Slakten i Kaitumdalen! (tjuvjakt)

avslutad210712>> Ahha... men renarna trampar inte ner potatislanden. Dom fattar inte ens att det är ett potaisland!
De söker sig till ormården där det finns lösjord så de kan ligga i den. Jag vet inte om det är för att de söker svalka eller gör det för att få lindring mot flygfän.
Men naturligtvis måste potatisodlarna få ersättning för intånget och även få bidrag för att hägna in potatislandet. Det är ett pris vi betalar för att behålla ren och samestammen.
-Patric->> Nationalekonomer? Aldrig har så många prata så mycket om något de aldrig begripit.... detta inkluderar även mig.
___________________________________________________// RJ
 
Men grabbar, om vi ponerar att sambandet mellan antalet rivna renar och antalet rovdjur inom samma område är relativt tydligt (/linjärt) bör ju en god ersättning per (levande) rovdjur istället för per riven (död) ren kunna vara incitament nog för renägarna att vilja hålla uppe rovdjursstammen? Eller?

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Men grabbar, om vi ponerar att sambandet mellan antalet rivna renar och antalet rovdjur inom samma område är relativt tydligt (/linjärt) bör ju en god ersättning per (levande) rovdjur istället för per riven (död) ren kunna vara incitament nog för renägarna att vilja hålla uppe rovdjursstammen? Eller?

/ G

ekonom?
 
Tigertamjaren skriver
"Men grabbar, om vi ponerar att sambandet mellan antalet rivna renar och antalet rovdjur inom samma område är relativt tydligt (/linjärt) bör ju en god ersättning per (levande) rovdjur istället för per riven (död) ren kunna vara incitament nog för renägarna att vilja hålla uppe rovdjursstammen? Eller?"

Det är så det fungerar idag. Samebyarna får betalt per föryngring av järv, björn och kungsörn samt lo. Ändå minskar stammarna av rovdjur. Förstå att samebyarna inte vill ha rovdjur. T o m björnstammen minskar i fjällvärlden idag och orsaken är ILLEGAL JAKT. Därför är min åsikt att rennäringen som den idag ser ut måste lösas in.

MVH
Rolf
 
Bra Rolf, visste inte att det var så det redan fungerade. Men om det nu funkar på ett sånt sätt som i princip ser efter både rovdjurens och renägarnas intressen, varför inte ge renägarna tillräckliga incitament för att se till att tjuvjakten slutar? Får de bara tillräcklig ersättning kan väl de agera "poliser" inom sina områden som de ju känner bättre än de flesta andra?

/ G
 
Ändra attityd

En stor del av problemet med tjyvjakt på rovdjur är ett attityd-problem hos rovdjurshatarna (både inom rennäring och annorstädes). Man vare sig vill eller törs ta till sig information om rovdjuren. Man bygger sina åsikter och illegala gärningar på gammal tro och grupptrycket är oerhört stort. T ex i dagarna har det skurits sönder bildäck för vargspårare i mellansverige.
Mitt hopp står till att de unga generationer som växer upp är mer lyhörda för information och kunskap byggda på fakta och inte tro.
Vidare tror inte jag "mer pengar" löser problemet eftersom gränsen för "tillräckligt betalt" alltid kommer att förskjutas uppåt.
Det är bättre att avskaffa näringarna som vägrar inse att vi tillsammans måste finna en nivå för antal rovdjur och skador av dem.
Vi får inte glömma att bl a rennäringen ställer till skador. Skador som negativt påverkar förutsättningarna för bl a varg, kungsörn osv. Dessa rovdjursarter är värdefulla för många tusen människor som vistas ute, däribland mig.

MVH
Rolf
[Ändrat av gerhard53 2004-03-18 kl 12:52]
 
Bakomliggande orsaker

tigertamjaren; sa:
Men om det nu funkar på ett sånt sätt som i princip ser efter både rovdjurens och renägarnas intressen, varför inte ge renägarna tillräckliga incitament för att se till att tjuvjakten slutar? Får de bara tillräcklig ersättning kan väl de agera "poliser" inom sina områden som de ju känner bättre än de flesta andra?
Tigern, problemen ligger djupare och de ekonomiska delarna en bisak. Dels är konflikten landsbygd-storstad en starkt bidragande faktor, och dels är det psykologiska faktorer. Få renägare vill föda upp rovdjursmat, det skulle innebära att deras verksamhet vore meningslös i deras ögon. Dessutom är det ekonomiskt osäkert för renägarna att räkna med att det finns rovdjur, för de fluktuerar naturligt i tid och rum.

Staten hade för ett antal år sedan ett gyllene tillfälle att lösa konflikten, men miljöministern ansåg att det blev för dyrt. Det var inga stora pengar det handlade om, och chansen att lösa en lång och infekterad konflikt gick förlorad, kanske för väldigt lång tid framöver. Den havererade rovdjurspolitiken får nog den dåvarande miljöministern ta på sig.

/Staffan
 
Re: Ändra attityd

gerhard53; sa:
Mitt hopp står till att de unga generationer som växer upp är mer lyhörda för information och kunskap byggda på fakta och inte tro.

MVH
Rolf

Jag hoppas det, problemet med detta är att den felaktiga bilden av rovdjuren fortplantat sig genom århundradena utan att bli bättre.. Tyvärr så läser man ofta bland unga jägare att rovdjurshatet är stort och direkt nedärvt från äldre generationer.

Jag tycker inte heller att tjuvjakten är ett Same problem utan ett allmänt problem som måste stävjas med det bestämdaste. Sedan så ser inte jag heller någon funktion med industrisamerna och deras så kallade rennäring..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Organiserad tjuvjakt Jakt 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.