Slipa/Vässa kniv utan kunskaper?

Jag klickade hem ett stycke "New Professional Kitchen Knife Sharpener System Sharpening Frame Version II" ifrån Ebay under gårdagen som mitt första riktiga system för att slipa knivar (förutom IKEA's knivmördar-grunka). Har sett ett antal videos på youtube där man använt sig utav detta system, med folk som visat på riktigt bra resultat är som är riktigt nöjda .

Här är ett Svenskt klipp där version 1 är i bruk; http://www.youtube.com/watch?v=WN_LWO1rB4A

Ska bli kul att se om jag lyckas uppnå några fina resultat på såväl köksknivar som frilufsknivar.
En EdgePro-kopia. Visst sådana funkar så länge man inte vill gå ned i riktigt små vinklar.

Några kommentarer till videon. Killen tejpar basplattan med maskeringstejp för att undvika repor på bladet. Faktum är att det trots allt kan uppstå repor eftersom små fragment fastnar på ytan av maskeringstejpen. Det är avsevärt bättre att tejpa själva bladet och lämna endast en liten del intill eggen exponerad.

Nästa iakttagelse rör själva sliptekniken. Gör inte som killen i videon när han efter varje svep låter stenen glida av eggen över själva spetsen. Detta resulterar ohjälpligt i avrundade spetsar‼ Inget man vill ha. Tejpa spetsen i stället och ta den separat på frihand.

~Paul~

En EdgePro-kopia. Visst sådana funkar så länge man inte vill gå ned i riktigt små vinklar.

Några kommentarer till videon. Killen tejpar basplattan med maskeringstejp för att undvika repor på bladet. Faktum är att det trots allt kan uppstå repor eftersom små fragment fastnar på ytan av maskeringstejpen. Det är avsevärt bättre att tejpa själva bladet och lämna endast en liten del intill eggen exponerad.

Nästa iakttagelse rör själva sliptekniken. Gör inte som killen i videon när han efter varje svep låter stenen glida av eggen över själva spetsen. Detta resulterar ohjälpligt i avrundade spetsar‼ Inget man vill ha. Tejpa spetsen i stället och ta den separat på frihand.

~Paul~

Ja avrundade spetsar suger. Även Sharpmakern får man passa sig med när det gäller spetsarna.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ja avrundade spetsar suger. Även Sharpmakern får man passa sig med när det gäller spetsarna.
Ja, precis. Det är skit när man har jobbat sig med skärpan bara för att i slutskedet råka glida av staven och runda av spetsen. Då är det bara att börja om från början. Dvs restaurera spetsen men även återigen slipa om eggen intill spetsen. Skräp är det :(.

~Paul~

Jag slipar min Mora Black med ett Fällkniven DC bryne för hand.
Först blir det diamantsidan och sedan den keramiska stenen.
Avslutningsvis striglar jag på en läderbit insmord med Autosol från närmsta bensinmack.

Än så länge har jag knappt börjat forma en konvex egg,men det kommer med tiden om man handslipar.
Den yttersta eggen är microconvex och då fick Black klart bättre bett än med fabrikseggen.

För mig funkar denna metod bra för underhåll av skärpan.
Större skador slipar jag på bandslip.

Mikael

Bilagor

• IMGP5143.JPG
    IMGP5143.JPG
    136.8 KB · Visningar: 1,281
Jag slipar min Mora Black med ett Fällkniven DC bryne för hand.
Först blir det diamantsidan och sedan den keramiska stenen.
Avslutningsvis striglar jag på en läderbit insmord med Autosol från närmsta bensinmack.

Än så länge har jag knappt börjat forma en konvex egg,men det kommer med tiden om man handslipar.
Den yttersta eggen är microconvex och då fick Black klart bättre bett än med fabrikseggen.

För mig funkar denna metod bra för underhåll av skärpan.
Större skador slipar jag på bandslip.

Mikael
Ser bra ut Mikael! Jag brukar öka vinkeln något på mina moror för att de lättare skall klara av hårdare tag. Bryr mig således inte om att följa ursprungslipfasen.

~Paul~

På min Robust och vanliga Companion bryner jag med 40-gradersläget på Sharpmakern och striglar sedan med grön pasta på läder. Funkar fint det.

Ser bra ut Mikael! Jag brukar öka vinkeln något på mina moror för att de lättare skall klara av hårdare tag. Bryr mig således inte om att följa ursprungslipfasen.

~Paul~
Samma här, det är materialet som ska bearbetas,som bestämmer eggens tjocklek.
Det tar jag reda på empiriskt,dvs rullar eggen eller microchippar så ökar jag vinkeln tills eggen håller.
Vad den vinkeln är har jag inte en aning om och behöver inte veta, så länge jag jobbar empiriskt.
Är kniven vass,skär bra och håller sig vass länge, ja då gör jag rätt!

Mikael

På min Robust och vanliga Companion bryner jag med 40-gradersläget på Sharpmakern och striglar sedan med grön pasta på läder. Funkar fint det.

Jo,och det är det centrala!
Det finns flera metoder och så länge man lär sig att bemästra någon av dem så löser man frågan bra.

Mikael

En reflektion angående slipfasen på Mora Black.

Som synes på min bild ovan är fabriksytan grovt refflad och svagt konkav.
Ytan är också vågig och långtifrån slät.
Detta korrigerar man på ett utmärkt sätt med en flat sten.

När Ytan så småningom är helt slät och jämnt konvex,kommer en högblank finish nästan som av sig själv.

Mikael

Bilagor

• Hjalmars-gift-008.jpg
    Hjalmars-gift-008.jpg
    70.3 KB · Visningar: 2,176
  • Hjalmars gift 014.jpg
    Hjalmars gift 014.jpg
    99.5 KB · Visningar: 1,638
Mina slipverktyg som jag oftast har med mig i fickan.
En DC sten från FK och en läderbit m. Autosol + den lilla bandslipen på arbetsbänken.

Mikael

Bilagor

• IMGP4758.jpg
    IMGP4758.jpg
    57.3 KB · Visningar: 1,310
  • IMGP5013.JPG
    IMGP5013.JPG
    121.1 KB · Visningar: 1,662
Mina slipverktyg som jag oftast har med mig i fickan.
En DC sten från FK och en läderbit m. Autosol + den lilla bandslipen på arbetsbänken.

Mikael

Jag skulle vilja se fickan du får ner bandslipen i...Och dessutom behöver du väl ha med bensinverket så du får ström till den? ;)

Hur som, om man nu inte vill lägga en förmögenhet på att hålla sina knivar vassa rekommenderar jag ett keramiskt bryne och helt enkelt lite handlag. Jag brukar vässa med ett litet sketet bryne och ögonmått för vinkeln (ett grövre keramikbryne eller diamantbryne för extremt misshandlade eggar, men det behövs ju relativt sällan). Säkerligen inte lika perfekt som en del här åstadkommer, men det blir vasst nog.

Jag skulle vilja se fickan du får ner bandslipen i...Och dessutom behöver du väl ha med bensinverket så du får ström till den? ;)

Hur övertydlig måste man vara eller?Va!

Men OK,taskig meningsbyggnad,men du förstod nog hur jag menade ändå, lustigkurre där! :cool:
Eftersom bandslipen är liten, flyttar jag den mellan olika arbetsplatser vid behov.
Ibland behöver kollegor slipa sina Hultafors HVK och GK och då tar jag med mig apparaten till jobbet.

Mikael

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips