smörja kängor med smör?!

Hej! Jobbar just nu med inventering i skog och mark och har just börjat att använda mina nya dyra Lundhags läderskalkängor, eftersom en söm har släppt på mina gamla så att dessa läcker. Men mina nya håller heller inte tätt, misstänker att det beror på att jag inte har smort in dem. Är mitt ute i ingenstans, bor i tält och den lokala lilla butiken hade inga skovårdsprodukter. Kommer inte till någon större ort än på några dagar och läget börjar att bli lite desperat. Trodde att jag hade kängfett med mig men kan inte hitta det. Funkar smör?! eller olivolja? Finns det risk att det härsknar eller att jag fördärvar kängorna? Alla tankar och idéer välkomnas!
 
Jag inbillar mig att paraffin (t ex värmeljus) skulle vara ett bättre alternativ eftersom många använder det just för hemgjord smörja för att göra skor eller kläder vattentäta
 
Skulle nog hellre se om de har nåt i stil med vaselin på den lokala shoppen. Eller nåt som känns som försvarets hudsalva? Ungefär rätt konsistens.

Härsket smör luktar hur som helst *inte* kul, så undvik det. Olivolja har jag svår att tro att ska vara ett problem, säkert bra för lädret, men tätar nog inte några sömmar.
 
Parafin är nog vettigast med lite försiktig uppvärmning av kängorna så att lädret suger upp impregneringen.

Även olivolja och andra matoljor härsknar med tiden.

Thure
 
Någon i bygden lär sitta på lite skovax, försök undvik petroleumbaserade produkter då dom kan ha motverkad effekt i längden genom att torka ut lädret. Fråga dom du träffar. Som skrevs tidigare så är snowseals bivax en mycket bra produkt.
 
stort tack!

Har väl egentligen inte övervägt smör på allvar men stort tack för alla bra förslag! Tror varken att jag har stearinljus eller honung med mig. Har nu lämnat civilisationen (här finns inga hus och knappt en väg ens en gång) så jag få klara mig några dagar till tills jag kommer till centralorten. Har nog ett par kängor till med mig tror jag. Får använda dem även om de är lite låga.
 
Bolagspåsar fungerar väl, skofett eller vaxfett får du ordna via din underhållslina. Smör och olivolja härsknar, petroliumprodukter löser upp lädret.
go tur
 
Bivax fungerar ju bra (Sno Seal) så kanske honung?
Men det kanske blir väl kladdigt...

Sett att det finns nått sånt i USA

http://www.amazon.com/RJ-matthews-Leather-Honey-Conditioner/dp/B00QG55JDQ

Bivax och honung är olika saker, honungen kommer att vara kladdig, det blir skitigt och drar till sig insekter och när det blir blött löses honungen upp och har inga egenskaper som håller vattnet ute.

Det bästa är nog att pröva att fråga andra vandrare om de har lite skofett att låna ut.
 
Sant att det givetvis är skillnad på honung och vax. Imorgon får det nog bli plastpåsar sedan ska jag förhoppningsvis vara tillbaka i centralorten där det nog inte är så svårt att hitta vad jag behöver. Tack för alla svar!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 18
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7
Tapio_ut Går det att laga gummidelar på kängor? Kläder 7
RE86 Kängor safari/allround Kläder 4
Brune Sätila kängor Kläder 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...