Slang till KAP-Arctik kök

om den håller i 26 år återstår att se min orginal är nog nära 40 år och endast kapad lite i ändar och åter monterad och håller tryck.
Inte använd mycket men varit fotogen i slang nära hela tiden.
Jag gjorde samma, kapade av i ändarna, men tyckte den blev lite väl kort nu, så nu var det dags för en ny slang.

OK, jag har en halvmeter av Olsson i Ellös' slang över - någon som vill ha den?

Håller på att renovera den delen av Arcticet nu, slangen är ju ändå snart 40 år och
irriterande stelt spiralformad med 0,6-litersflaskan som centrummått... Den nya blir
~1½ dm längre och dessutom mjukare/rakare. Kombinerat med den där knubb-
formiga 1-litersflaskan jag snubblade på hos Amazon blir det ett nytt lease of life
för mitt Arctic...
/Odd

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
OK, jag har en halvmeter av Olsson i Ellös' slang över - någon som vill ha den?

Håller på att renovera den delen av Arcticet nu, slangen är ju ändå snart 40 år och
irriterande stelt spiralformad med 0,6-litersflaskan som centrummått... Den nya blir
~1½ dm längre och dessutom mjukare/rakare. Kombinerat med den där knubb-
formiga 1-litersflaskan jag snubblade på hos Amazon blir det ett nytt lease of life
för mitt Arctic...
/Odd
Den knubbformiga 1-litersflaskan på Amazon, vad heter den och vad kostade den, passar gängan till K-A-P pumpen till knubben flaskan

Den knubbformiga 1-litersflaskan på Amazon;

A vad heter den,

B vad kostade den,

C passar gängan till K-A-P pumpen till knubbflaskan
A Pmsanzay nr ‎727380545098
B Den såldes av: MIGELIANDONG EU STORE genom amazon.se för överkomliga SEK 129,11
Till vilket sedan kom en liten miniatyrburk med POR15 bränsletanksbehandling - eftersom
flaskan har en helt naken aluminiumyta på insidan - och jag vill att den ska hålla för de
kommande 40+ åren utan oxidering/anfrätning. Det här var antagligen ren överkurs...
C Ja.
https://www.utsidan.se/forum/threads/kap-arctic-en-ny-baettre-braensleflaska.95003/
https://www.amazon.se/dp/B084S48Y1N?ref_=pe_24982401_513610551_E_301_dt_1
/Odd

I min sitter det en vanlig genomskinlig pvc(?) spolarslang för bilar.
Hittas på de normala biltillbehörställena - ta med dig originalet dit
så hittar dom motsvarande nutida slang åt dig.
/Odd

I min sitter det en vanlig genomskinlig pvc(?) spolarslang för bilar.
Hittas på de normala biltillbehörställena - ta med dig originalet dit
så hittar dom motsvarande nutida slang åt dig.
/Odd
Du bör tala om vilka kemikalier slangen måste tåla före köp också, så du inte får en en slang som löses upp och kleggar igen sakerna i ändarna av slangen.

/Patrik

Bild - som inte hann in i tidigare inlägg...
2024-05-21 00;35 _IMG5215_DxO+Odd_small.jpg

Pumpen behöver en backventil då trycket skall stanna i tryckkärlet, Du kan montera hur många hinder på vägen du vill men tekniskt sett behövs ingen backventil där. Lindqvist fotogenköksprincip är enkel och funkis. Skruven vid sidan om pumphandtaget är avluftningsskruven för tryckkärlet.

Pumpen behöver en backventil då trycket skall stanna i tryckkärlet, Du kan montera hur många hinder på vägen du vill men tekniskt sett behövs ingen backventil där. Lindqvist fotogenköksprincip är enkel och funkis. Skruven vid sidan om pumphandtaget är avluftningsskruven för tryckkärlet.
Är det inte risk, att det kan komma med smuts, om det är något i fotogenen och då blir det kanske stopp vid munstycket, så att det inte brinner som det skall.

Ska det inte sitta en backventil i ändan på sugslangen ?
Nix. Ju färre strömningsmotstånd i flödesvägen, ju bättre.

Som Johan skriver, pumpen behöver en backventil för luften som pressas in i tanken/behål-
laren/flaskan. Det är den korta klena rörsnutten längst ner på pumpcylindern. Krånglar den
så vill pumpstången klättra tillbaks uppåt när man släpper pumpstången - då ska man sluta
pumpa, tömma ut trycket och felsöka. Att underlåta det kan bli klart o-bra med bränsle-ut-
läckage. Om man kör bensin kan det bli MYCKET o-bra!
Är det inte risk, att det kan komma med smuts, om det är något i fotogenen
och då blir det kanske stopp vid munstycket, så att det inte brinner som det skall.
Den risken finns. Men uppenbarligen så tyckte Gunnar Finn att det var överflödigt, åtminstone
på mitt Arctic. Moderna motsvarigheter har ofta ett litet vitt filter sittande där - som jag alltid
tar bort på mina. Ju färre strömningsmotstånd i flödesvägen, ju bättre. Och med prima fotogen
är det problemet negligerbart, med flygfotogen ytterligare så.

Och Optimusbrännaren har ju en hanterbar rensnål som används för att säkerställa fri flödes-
väg genom brännarmunstycket. Manipulerbar under drift...
/Odd

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips