Slitstark skaljacka

Nu har jag frusit i upplegan i flera dagar och behöver en ny skaljacka(gore-tex). Jag jobbar i skogen i Jämtland och skall använda jackan från sen höst till tidig vår, i regn, blötsnö och ned till ca -10.
Har letat frenetisk men inte hittat det jag letar efter.
Kravspec:
-Slitstark, gärna med ett yttertyg av bävernylon etc
-Bra med fickor( helst 4st på framsidan)
-Löstagbar eller dold huva
-Lång till halvlång, dvs bör gå en bra bit nedanför midjan.
-Färg och märke är inte viktigt

Tacksam om någon har något bra förslag.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
varm jacka

Nu har jag frusit i upplegan i flera dagar och behöver en ny skaljacka(gore-tex). Jag jobbar i skogen i Jämtland och skall använda jackan från sen höst till tidig vår, i regn, blötsnö och ned till ca -10.
Har letat frenetisk men inte hittat det jag letar efter.
Kravspec:
-Slitstark, gärna med ett yttertyg av bävernylon etc
-Bra med fickor( helst 4st på framsidan)
-Löstagbar eller dold huva
-Lång till halvlång, dvs bör gå en bra bit nedanför midjan.
-Färg och märke är inte viktigt

Tacksam om någon har något bra förslag.

Jag har en Montane Extreme Smock, som är mycket varm, och verkar väldigt robust.

Vattentät?

Jag förstod det som att vattentät är ett krav.

Montane Extreme Smock: Outer shell constructed from PERTEX® Classic 6 that is windproof, water repellent, fast drying and breathable

Dvs vattenavvisande men ej vattentät.

Hej!
Tack för svar och tips.
Vi kollade på både Taiga, Blåkläder och Fristads men hittade inget som var lämpligt. Antingen var det "fel" på huvan eller fickorna.

Tillslut så blev det en Bergans Romsdal i stället.
Känns som en bra kompromiss som uppfyller flera av våra behov, och samtidigt inte snordyr om/när man punkterar den på en kvist.

Recension kommer när vi provat den.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips