Snöblindhet hos hundar?

Någon som sett en hund som fått snöblindhet? I en aktuell tråd tipsas om Doggles. Men det bär lite emot att köpa utrustning om man inte vet om det är något problem. Jag har en Samojed och planerar 1 veckas fjälltur i Kebnekaisefjällen andra halvan av april.

Thure

Bilagor

• doggles-stor.jpg
    doggles-stor.jpg
    29.1 KB · Visningar: 797
Javisst kan en hund bli snöblind. Har upplevt detta två gånger. På mina vinterturer med hund har jag lärt hunden att gå efter mig och förhoppningsvis haft husses mörka ben att fästa blicken på i stället för den alltför vita snön.
Jag tycker inte att det är vanligt men det förekommer och är säkert lika smärtsamt för hunden som människan.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har hört om bofasta hundar i Riksgränsen som drabbats. Vet inte om det är sant. För en veckotur skulle jag personligen inte köpa doggles.

ps. jag har siberian huskies. ds

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips