Sluta recensera produkter innan ni använt dem

Jag ser inte felet på någon av recensionerna, jag tycker nog att en "ur kartongen" bild kan fungera, tillsammans med flera recensioner så blir bilden till slut komplett..
 
ja, den recensionen var ju överflödig, men det finns ju ett par till. Det är la inget å hetsa upp sig över? Är det ett så stort problem? Snarare är det väl ett problem att haglöfs ändrar sina modeller hela tiden så det inte går att hålla reda på dem.

Just den jackan har man iofs inte ändrat någonting på sen recensionen gjordes.;)
 
Efter bruk skall det vara!

Som -Patric- skriver vi måste börja i tid och mången gång är livscykeln så kort för produkterna och att efter resans gång blir recentionerna komplettare. Men att skriva recentioner över en produkt som ännu inte upplevts är väl att sträcka gränserna väl långt...
//J
 
Men det är väl gärna så numera, kollar man in Utemagasinet så testar de gärna 10-20 jackor/ryggsäckar på en gång (undrar hur man hinner hårdtesta allting). Kollar man på en Norsk tidning så är det väldigt få men bra recensioner där även antalet fygn som produkten har använts. Att man använt produkt X i 10 år och att den fortfarande fungerar, men man har bara använt den en vecka varje år.
Monsen skriver ofta recensioner i sina böcker numera och det känns som om grejern verligen testas då.

Men det borde väl inte vara så svårt att lägga till en ruta där man kan skriva hur länge man använt sakerna, om man dreglat över dem så är det en 0 direkt.
 
Betygsfunderingar

Det jag kan störa mig på ibland är att vi är för generösa med betygen... ibland får produkten en femma trots att den som recensierat inte varit nöjd med allt...

Betyg är vanskligt överhuvudtaget. Visst känns det lättillgängligt att man snabbt kan kolla hur många poäng en grej får i jämförelse med andra grejer, men jag tror egentligen att det förleder mer än det ger, i alla fall så länge det bara är en eller ett par människor som har satt betygen. Har man 100 betygsatta recensioner av en och samma produkt kan man kanske kolla snittet.

Ett annat problem är väl att betyg tenderar att bli extremer? Antingen är man rätt nöjd och då sätter man en femma, eller så är man rätt missnöjd och sätter en etta. Mellantingen försvinner i bruset.

Olika människor värdesätter olika saker, så antingen ska man sätta betyg inom flera olika kategorier eller så skriver man helt enkelt bara en beskrivande text utan betygssiffror. Jag tycker personligen den beskrivande texten är det bästa, sen får läsaren själv avgöra "betyget".

Vill man göra det mer överskådligt är fortfarande plus- och minuslistan fin.
 
1-10?

Martin Fjäderlätt;332732 sa:
Betyg (...) förleder mer än det ger, i alla fall så länge det bara är en eller ett par människor som har satt betygen. Har man 100 betygsatta recensioner av en och samma produkt kan man kanske kolla snittet..

Precis! Fler omdömen ger oftast en mer korrekt bild av produkten.

Jag skulle vilja ha en 10 gradig skala för att få mer nyanser i bedömningen... där endast en superduperprodukt, testad under 5 år (?) borde få en 10:a...

Och sen så skulle det inte göra ont med olika kategorier... som t ex funktion, hållbarhet, prisvärdhet?

Thomas
 
Satt här och funderade lite på hur det kan vara ibland när man varit och investerat i ytterligare något oumbärligt i utrustningsväg.
Länge, länge har man studerat kataloger och hemsidor. Läst de recensioner man kunnat hitta. Jämfört priser. Jämfört med liknande produkter av annat märke. Drömt sig bort till de olika situationer när nyförvärvet ska användas och få bevisa sin överlägsenhet över det gamla skräpet som nu ersatts.
När man sedan står där hemma i köket och stolt visar upp kapet för hustrun och berättar att "Detta är minsann något av det absolut bästa på marknade och du skulle bara veta vilket kanonpris jag hittade den för!"
Man fullständigt svämmar över av lust att berätta, beskriva och diskutera.....

Det är då som hustrun tittar på en med iskall blick och säger:
- Har du inte redan jackor så att det räcker?

Är det då så konstigt att man smyger iväg till datorn, kopplar upp sig och skriver av sig alla de där tankarna i ett forum av likasinnade?


GOD JUL
TILL ALLA!

P.S.
Hittade fö den här alldeles efter att jag skrivit ovanstående.

http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2947&reviewID=5603#5603

Inte bara det att den kvalar in i den här trådens ursprungsresonemang. Dessutom har jag inte lyckats förstå vad det är för ett djur. Att det rör sig om nån sorts lampa tror jag mig kunna uttyda men är det en cykelbelysning eller nåt man monterar på sin AK5 inför nattens patrullering??
Hellre en "Titt-i-lådan"-recension än att inte veta vad det är som recencerats över huvud taget.
Tycker jag i alla fall..................
D.S.
 
Senast ändrad:
Uppdaterade mina recensioner

Jag gjorde slag i saken och uppdaterade nästan alla mina recensioner, kul att se hur man kan ändra uppfattning under åren som går.

Vissa grejor lever kvar och andra är förpassade längst in i garderoben.

Så uppdatera era recensioner så blir det mycket mer spännande att läsa!
 
På flera recensioner saknas det en produktbeskrivning.Det är inte så svårt att kopiera över info och en bild från tillverkarens sida,det borde vara ett krav innan man kan gå vidare.


peter
 
I-lådan-recension

Har inte sett någon i-lådan-recension. Kan du ge ett exempel?

Ett marmot tält hade denna recension... typisk missvisande sk recension som dessutom fått en fyra... helt vansinnigt... vad baserar man en fyra på? Att tältet INTE var defekt... Färgen?

"Betyg: ****

Plus: Lätt (2,15kg), enkelt att slå upp.

Kommentar: Har inte testat det mer än att jag har slagit upp det i vardagsrummet för att se att det inte var defekt. skall testa det om någon vecka, återkommer med en mer utförlig recension då...

Kundservice: Ingen erfarenhet

Köpplats: Outside, Malmö

Pris: 1795.00"


Nästan humor ju...

//Thomas
 
På flera recensioner saknas det en produktbeskrivning.Det är inte så svårt att kopiera över info och en bild från tillverkarens sida,det borde vara ett krav innan man kan gå vidare.


peter

Brukar skriva en beskrivning själv, tycker det är trevligare. Tillverkarnas beskrivningar är ofta värdeladdade eller hur man nu lite finkänsligt vill uttrycka det ;).

Bild är jag tveksam till pga copyrightskydd, men tror jag har syndat någon gång själv...

//J
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.