Smörjning?

Har cyklat ca. 2500 mil med min cykel, är det dags att smörja vevlagret och hjullagren?? för det är aldrig gjort tidigare under dessa mil.

Samuel
 
Jag har kollat i serviceinstruktionen till min cykel och enligt den behöver man inte smörja nav eller vevlager. På bättre cyklar ska dessa ha underhållsfria lager.
 
Vevlagret är som Håkan säger för det mesta helkapslat och underhållsfritt.

Naven däremot bör du nog ta en titt på. Det finns visserligen nav med kapslade lager (mina Hope-nav t.ex.) men standardnav med koniska lager (t.ex. Shimano) är gjorda för att man ska kunna justera och smörja dem.

Om du tänker göra det själv så finns det instruktioner här:

http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=105

Specialverktygen du kommer behöva är ett par kon-nycklar. Det är i princip ett par vanliga fasta nycklar, men tunnare för att få plats.

Det är lite knepigt att justera in rätt spänning på lagren efteråt. Man spänner, testar, lossar och spänner igen, testar osv. tills det blir bra. Om du har dåligt tålamod är det kanske bättre att låta ett proffs göra servicen åt dig.
 
Förmodligen inte

enSAM; sa:
Har cyklat ca. 2500 mil med min cykel, är det dags att smörja vevlagret och hjullagren?? för det är aldrig gjort tidigare under dessa mil.

Samuel

På min cykel så justerade jag konorna efter 14 000 km har inte behövt smörja hjullagren.

Vevlagren är kapslade och är s.a.s. fit and forget och byt om de havererar eller om du byter vevparti med en annan off-set så att du behöver en annan längd på axeln.

Däremot kan kedja, kasett och rulltrissor i drivsystemet vara moget för byte. En mycket viktig detalj för att hojen skall funka bra och växla väl.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.