Ensamvandring från Katterjåkk till Nikkaloukta

Hej! Planerar en ensamvandring i skiftet juni-juli med start i Katterjåkk > Unna Allakas > Alesjaure > Vistasstugan > Cievrracohkkas platåer > Nikkaloukta.

Har vandrat en del i området tidigare. Både på och utanför leder. Dock aldrig ensam, så det ska bli spännande!

Planen är att ge mig av 29 juni, framme 6 juli. Alltså relativt tidigt på säsongen, så jag har några funderingar innan jag spikar rutten. Hoppas ni kan hjälpa mig att få klarhet.

1. Snödjupet. Vad är erfarenheten av vandring i dom här trakterna den tiden på året? Tänker ffa på sträckan Unna Allakas - Katterjåkk. Kan snömängden bli ett problem? Tänker även på toppen förbi Coalmmioaivi. Och vattennivån jokkarna i Vistasvaggi vid ev vårflod?

2. Unna Allakas - Katterjåkk. Hur ser terrängen och underlaget ut där? Är det upptrampad led vissa sträckor eller mest bara block och sten?

3. Finns det nån möjlighet att undvika blockterrängen på Cievrracohkkas platåer? Har tidigare vandrat från Tarfalastugan till Kaskavagge, och mins det som nästan enbart sten. Men om jag går från Cievrrachocka och håller längre österut, ser det iallafall på kartan ut att vara mindre blocktärräng. Nån som har erfarenhet?

Tack så mycket!

Passa dig/var försktig efter Stour-Kerpel någon km med riktning söder ut ´klättring ´fast ny led sträckning finns dock broar men drick ej vatten i område med gruvprojektering brunt och gult på marken tex varning.(du får anv händerna för att komma upp på klippor och avsatser fast led och utan tex rep)
Jag gick sista dagarna i Juli och 1/2 Aug

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har passerat delar av sträckan Katterjåkk - Unna Allakas innan snön försvunnit. Det är en del stora stenar uppe på den högsta delen som är lite kymiga att passera över på dålig snö - där ligger spång som man går på normalt. Vadet vid Valfojåkka gick bra den gången, trots isflak i sjön. Dock var det för vattensjukt för tältning där vi planerat.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips