Smörja även insidan på Lundhags Professional?

De flesta feta skosmörjor täpper igen GTXmembranet så du tappar ventialtionsfunktionen om du smörjer igen de små hålen. Har du ett väl fungerande membran så ska det hålla tätt men vatten kan ändå tryckas igenom, t ex i böjvecket bakom tårna. Jag skulle i möjligaste mån undvika att smörja membrankängor för att ha glädje av ventilationen. VIll man smörja tätt så kan man ju skippa membranet., tycker jag.
VIsst mär läder bättre av smörja men däför tycker jag membrankängor bör vara i annat yttermatrial medan jag tycker att läderkängor bör vara utan membran.
Matrial som gillar smörja (läder) och membran som inte gillar smörja tycker jag låter som en dålig kombination.

/Patrik
Vet inte hur det är med Gore-Tex i skor men vad gäller skaljackor så gillar ju inte Gore-Tex fett och smuts då det kan få Gore-Texet att delaminera efter ett tag. Därför är det viktigt att tvätta Gore-Tex ofta men det går ju inte med skor... då bör man kanske undvika sådant som kan tränga in ända till membranet.
 
Vet inte hur det är med Gore-Tex i skor men vad gäller skaljackor så gillar ju inte Gore-Tex fett och smuts då det kan få Gore-Texet att delaminera efter ett tag. Därför är det viktigt att tvätta Gore-Tex ofta men det går ju inte med skor... då bör man kanske undvika sådant som kan tränga in ända till membranet.

Det går väl bra att tvätta skor också, inte i maskin men skölja av och borsta bort smtus går väl utmärkt. Är man hemma och gott om tid att torka kan man ju även skölja igenom dem invärtes då coh då.

/Patrik
 
Smörjer insidan med Lundhags läderfett eller liknande ett par gånger per år. Tycker det gör kängan mjukare och mer följsam och att det minskar risken för skavsår.
På utsidan använder jag oftast vax (sno seal) men även där håller den sig mjukare och tätare om man fettar den då och då.
Har börjat köra med sealskinz goretex sockor när det är riktigt blött och sumpigt. Håller foten helt torr, funkar över förväntan. Var inne på att köpa ny känga för att få en helt tät men den här kombon funkar bra.
 
Provat Sealskin varm,knöligt att få tar otrolig plats i kängor minst 1 storlek extra
Foten ser ut som skyttegravsfot efter några dagar.
Prova ev med tunnaste neopren till dykning.
 
Provat Sealskin varm,knöligt att få tar otrolig plats i kängor minst 1 storlek extra
Foten ser ut som skyttegravsfot efter några dagar.
Prova ev med tunnaste neopren till dykning.
Sealskinz går lätt sönder och/eller blir blöta av svett och foten ser ut som ett russin frampå kvällen. Någon timme i friska luften så är den helt återställd. Neoprenstrumpor är hyfsat varma och garanterat blöta så det ger ingen förbättring av foten. Även då återställs foten snabbt - åtminstone på mig!
 
SnoSeal vax är också mitt val. Och nån ensraka gång på insidan samt nån gång per veckas användning på utsidan. Pulsar jag i snö eller går mycket i blött gräs eller myrmark behövs tätare intervall. Jag värmer skorna eller kängorna i ugn ca 50°C innan jag smörjer för att vaxet skall gå in en bit i lädret.
 
Skomakaren hos Lundhags rekommenderar att insidan tvättas ibland med mild tvållösning, sen smörja med hudsalva ex vis nivea eller försvarets hudsalva. Själv gör jag det efter längre turer, sköljvattnet brukar vara skitigt så det behövs.

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobbe C smörja kängor med smör?! Kläder 14
mariaa Slitage på insidan av 3-lagers Gore-Tex Kläder 7
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.