Slakten i Kaitumdalen! (tjuvjakt)

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Varken svart eller vitt

Rogen; sa:
avslutad210712; sa:
Ärligt talat tror jag inte att de som har odlingar nere vid kusten och som får dessa nertrampade av renflockarna håller med dig. Och inte heller är det tal om någon som helst ersättning vare sig från renägarna eller staten. Så visst finns det en särbehandling som inte alltid negativ för renägarna. Enligt rykten har det hänt att de som fått sina odlingar nertrampade helt enkelt har tagit fram bössan och gjort samernas arbete med att samla ihop flockarna lite enklare. Naturligtvis pratar vi inte om trädgårdar eller annat för där går inte renarna in utan om folk som faktiskt skall leva på potatisodling. Och de kanske inte breder ut sig på allas bekostnad men om du själv hade en odling du skall leva av kanske du inte tycker det är så skoj att få den nertrampad eller hur.
Nej, jag hade blivit arg om det dundrade in en hög med renar i potatislandet jag också! Men det kan faktiskt finnas orsaker till att de kommit dit som jag, du och vi andra har största skulden för.

Ska vi behöva lägga ned alla bondgårdar ifall det helt plötsligt skulle hoppa omkring lite grisar också? Är det inte bäst att kolla om det är hål i något staket först? :)

Se det från andra sidan också. Hade du blivit glad om du var bonde och fick ett vattenkraftsanlägg mitt i hagen, stängsel som gjorde att korna inte kunde gå rakt in i bondgården, granne som inte ville att du skulle använda traktor för så gjorde inte bönderna förr i tiden, klagande över att stigen ner till båten var skador av natur, bilister som klagar för att du stoppar och ger kossorna mat och vatten under transport och att det var du som blev kallade miljöbandit för att du hade en ide om ett vindkraftverket vid sidan av vattenskraftverket.. :)

Nej naturligtvis hade jag inte blivit glad över såna saker och jag har aldrig påstått att samerna blivit bra behandlade - tvärtom. Det innebär dock inte att förbättringar för samerna skall behöva gå ut över resten av befolkningen i norrbotten eller hur. Eller anser man att har man redan behandlat samerna illa kan man lika gärna behandla alla andra här uppe i norr illa så blir det rättvist.....

En annan sak som är lite konstig är att om det skall avverkas här uppe så är det renbetesland, skall vi bygga en järnväg vid kusten så är det precis i bästa renbeteslandet, skall det byggas en väg i fjällen så är det i bästa renbeteslandet etc etc. Eftersom hela norrbotten tydligen är bästa renebeteslandet så tycker jag att just renskötseln har tagit alldeles för stora proportioner så lös in renskötseln. Speciellt om det bara är ca 150 personer som lever på den.

Verkar gå väldigt bra att begränsa yrksefiskarnas fiske vid kusten och dessutom förbjuda dem att fiska på sina egna vatten utan att ens betala ut ersättning för det så jag ser inget hinder att lägga ner renskötseln. Kan tom sträcka mig så långt att samerna får en liten symbolisk ersättning.
 
vildrenen

Att vildrenen inte kommit tillbaka till Sverige beror på intensiv jak från bl a renskötare. De sista fjällvildrenarna fanns bl a i Härjedalen d v s relativt nära Hardangervidda i Norge där den än finns kvar. I Norge har man arbetat för att behåll fjällvildren (bl a kan man jaga fjällvildren i Norge vilket skapar både jobb och en naturlig arts överlevnad). I Sverige har vi accepterat rennäringens utrotning av densamma. Detta gick till bl a med jakt och assimilering av fjällvildren in i tamrenhjordarna.

Som jag skrivit tidigare här vandrade vare sig fjällvildren eller skogsvildren nämnvärt. Detta var också skälet till att de separerades till två olika raser, inte bara biotopmässigt utan även fysiskt t ex differenser i skellett etc. Detta att de är relativt stationära gör också att de har svårt att sprida sig, framförallt om de förföljs.

Om vi idag skulle propagera för återinplantering av vildren kan man bara gissa från vilka de största protesterna skulle komma ifrån.

MVH
Rolf
[Ändrat av gerhard53 2004-03-16 kl 13:41]
 
Från rendriftsforvaltningen i norge:
Er det forskjell på tamrein og villrein? Svar: Genetisk er det vanskelig å påvise forskjeller. Dette skyldes at dagens tamrein opprinnelig var villrein, og i tillegg er flere av dagens villreinstammer i virkeligheten forvilet tamrein.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Varken svart eller vitt

avslutad210712; sa:
Nej naturligtvis hade jag inte blivit glad över såna saker och jag har aldrig påstått att samerna blivit bra behandlade - tvärtom. Det innebär dock inte att förbättringar för samerna skall behöva gå ut över resten av befolkningen i norrbotten eller hur. Eller anser man att har man redan behandlat samerna illa kan man lika gärna behandla alla andra här uppe i norr illa så blir det rättvist.....

En annan sak som är lite konstig är att om det skall avverkas här uppe så är det renbetesland, skall vi bygga en järnväg vid kusten så är det precis i bästa renbeteslandet, skall det byggas en väg i fjällen så är det i bästa renbeteslandet etc etc. Eftersom hela norrbotten tydligen är bästa renebeteslandet så tycker jag att just renskötseln har tagit alldeles för stora proportioner så lös in renskötseln. Speciellt om det bara är ca 150 personer som lever på den.

Verkar gå väldigt bra att begränsa yrksefiskarnas fiske vid kusten och dessutom förbjuda dem att fiska på sina egna vatten utan att ens betala ut ersättning för det så jag ser inget hinder att lägga ner renskötseln. Kan tom sträcka mig så långt att samerna får en liten symbolisk ersättning.
De försöker ju behandla er illa. Inga tåg eller vägar men ni gnäller ju bara. Och jag trodde det var samerna som var gnällig? *ler*.. skämtar lite med dig bara!

Sen vad ska vi ha vägar och tåg till? är detta latsidan eller utsidan? Det finns väl bara ca 200 industriarbetare i sverige också? lägg ned skiten säger jag! :)
 
Vildren

Om du Rogen läst alla mina tidigare inlägg ser du att jag skrivit att tamrenen är en blandning av skogsvildren och fjällvildren, då mest skogsvildren. Att hybriden tamren skiljer sig lite från de båda föräldrarraserna är helt naturligt. Däremot, som jag skrev i mitt förra inlägg, så finns det skillnader bl a i skelettet hos fjällvildren och skogsvildren, förutom skillnader i biotopval.

Genetiska skillnader är inte allt inom biologin. Det finns exempel i djurvärlden och växtvärlden där vissa raser inom samma art skiljer sig mer åt genetiskt sett än vad andra arter gör.

Förutom våra två raser finns åtskilliga till på hela norra halvklotet, några dessvärre utrotade.

MVH
Rolf
 
Så om jag har förstått det riktigt så vill många av er BL.A inte ha någon rennäring, inte några samestigar som förstör naturen, inte att samerna ska få använda skotrar och helikoptrar, ni vill heller inte se några samer som ger mat och vatten till djur på vägar, att alla ska få jakta och fiska där samerna jagar och fiskar, heller inte få några förslag på mer naturvänlig energi, mer vägar, inte nån tamren utan istället vildren (ingen genetisk skillnad) men inga renar på potatisland? :(

Yeah.. det är verkligen synd på er och inte samerna! Att inte FN har sett att det är NI som blir illa behandlade..

Jag är inte same så jag ingår väl antagligen i "ni"..

Jag skäms för det. punkt och slut från mig!
 
Nu är det inte bara Samerna som lever på bidrag det gör även alla pajalabor! Sedan har renarna blivit helt galna av det kustnära livet när de börjar ge sig på att äta potatisar i potatislanden. Nu får det blir någon ordning på detta?

Men ingen har protesterat mot mitt scenarion om en utbyggd fjällvärld med massturism om inte Samerna suttit som bromsklossar?

Några fler funderingar i sammanfattning, dessa är inte nya för mig det har jag hört sedan barnsben.

- Samerna har alltid det bästa betet där man skall avverka, bygga vägar, järnvägare aller på annat sätt exploatera marken.
- Samerna driver sina renar ut på järnvägen för att få bidrag för tågpåkörda renar.
- Det är alltid bästa härken som blir påkörd av bilar
- Samerna matar renar på vägarna så det skall stanna där och bli överkörda.
- Samerna drar av för allt i sina deklarationer.
- Samerna har alltid mycket mer renar än vad de uppger vid räkning.
- Samerna får fiska och jaga överallt.
- Samerna tjuvjagar både älg och rovdjur.
- Samer kör 4 hjuling överallt i fjällen.
- Samerna använder alltid helikopter.
- Samerna får bidrag till allt.
- Samerna väljer att transportera renarna ner till kusten trots att det finns bete inne i landet.
- Samerna snor andras renar.

Har ni mer så kan ni gärna lägga till på dena lista. Jag har den sparad i textformat så jag snabbt kan redigera den. För att inga missförstånd skall uppstå så är listan ovan att betraktas som en lista på fördommar.
-- SAOB--
2)
#(utan egen undersökning l. värklig eftertanke fattat) förhandsomdöme, förutfattad mening l. åsikt, vaneföreställning (som hindrar ngn att inse det riktiga l. gagneliga osv., särsk. i ngt framträdande nytt; i sht i fråga om religiösa l. sedliga, politiska l. sociala åskådningar o. d.); ofta övergående i bet.: inrotad falsk l. föråldrad l. vidskeplig föreställning o. d.

Kan vi snart komma fram till en sammanfattnig. Förresten vad handlade den här tråden om egentligen. // RJ
 
walk_alone; sa:
.....
Kan vi snart komma fram till en sammanfattnig. Förresten vad handlade den här tråden om egentligen. // RJ
Den galne trådstartaren får sammanfatta tråden;-)

Jag kan försöka mig på att sammanfatta en del av urspårningen. Inget nytt men det är stordriften som är roten till konflikten mellan markägare och renskötande samer, samt roten till konflikten mellan mänsklig aktivitet och ekosystemet. Stordrift i renskötseln, stordrift i skogsbruket, stordrift vid energiutvinning osv.

Vi måste lyfta blicken och komma bort från den kortsiktiga vinstmaximering som hör samman med stordriften, och på kort sikt betala priset för det. Detta om vi vill ha ett fungerande mångfasetterat ekosystem att lämna i arv. Kommer vi inte bort från stordriftstänkandet, blir priset på lång sikt mycket högre än vad de flesta av oss vore villiga att betala, men då finns inget val. Priset blir en utarmad natur, med i bästa fall några vykortsperspektiv kvar, om man tittar åt rätt håll.

Raskesven
 
Byta umgängeskrets

Jag skulle genast byta umgängeskrets om jag hade personer med sådana fördomar i min närhet som walk_alone beskriver ovan.

F ö kan man inte generalisera och tro, att alla ens meningsmotståndare BARA är okunniga och BARA lever på fördomar. Det är värt att lyssna och fundera, det kan leda framåt.

Raskesven sammanfattar bra. Vill bara tillägga. Vi måste göra något NU.

MVH
Rolf
 
Vissa fördomar är sanna

Jag har tidigare bott utanför Tärnaby och även arbetat inom försäkringsbranschen. I slutet av -80 talet var det enorma mängder renar som blev trafikdödade efter vägen mellan Storuman- Tärnaby. Snitten låg på ca 10 döda renar/dygn. Då mitt i vintern gjorde alla försäkrningsbolag gemensam sak och vägrade betala ut ersättning för trafikdödade renar. Som genom ett trollslag försvann renarna och olyckorna minskade till ca 10 på en MÅNAD.

LKAB har liknande erfarenheter efter malmbanan. Det var därifrån iden kom till Västerbotten.

Så den som säger att pengarna inte styr ljuger.
Har även stött på samer som jagar diverse fridlysta djur.

Här i området där jag bor nu har en sameby nästan knäckt ett täljstensföretag. Ett annat ställe får inte bygga en lift till. Gemensamt för dessa är att de aldrig haft renar i området förrän det helt plötsligt i samband med ansökan blivit det absolut bästa renbetesområdet.

Detta är egna upplevelser som inte baseras på rykten och halvsanningar.
Jag kan komma med fler exempel.
 
Vem är ni?

Bäste Headski m fl.
Det skulle var mer trovärdigt om fler av er gjorde en bättre profil på er själva. Jag har lite svårt för dessa anonyma inlägg.
Annars håller jag med delvis att vissa fördomar innehåller en del sanning, vissa t o m kanske är helt sanna. Problemet med fördomar är att man aldrig riktigt vet vilka av dom som är påhittade och vilka som bygger på en viss sanningshalt.

Att renskötare skulle vara mer eller mindre laglydiga än oss andra går knappast att bevisa. Men visst begår de olagliga handlingar och utnyttjar systemet, precis som vi andra, eftersom vi alla är människor.

Problemet som jag ser det är att rennnäringen idag överutnyttjar sina egna resurser. Dessutom är all illegal jakt (oavsett vem som begår den) en begränsing i mitt och likasinnades naturupplevelser och utarmar allas vår natur och därmed allas våra framtidsmöjligheter.

MVH
Rolf
 

avslutad210712

Gäst
walk_alone; sa:
Sedan har renarna blivit helt galna av det kustnära livet när de börjar ge sig på att äta potatisar i potatislanden. Nu får det blir någon ordning på detta?
// RJ

Sa aldrig att renarna äter potatisen men det räcker så gott att de trampar ner blasten och det gör dom utan mina övriga fördomar mot samerna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Organiserad tjuvjakt Jakt 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.