Snart nya gpser från garmin?

Blixtsnabb produktutveckling!

Om det är som man skriver att avtalet undertecknades igår och att man nu skall påbörja arbetet med nya produkter låter det märkligt att samma produkter snart skall lanseras. Men marknadschefers tidsuppfattningar överensstämmer ju inte alltid med världen i övrigt :)
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Knappast produktnyheter

thureb; sa:
På sammma site http://www.garmin.com/aboutGarmin/invRelations/releases/083005.html finns info om presentation av senaste produkterna den 29 september.
Så vitt jag kan förstå presenterades det inga nya produkter vid motsvarande finansanalytikerträff förra året. Man siktar nog på en annan publik vid produktlanseringar.

Men att ge aktien lite extra draghjälp i lagom tid innan årsbokslutet är förstås trevligt för alla dem som belönas av en stigande aktiekurs.
Den största nyheten i höst från svensk horisont är förmodligen topokartan till Magellans produkter. Skall komma endera dagen?
Ja och det var nog en entusiastisk marknadschef som utlovade att den snart skulle komma...för två år sedan eller något sådant. :)
 
Nja, det är väl ändå upp till var och en att tillkänna ge ett samarbete när man så önskar.
Det här är ju snarare bättre, för då kan man meddela samarbetet och sedan slå mynt av det innan folk hunnit glömma bort vad man meddelade.

Anders
 
För skulle man ju eklatera förlovningen långt innan man gifte sig, nu kan allt gå raskt och produkten redan vara på väg. Trendkänsligt skulle jag kalla det.
 
Anders och Jonas, ni kommenterar något jag inte klagat på. Tidpunkten är av flera skäl mycket väl vald dagen innan man släpper produkterna. Det är när innehållet bevisligen är felaktigt mitt förtroende för företagets information minskar. Hur mycket ljuger de då om saker vi inte kan kontrollera?

Det kan väl inte vara så betungande att plita ihop en text där man låter högdjurens obligatoriska kommentarer faktiskt vara aktuella vid tidpunkten för pressreleasen? Men det är möjligt att jag är överdrivet petig när jag vill att även säljsnacket skall vara korrekt och det är förmodligen trendkänsligt att skriva lite blaj... ;)
 
Men Pelle, du har rätt som alltid, men det kan man ju inte skriva inlägg om. Du är som personalchefen nedan :)

(Ur SvD idag) - Personalchefen till den platssökande efter grillning: Ert bristande själförtroende vittnar ju ändå om att ni har ett visst mått av omdöme.

Edit: Inte avsett som något påhopp, jag tyckte bara det var roligt.
[Ändrat av jonasolof 2005-09-01 kl 18:38]
 
Citat - för vem?

jonasolof; sa:
(Ur SvD idag) - Personalchefen till den platssökande efter grillning: Ert bristande själförtroende vittnar ju ändå om att ni har ett visst mått av omdöme.

Och så var det personalchefen som berättade för en bekant : "Vi söker en säljare som är förbaskat bra på att ljuga, det är bara så svårt att veta om vi verkligen har lyckats."

Men det skulle handla om citat i pressreleaser. Jag ser (alltför) många sådana i mitt arbete, som delvis går ut på att välja ut och redigera releaser om elektronik. Dock känns det rätt skönt att veta att man direkt kan stryka alla citat utan att läsa dem, för det står aldrig något intressant i dem.

Jag har ofta frågat mig vem man vänder sig till med dessa citat. Ett tag trodde jag att det kanske fanns någon form av "underförstått språk" i citaten, ungefär som i anställningsintyg där det viktigaste är vad som inte står (en bekant jobbade t.ex. som bartender, och i hans intyg står explicit att han varit nykter på arbetet). Eller som med kremlologi, där man försökte utläsa maktpositionen i Kreml genom att studera i vilken ordning herrarna stod uppe på podiet.

Men jag tror nu att citeten skrivs enbart som personlig marknadsföring av dem som blir citerade. När man ska söka nytt jobb är det värdefullt att vara citerad många gånger. Ungefär som inom den akademiska världen, där man måste vara publicerad i många vetenskapliga tidskrifter för att kunna komma i fråga för t ex en professur.

För att gå tillbaka till själva sakfrågan i detta fall: Det vore väl inte så konstigt om Garmin varit en vanlig kund till SiRF ett tag innan de beslutar sig för att inleda ett mer djupgående samarbete?

Intressant är detta samarbete i alla fall.

Jag läste f.ö. före sommaren att SiRF köpt upp Motorolas produktionslinjer för GPS-chipsatser, och även rätten till de chipsatser som Motorola håller på att utveckla. Prix: 20 miljoner dollar in cash.

AndersLj
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips