Slitstarkaste vildmarksbyxan från Lundhags

Frågan lyder:

Söker efter ett par nya vildmarksbyxor som är riktigt slitstarka, ingen stretchpanel. Har sneglat på Lundhags och vänder mig till detta forum för hjälp. Vilket av deras modeller är slitstarkast? Svara gärna med era erfarenheter av modellen också.
 
Är det inte bättre att välja lämpliga arbetskläder? Det finns ju klassiska arbetsbyxor i 50-100% nylon eller andra former av syntetmaterial som just är gjorda för att vara mycket slitstarka, däremot är de väl inte alltid så snygga
 
Jag har frluftsbyxor från flera fabrikat (Fjällräven, Lundhags, Haglöfs mfl) men de jag bedömmer som slitstarkast av de jag själv har erfarenhet av är nog Haglöfs Rugged Mountain Pants.
 
Lundhags

Har ett par Lundhags Field pants sedan något år, det slog mig häromdagen vad mycket
bättre de hållit än ett flertal Fjällräven byxor jag haft/har i G1000. Akta dig för G1000 silent väv som har borstad finish.På flera Fjällräven byxor som jag har/haft har sömmarna gått upp i grenen.
 
Jag har ett par Lundhags traverse samt ett par Lunhags traverse pro. Den senare riktigt nöjd med. Men köpte nyligen ett par Haglöfs Rugged pant vilka känns betydligt rejälare och tåligare. Blev lite förvånad över att de är svalare än jag trodde. Kommer nog bli min nya favoritbyxa i skog och fjäll. :)
Valet mellan dessa tre byxor så är Haglöfs helt klart den som känns mest robust.
/Kenneth
 
bomull

Är det inte bättre att välja lämpliga arbetskläder? Det finns ju klassiska arbetsbyxor i 50-100% nylon eller andra former av syntetmaterial som just är gjorda för att vara mycket slitstarka, däremot är de väl inte alltid så snygga

Riktigt hållbart (om inte Lundhags är ett skall-krav) så tror jag som KLAGER att yrkeskläder är , bomull med många gram/m2, t ex någon snickarbyxa i tjock bomull härifrån:
https://www.blaklader.se/sv/produkter/byxor

Sen har bomull så klart andra nackdelar i naturen men om det bara är slitstyrka så tror jag på det - ännu slitstarkare är väl byxor med inbyggda skydd för t ex motorsågsförare men då med ännu mer avkall på friluftsmässigheten (tyngre och ännu mer svårtorkade).

Jag skulle själv inte valt ren bomull pga torktiden utan väljer hellre lite mindre tåliga och mer snabbtorkande.

/Patrik, var nöjd med ett par vindtäta friluftsbyxor från Tierra och har nu craft (efter tips i annan tråd här på utsidan man kan inte ge långtidsutlåtande på craftarna ännu)
 
Haglöfs Rugged mountain pants bästa valet av dessa alternativ enligt min uppfattning testa jackan i samma tyg o serie =)
 
Köpte ett par lundhagsbyxor nu utan stretchpaneler. Byxan heter Jonten Pant. Fungerar riktigt fint och är riktigt nöjd. Har tre par lundhagsbyxor nu, både med och utan stretch. De är riktigt slitstarka och håller mycket bättre än tex fjällrävens byxor. Mina FR byxor har spruckit i grenen. Köp ett par Lundhags - fungerar fin fint!!
 
Mina klättermusen Gere uppfattar jag också som mycket slitstarka. Hat haft dom i tio år. Använt dom mycket och de ser otroligt fräsha ut.
 
En får tacka för det överväldigande antalen svar. Jag skall ta mig till min lokala utebutik och se över byxorna ni rekommenderat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
Krax11 Bredd Jörn vs Lundhags opti? Kläder 4
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Nollsjuan Lundhags - spruckna skaft Kläder 1
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
museo12 Hur tänka om jag köper Lundhags Scout/Forest? Kläder 9
Perplex Lundhags Professional - sula som tenderar att släppa Kläder 25
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
seww Lundhags Forest och Husky Ski Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.