Sluta recensera produkter innan ni använt dem

Inte alltid meningslöst

En recension bör vara baserad på den användning produkten är menad för, vilket oftast sträcker sig längre än att ligga i en låda och se fin ut.

Så du menar att detta är meningslöst: http://www.fjaderlatt.se/labels/tester.html ?

På sätt och vis håller jag med dig, en rescension av något man inte använt är meningslös, oftast. Men inte alltid, t.ex. sådant som bara går att hitta på nätet kan vara bra att läsa om. Sen är det inte alla som bor i stan och kan klämma på allt nytt, då kan det vara kul att se vad andra klämt på och kommit fram till. Jag tycker att det borde vara möjligt att låta bli att dela ut några stjärnor på såna saker man inte testat så mycket, vad säger webmakarna? Jag la själv in en jacka som jag bara testat i skidbacken, på en tälttur och en och annan cykeltur ganska nyss, hittils är det 5, men med så lite testning skulle jag helst låtit bli att sätta något.

En sak som stör mig desto mer är att många rescensionsobjekt totalt saknar beskrivning. Som denna, det tar ett tag att lista ut vad det är: http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2949&reviewID=5608#5608
 
Är detta överhuvudtaget ett problem?

Vänd på det, om jag får hem t ex en jacka som jag inte testat men upptäcker uppenbara brister i konstruktionen (för liten huva, kärvande dragkedja, dålig skärning, ficka som inte gå att komma åt med ryggsäck på eller vad som), ska jag "förbjudas" att dela med mig av dessa upptäckter? Returneras jackan för att jag inte vill ha den kommer jag heller inte att använda den och mina upptäckter inte delges resten av världen (d v s utsidan.se...).

Låt folk recensera vad de vill recensera, framgår det från början att recensionsobjektet inte använts av recensenten är det väl bara att sluta läsa? Misstänker att "i-lådan-recensionerna" ofta är ett resultat av stor entusiasm inför den nyinköpta prylen, inte något svårförståeligt i det.
 
Ja, i princip. Texten säger ju inte mycket mer än det som framgår av tillverkarens hemsida. Det är inte vad jag kallar en recension, möjligtvis en produktbeskrivning.

Nu kallar vi det ju inte en recension, men till viss del är kritiken berättigad. Vi ska ändra viss rubricering så att det tydligare framgår att det oftast rör sig om "prylintryck" av olika grader (från klämma två minuter via använda två dagar till använda två år) än regelrätta tester. Det framgår ju vanligen av texten, men det skadar inte att göra det tydligare.

När man är två personer varav bara en egentligen har tid att ge sig ut så mycket som han önskar är det svårt att verkligen "testa" prylar.

Men oavsett vad man kallar det och oavsett vem som har testat och hur länge tycker jag att det är centralt att ge läsaren tillräckligt med information om vad det är man utsatt prylen för. Gör man det är det inga problem.
 
Senast ändrad:
Det är ju bättre med lite information än ingenting alls, bara det att upprätta ett testobjekt tar ju xx antal minuter - å har någon gjort detta så underlättar det för andra att skriva egna recensioner, å eventuellt fylla på med egen information om den första recensionen är en "ny i kartong" recension.
Vill man ha långa proffsiga recensioner är det ju smart att kolla i tidningar eller söka på andra platser istället/i tillägg. Skulle det enbart vara recensioner om man använt produkten xxx antal gånger i x antal år under xxx antal väderförhållanden så tvivlar jag på att det blev nåra recensioner alls....

Å istället för att klaga kan man ju åxå skriva recensioner själva å då kanske prova att höja nivået lite med å visa hur det ska se ut! :)
 

avslutad210712

Gäst
Läste en recension av en ny digital systemkamera och den recensionen var lååååååång och full med superlativ och såklart högsta betyg för kameran. Som slutkläm hade recensenten skrivit att han snart får sin kamera och hoppades att den skulle vara så bra som han hoppades/skrivit. Tyckte inte att den recensionen kändes vare sig sådär upplysande eller ärlig.
 
Längtan eller omdömen?

Vad vore livet utan längtan och lust, uppenbart att flera ägnar sig åt att samla i ladorna. (F-n vet om de går ut?)
//J
 
Betygen då?

Instämmer med trådstartaren... kan väl tycka att man kan göra en recension efter kortare användning, bara man också skriver det och att man reviderar recensionen.

Det jag kan störa mig på ibland är att vi är för generösa med betygen... ibland får produkten en femma trots att den som recensierat inte varit nöjd med allt... men vem vill erkänna ett dåligt köp?..., som dessutom var svindyrt...

Nåja... jag försöker iaf vänta med att recensera tills jag använt produkten ett tag. men några undantag finns, de där det är en uppenbart usel produkt, eller en klockren produkt som snabbt kan anses vara ett bra köp, och därmed betygsättas.

Thomas
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.