Slinga om kamsäkringar

Hur i hela friden kan jag få mina kamsäkringar omslingade eller slinga om själv?
Jag har mailat lite olika företag men de gör det inte eller så har de inte svarat. Måste man skicka dem till USA?

Eller är det töntig försiktighet? Kamsäkringarna är från 2002.

Har någon koll på detta?
 
Gör det själv!

Kan du inte göra det själv med slinga och knutar ???? Vet att en kompis gjort det med ett par av sina iallafall, tjockt repsnöre typ 7-8 mm tror jag han använde!

Lycka till!!!
 
Hej!

Har av olika anledningar slitit slingan på några av mina friends, har ersatt med en bit 7mm repsnöre och en trippel fiskarknop.

Funkar hur bra som helst! (Har tagit ett rejält fall med en av dem som jesus nut också).

Lycka till!
 
....men knyt aldrig Dyneema/Spectra-band

Hej
Repsnöre går ju bra. Försök bara inte knyta knutar på Dyneema/Spectra-band. Sådana knutar är inte pålitliga eftersom materialet är så halt. Det är ju ett av skälen till att dessa slingor är sydda och inte säljs på metervara. (Det andra skälet är förstås att en söm är starkare än en knut).

En variant är att använda repsnöre av Kevlar eller Dyneema/Spectra. Det funkar med rätt knop.

björn
 
Double/Triple fisherman använderman ju till prusiks, cordaletter och dylikt och det håller ju hur bra som helst, dra en tejp över de utstickande repändarna så säkrar man ytterligare mot att de kryper i i knopen..

Kom på en sak till, om man tar lite längre loop och lägger den dubbel (i två varv) mellan kamsäkringen och karbinen så kan man dessutom justera längden på slingen och undvika att karbinen hamnar i brott över en klippkant eller liknande.

Hur bra som helst.. Kolla knopen ibland för säkerhets skull men mina har inte krypit nåt alls under flera års användande.

Wally
 
Klippt från tråden som länkades ovan...
För närvarande kör jag med färdigasydda spectra-slingor som jag har trätt in genom ögat och lagt om skaftet. Lite sned belastning blir det men med tanke på allt annat som kan gå snett så är det nog ett försumbart problem.
Det här måste ju ändå vara det smartaste sättet? Iallafall om man mar böjliga wire skaft på sina kamsäkringar? Jag kan inte se någon nackdel med detta, snedbelastning tror jag är av ingen betydelse då man sätter kamsäkringen i sprickor som inte är helt vertikala ändå. Eller?
 
drar man ner den över öglan får man en lärkfot, och den ska för en 22kN slinga ge en brottstyrka på mellan 10-16 kN (enl den lapp som följde med en 8mm Petzl dyneemaslinga).
 
Fast på C4:eek:r får plasten på wiren sönder innan maxlast, och det i sin tur sänker hållfastheten på slingan ytterligare (varför den är dubbel just där som original).
 
Jag lärkfotade mina gamla HB och friends med dubbel 10mm Dyneema slinga, fördelen är att det blir förmodligen starkare och att dom inte rör sig eftersom det är så tajt i öglan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Charli28 Slinga om kamsäkringar Klättring allmänt 1
andflygh Två eller en slinga vid ankring Klättring allmänt 27
samuelm Slinga av naturliga säkringar Klättring allmänt 78
hebbe Farligt att fixera karbin i slinga med gummisnodd Klättring allmänt 8
apfaktor Prusiksnöre och fiskarknop VS färdigsydd slinga Klättring allmänt 3
coffee08 Köptips slinga, karbin, quickdraws och rep Klättring allmänt 22
peon Slinga i slinga? Klättring allmänt 41
ammie Dekorativ knop av repsnöre o slinga Klättring allmänt 3
Count Livslängd slinga Klättring allmänt 8
ÅSIS Slinga hittad Träskberget Klättring allmänt 0
Brolin Hur många Friends och kamsäkringar behövs Klättring allmänt 16
Yakherden Förvara kamsäkringar? Klättring allmänt 6
Mezzner Har du bytt slingor i dina kamsäkringar? Klättring allmänt 19
silenhag gamla kamsäkringar Klättring allmänt 3
_Erik_ Slingor i kamsäkringar Klättring allmänt 43
spetsnaz fixa kamsäkringar Klättring allmänt 9
jliungman Trasiga kamsäkringar Klättring allmänt 1
pierrea Skillnad på kamsäkringar? Klättring allmänt 4
Svarten Kamsäkringar - nybörjarset Klättring allmänt 3
Matt Smörjmedel för kamsäkringar? Klättring allmänt 8
mattias_uno Rock Empire Kamsäkringar Klättring allmänt 3
pengman Utveckla kamsäkringar Klättring allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.