligare tur!

Tack för svaret Petter!
Du säger att man inte bör ta sig upp på glaciären om den är barsmält. Men om guiderna har hackat ut små trevliga steg så bör det väl inte vara såååå farligt? Eller?
 
När jag var uppe på sydtoppen förra året så hade vi tur och fick låna stegjärn från andra vandrare. Hade inte gått upp på toppen utan dem, det är halt och man vill verkligen inte ramla.
Det var ett gång som kröp upp utan dock. En höll dock på att åka ner åt fel håll när han skulle ner...
Stor skillnad jmf med när jag var uppe på toppen första gången(95/95), toppen var betydligt större och inte alls lika halkig..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
dmchris Snöläge/status syltraversen Fjällvandring 0
Maskrospigg Snöläge. Kårsavagge Fjällvandring 1
Stanca Snöläge Sarek Fjällvandring 3
Jokkvander Is-och Snöläge Höglekardalen/Oviksfjällen Fjällvandring 1
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
Mattias70 Snöläge Laponia. Fjällvandring 101
Tagetes Aktuell info om snöläge och blöthet Sarek juli 2016 Fjällvandring 2
Crimper Snöläge Tänndalen Fjällvandring 3
stelar Premiärtur i Sarek undrar om vatten/snöläge Fjällvandring 3
KrilleE Snöläge i Sarek Kvikkjokk - Älgajavre - Sourva Fjällvandring 9
estetdrägg Snöläge Vassijaure/Abisko/Hoiganvaggi?? Fjällvandring 0
esoxluzius Snöläge Katterjåkk-Unna Allakas - Alesjaure? Fjällvandring 17
monterey Galet snöläge i Tarfala Fjällvandring 0
Newlin Snöläge i jämtlandstriangeln? Fjällvandring 3
lunten Aktuellt snöläge 21 juni Abisko-Nikka Fjällvandring 6
Bulgakov Snöläge Keb- Abiskotrakten 6-8:e juni Fjällvandring 5
sumpa Snöläge i Björkliden/riksgränsen nu? Fjällvandring 5
janus82 Jotunheimen Snöläge Fjällvandring 2
plaskdaja Snöläge i Keb runt 14 juli Fjällvandring 2
MalinHF Snöläge Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 1
AnnaPyttiPanna Snöläge m.m Kebnekaise... Fjällvandring 1
Roger 1 Snöläge Fjällvandring 0
avslutat080903 Sarek, info om snöläge och broar Fjällvandring 11
grodanbolle Snöläge/is i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 1
exciter Snöläge Lunndörrsfjällen? Fjällvandring 2
arlemo Snöläge/vattenläge i Sarek Fjällvandring 2
lignell01 snöläge i Stekenjokk Fjällvandring 1
Vatten & snöläge i Sarek? Fjällvandring 3
Martor Durlings led Fjällvandring 11
Lunkan90 Durlings led Fjällvandring 11
Tomppen Durlings led upp till Kebne? Fjällvandring 12
jonasson69 Durlings led vintertid Fjällvandring 1
vandrafjäll Västra leden eller Durlings led? Fjällvandring 41
Tanglan Durlings led Fjällvandring 7
Johansj Durlings led - Ensam? Fjällvandring 8
ollebus Durlings led med hund? Fjällvandring 12
one__hand_hotmail.com Vilket alternativ på Durlings Led Fjällvandring 13
robinhund Durlings led Fjällvandring 10
Fredrik2 Durlings led till Kebnekaise? Fjällvandring 11
nbh Re: Kebnekaise - Durlings led Fjällvandring 0
Nettan A Kebnekaise - Durlings led Fjällvandring 6
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Thruhiker Dags för en lång nationell led? Fjällvandring 40
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
bfia73 Vandrar du på led eller inte? Fjällvandring 24
m2f9e Tips på lämplig led till och från Kebnekaise Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.