Slang till KAP-Arctik kök

Fungerar bra utan service det gör Tyvärr ej denna websida med mitt tangentbord därav mindre inlägg

Ska det inte sitte en backventil i ändan på sugslangen ?
Backventilen brukar sitta i den hårda aluminiumdelen av pumpen. Vill minnas att Finn hade en egen lösning i form av en liten kula som ibland behöver gymnastiseras (aldrig hänt i min pump).

I slutet av sugslangen har vissa pumpar ett filter, min har ett litet av metall. Förmodligen rätt enkelt att flytta, annars finns filter som tillbehör till ex vis Optimus (och möjligen också Primus) pumpar.

Om de ens behövs.

//J

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Bilder på mitt nyrenoverade KAP-Arctic. Med ny slang, ny flaska mm mm...
2024-05-21 00;35 _IMG5215_DxO+Odd_small.jpg 2024-05-28 20;35 _IMG5218_DxO+Odd_small.jpg
/Odd

Jag har ett K.A.P kök från 1998, som jag håller på att renovera, där sitter en liten backventil på slangen som sitter på pumpen, är det någon som vet var man kan köpa en ny sådan

Jag har ett K.A.P kök från 1998, som jag håller på att renovera, där sitter en liten backventil på slangen som sitter på pumpen, är det någon som vet var man kan köpa en ny sådan
En bild skulle uppskattas. På slangen har jag aldrig sett någon backventil, den brukar sitta i själva pumpen (aluminiumdelen).

//J

Bifogar bilder på backventil K.A.P

Bilagor

• 65204289-0D50-43F5-BE1D-78D124C80C01.jpeg
    65204289-0D50-43F5-BE1D-78D124C80C01.jpeg
    1 MB · Visningar: 50
  • 0C0BCDBA-C4A7-431E-8143-05E6AF4BB1D8.jpeg
    0C0BCDBA-C4A7-431E-8143-05E6AF4BB1D8.jpeg
    1,014.2 KB · Visningar: 54
Bifogar bilder på backventil K.A.P
Det där är ett filter som ska förhindra att grums dras in i slangen och stoppar bränsleflödet. Backventilen sitter i den sista smala delen av pumpkroppen (aludelen).

Många tar bort filtret men ser ju ut att sitta med friktion så med rätt dimension på slangen så bör filtret kunna återvändas.

//J

Det är inget filter, där sitter en kula, så om du blåser då går det bara på ena hållet, som en backventil
Ok, det är meningen att bränslet ska flöda in där och vidare genom slangen till brännaren. Så en backventil längst ut på bränsleslangen verkar underligt. Vad ska den skydda mot?

Har aldrig sett detta på något fotogenkök, men visst, om den är bakvänd så hindrar den väl inte bränsle från att flöda till brännaren.

Backventil finns annars på alla pumpar till friluftskök och ska förhindra bränsle att tryckas in i pumpcylindern så den är alltid placerad nedanför pumphuset (oftast vid öppningen mot flaskan). Denna pump skulle då ha två backventiler istf 1.

//J

Den såg ut så här när jag köpte den av Gunnar Finn 1998, jag förstår inte vad den fyller för funktion, för som du säger, så sitter det en backventil på pumpen en fjäder och en nylonkula.

Den såg ut så här när jag köpte den av Gunnar Finn 1998, jag förstår inte vad den fyller för funktion, för som du säger, så sitter det en backventil på pumpen en fjäder och en nylonkula.
Har du testat att köra utan? Jag gissar att det var en lösning han testade kort tid för jag har aldrig sett en backventil på bränsleslangen. Har två kök, båda från de sista serierna med portugisisk brännare typ 1999-2000 och har väl sett en handfull till. Undrar om han testade det för att komma tillrätta med pulserande brännare...

//J

Oavsett, om kulan rör sig så behöver du väl ingen ny, den borde väl gå att sätta på plats i en ny slang?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips