Smörja även insidan på Lundhags Professional?

Jag förstår att man givetvis inte ska smörja sånt som inte är läder men på Lundhags Professional finns det ju även en del skinndetaljer på insidan, bland annat plösen (ser ut som mocka?) samt högst upp i skaftet. Det hjälper ju inte vattenskyddat såklart men för underhåll av själva lädret, bör man smörja på insidan också? Svårt att få klarhet i detta.
 
Jag har haft ett par Lundhagskängor där jag inte gjorde det, men tvättade insidan med ljummet vatten och borste för att få bort det värsta saltet. De gick sönder, på insidan, lädret torkade sönder och sprack. På min nuvarande smörjer jag insidan med ett tunt lager fett
 
Jag förstår att man givetvis inte ska smörja sånt som inte är läder men på Lundhags Professional finns det ju även en del skinndetaljer på insidan, bland annat plösen (ser ut som mocka?) samt högst upp i skaftet. Det hjälper ju inte vattenskyddat såklart men för underhåll av själva lädret, bör man smörja på insidan också? Svårt att få klarhet i detta.
Bra fråga. Jag har aldrig gjort det, mina är väl sisådär 15 år drygt. Nu börjar jag se att lädret invändigt spricker. Frågan är om det hade kunnat undvikits... å andra sidan är dryga 15 år rätt bra.
/P
 
Jag har ett på Lundhags sedan 80 talet till stövelbindning på vintern och på insidan runt hälen har jag smörjt in lite men hamnar ju på sockar sedan men i god tid före anv torkar det mästa in i kängan.
 
Jag har haft ett par Lundhagskängor där jag inte gjorde det [...]. De gick sönder, på insidan, lädret torkade sönder och sprack. På min nuvarande smörjer jag insidan med ett tunt lager fett
Jag har samma erfarenhet som du och har sedan smort insidan på mina Lundhags skalkängor (ej Professional). Det tog väl minst 12 år innan de sprack så vi får väl se hur länge de håller nu... ;)
 
Det borde väl göra dem mer vattentäta också eller? Och även fylla upp lädret så att smuts inte tränger in.
Jag gör det, men inte varje gång. Jag bryr mig inte heller om det skulle färga av sig på sockorna.
 
Det borde väl göra dem mer vattentäta också eller? Och även fylla upp lädret så att smuts inte tränger in.
Något spelar det nog roll för att göra dem vattentäta men inte mycket enligt min erfarenhet. Mina skalkängor suger vatten så efter 2-3 timmar i regn eller våtmark är lädret vått rakt igenom (och då börjar sockarna suga åt sig och därefter yllesulorna). Då är säkert vax bättre. Men vaxa måste man nog göra dagligen. Det tar sån tid så jag har hellre stått ut med blötan och hoppats på bättre väder. Torra extrasulor och -sockar är skönt att ha som reserv.
 
... Mina skalkängor suger vatten så efter 2-3 timmar i regn eller våtmark är lädret vått rakt igenom (och då börjar sockarna suga åt sig och därefter yllesulorna). Då är säkert vax bättre. Men vaxa måste man nog göra dagligen...
Har samma erfarenhet av blöta skalkängor, speciellt om jag vandrade i blöt vegetation. Smorde med nån lädersmorning som luktade tjära, det var ett evigt smörjande av kängskaften. Fick tips om att vax skulle vara bättre, och då Sno-Seal som var att föredra. La ner en hel del jobb på att få in vaxet i lädret. Det gäller att få in vaxet i lädret, jag värmde kängorna och vaxet med hårtorken. Det har fungerat bra. Skaften är lite stelare men mjuknar rätt fort när man haft dom på sig en stund. Visst fuktar det igenom ibland i slutet av dagen men aldrig så jag känner mig blöt om fötterna. Bättrar på vaxningen inför en tur men behöver ytterst sällan bättra på under veckan. Jo, jag har också smort sömmarna på insidan.
/LasseÅ
 
Smörja varje dag är ju det enda du kan göra och helst torra,jag hade tyg/läder med goretex innanför och smörjde läder med silicon blandat med svart skokräm i något som sälj till arbetsskor cofra de torkade ej snabbt och färgade av sig mot tex sovsäck i innertältet men satt på papper och plast runt om efter första natt,någon mil i regn är max innan vax regnat bort och skavts bort.Färgen på nya kängor skyddar nog en del innan den är borta skulle haft inpr.spray till tyget på kängorna och ev övrigt.
 
Smörja varje dag är ju det enda du kan göra och helst torra,jag hade tyg/läder med goretex innanför och smörjde läder med silicon blandat med svart skokräm i något som sälj till arbetsskor cofra de torkade ej snabbt och färgade av sig mot tex sovsäck i innertältet men satt på papper och plast runt om efter första natt,någon mil i regn är max innan vax regnat bort och skavts bort.Färgen på nya kängor skyddar nog en del innan den är borta skulle haft inpr.spray till tyget på kängorna och ev övrigt.

De flesta feta skosmörjor täpper igen GTXmembranet så du tappar ventialtionsfunktionen om du smörjer igen de små hålen. Har du ett väl fungerande membran så ska det hålla tätt men vatten kan ändå tryckas igenom, t ex i böjvecket bakom tårna. Jag skulle i möjligaste mån undvika att smörja membrankängor för att ha glädje av ventilationen. VIll man smörja tätt så kan man ju skippa membranet., tycker jag.
VIsst mär läder bättre av smörja men däför tycker jag membrankängor bör vara i annat yttermatrial medan jag tycker att läderkängor bör vara utan membran.
Matrial som gillar smörja (läder) och membran som inte gillar smörja tycker jag låter som en dålig kombination.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobbe C smörja kängor med smör?! Kläder 14
mariaa Slitage på insidan av 3-lagers Gore-Tex Kläder 7
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...