Slinga om kamsäkringar

Hittade den här sidan: http://www.kakibusok.plus.com/Equipment/ReslingCams/Resling.htm

Jag har slingat om 6 st camelots på det sättet. Verkar funka hyffsat, ska testa på riktigt i helgen.

Det här har redan sagts, men: No good.

Kolla vajern efter fall:

http://www.blackdiamondequipment.com/en-eur/journal/climb//qc-labreslinging-camalots-and-c3s-en-eur

MÖJLIGT är ju att de blåljuger för att få lura av oss 5 dollar, men inte troligt.

Nån pratade om Dragon Cams, de borde ju vara rätt smidiga att slinga om med repsnöre, och dessutom få dem förlängningbara igen. Nån som sett nåt problem med den lösningen? Tumgreppet borde ju ju ha högre hållfasthet än vajern hos C4:eek:rna.
 
Wildcountry, Rockempire, Aliens mf nöjer sig med mindre styrka och kan därför ha en tunn dyneemaslinga
Det sista alternativet i mitt inlägg alltså...

Hittade den här sidan: http://www.kakibusok.plus.com/Equipment/ReslingCams/Resling.htm

Jag har slingat om 6 st camelots på det sättet. Verkar funka hyffsat, ska testa på riktigt i helgen.
Intressant, men det enda sättet att testa om det verkligen håller är att falla i dem... Tänker du göra det? Att bara placera dem och rycka lite kan ej avgöra om lösningen är hållbar...


Nja... Länken johangille postade visar en möjlig lösning med 'dubbla lager' slingor vilket är det som är unikt för Black Diamond's kamsäkringar, och är enligt BD lösningen till att vajern skall hålla...
I länken du postade finns ingen exempel på en hemgjord 'dubbla lager' slinga... Använder man samma typ av slinga som BD och kan fixera den dubblerad så ser inte jag någon anledning till att det skulle vara svagare... Problemet som jag ser det är att fixeringen även skall hålla för ett fall... En bit tubslinga med precis rätta de måtten kanske funkar, kanske inte... Det är ju inte hur lätt som helst att testa, och vem vill eventuellt offra en C4 för att få det testat?

MÖJLIGT är ju att de blåljuger för att få lura av oss 5 dollar, men inte troligt.
Nej, de ljuger inte, men de har inte tagit med någon hemagjord variant av 'dubbla lager' slingor.

Det är det här med "U.S. return addresses only" som är lite besvärligt. Efter årets klättring så jag se om jag inte kan få hjälp via en kompis i USA.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har en Wild Country Zero 3 framför mig och där har de använt en dyneema slinga genom en wire ögla utan någon fancy DMM Dragon lösning eller dubbelsytt som BD Camalots. Se bild här: http://www.wildcountry.co.uk/download/pictures/product_cams/zero_cam_3_product_image_01.jpg
Varför har Wild Country valt att göra så här när ingen annan gör det? På slingan står det 6kn och det finns inga övriga siffror någonstans på kamsäkringen... Har man helt enkelt angett KN för wire brott pga slingan och nöjt sig med det? Eller är det endast slingans styrka? Har de helt enkelt en starkare wire och/eller wire skydd? Eller kanske man anser att kamsäkringar av denna storlek inte skall hålla för lika mycket som stora, och kan därför slinga dem på detta sätt?
Jag har aldrig sett något annat än att hållfastheten för en kamsäkring står angiven på den sydda slingan, och har alltid antagit att den gäller för hela säkringen.(?)

Jag gissar att kammen i sig är så liten att den helt enkelt inte håller för mer, och att det i det läget helt enkelt inte är någon poäng i att fläska på med en 10kN-slinga.
Det brukar väl stå "For bodyweight only" eller nåt liknande på dom där.
 
Ok, måste bara förtydliga att mina camelots är av den äldre modellen.
Då skulle jag bara trä genom en slinga som på bild 7 och skippa tubslingan.

Men jag tackar för länken! Lite kul att bläddra runt bland de andra Chris Tan Death Products. Hans idéer som egna gjorda falldämpare är lite roliga :)

Jag har aldrig sett något annat än att hållfastheten för en kamsäkring står angiven på den sydda slingan, och har alltid antagit att den gäller för hela säkringen.
Jo, det kanske är så... Jag har aldrig tittat efter själv tills jag fick denna Wild Country Zero i handen.
 
Nja... Länken johangille postade visar en möjlig lösning med 'dubbla lager' slingor vilket är det som är unikt för Black Diamond's kamsäkringar, och är enligt BD lösningen till att vajern skall hålla...
.

Ok, missade det. Kan kanske funka. Nån som vet vad andra tillverkare av samma konstruktion säger? T.ex Metolius, som ju kör 10mm dyneema på Mastercams med vajerögla?

Den slingan är tunnare än den på C4, dessutom är den inte dubblad.

Hade det inte hållt för fall, borde vi hört talas om det. Kanske konstruktionen är annorlunda, fast den ser likadan ut?
 
På BDs bilder ser det inte ut att bara vara dubbel slinga som är lösningen utan att det är en söm väldigt nära ovankant. Den gör banden mindre komprimerbara i sidled? Jag tror det är en väsentlig skillnad utan en söm på just det stället.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips