släcker ni elden efter er?

Släck så här
Låt elden brinna ut helt och hållet. Släck ordentligt med vatten och rör
om så att glöden slocknar. Glöd kan gå ner i marken så gräv under askan
och se till att ingen rök eller glöd finns under eldstaden.

Ett säkert råd, men handen på hjärtat: hur många gör så i en ordningsställd eldplats (cementring)?

Jag "släcker" alltid efter mig. Vad jag räknar som "släckt" beror på förhållandena i övrigt. I skogen skall det helst inte synas att jag eldat där. I en fast ordningsställd eldplats betraktar jag elden som "släckt" när jag är 100% säker på att de rester som är kvar inte kan orsaka brand.

Värt att tänka på: Om förhållandena är sådana att enstaka pyrande pinnar utgör en brandfara så var det nog ingen bra idé att göra upp eld från början.
 
På älgjakten så är vi ca 50 skyttar och säg att 40 st eldar varje dag i en vecka och jag har då inte sett någon släcka elden med vatten.
Många ggr myrmark som är blöt men annars skog med blöt backe.
Jag har då inte sett en skogsbrand någon gång.
Oftast är väl veden ganska färdig när jakten är slut, men inte alltid.
Och är det så himla torrt att en gnista gör så att det tar sig, ja då ska man nog inte elda alls.
 
Är det så surt ute att det inte tar sig med en gnista så går det inte att göra upp eld...
Skämtar du?

Ta med lite näver att starta med, då kan du torka upp lite småpinnar. Annars går det generellt sett att hitta nåt halvtorrt mojs under en gran/fallträd.

Lite löst näver (det där ullliga ytterst) går generellt sett att få eld på, sedan är det bara en fråga om envishet och ett bra förråd av tändstickor/välfylld tändare innan man torkat upp nog med kvistar för att få en liten eld, sedan torkar man större kvistar med den.

Det är ju när det är regnigt och ruggigt man vill ha en eld...
 
Kul att läsa hur eldsläckar kulturen ter sig.
Ve den som inte släcker sin eld tycks den gängse uppfattningen vara.

Den som låter elden pyra eller tom. brinna vidare har inget berättigande i naturens sköte. Att låta en eld som inte under mycket rigorösa omständigheter falna och dö samt vattenbegjutas i högst rikliga mängder av vatten tyder enligt de flesta här på antingen oförstånd eller något liknande terrorangrepp. De sista var kanske överdrivet 🤓.

Hur som haver, jag personligen släcker nogsamt elden i närheten mänsklig population. Inte för att jag under vissa omständigheter tror härden ska slita sig och bringa en vådlig brand. Utan mer kulturellt betingat. Jag vill visa de som kommer efter att här ere släckt och jag har skött mina åtaganden. Gör det du också.

I mina egna skogar och marker kan jag göra annorlunda ibland under vissa omständigheter. Det är långt bort från allfartsvägarna. Visst stryper jag elden så den slocknar. Vattnet jag har med mig dricker jag själv. Under en rejäl brasa under natten så spelar inte ens 10 liter vatten någon roll utan det kokar bort och det pyr sedan. Jag plockar bort ved och lägger klampar på sidan av. Pyrandet kan pågå ett dygn om det är en rejäl brasa i stil med en stor nying. Det här är inget man gör om det finns minsta risk för eldspridning utan mest på senhöst, vinter och tidig vår.

I övrigt så tycker jag det är en styggelse att lämna elden släckt på sjöar och tjärnar. Blir trevligare låta det brinna bort.

Så allt eldande utgår inte från den lilla grillkorvglöden i riskområde. Generellt är det bra om vikten av släcksrkunskap sprids men det finns omständigheter som är annorlunda. Sedan funderar jag på om det som skrivits om att låta vedträn brinna ut bara för att nästkommande ska få en trevligare syn när man kommer. Tja ligger väl något i det. Själv tycker jag det är praktiskt med gamla brända vedrester för även om det regnat så funkar dessa bättre att starta en ny eld med.
 
Jag släcker alltid grundligt!

Och finns det inget vatten (mycket sällan jag gör upp eld utan tillgång till en sjö/hav/bäck) så låter jag det brinna ut, man får planera sin eldning och inte elda för kråkorna samma dag när man ska vidare... Sen kan man ju alltid använda "brandslangen" som en försiktighetsåtgärd, kanske inte så trevligt för nästkommande gäst, men det dom inte vet har dom inte ont av! ;) hehe

Better Safe Than Sorry!

Mvh troswe
 
Jag släcker alltid grundligt!

Och finns det inget vatten (mycket sällan jag gör upp eld utan tillgång till en sjö/hav/bäck) så låter jag det brinna ut, man får planera sin eldning och inte elda för kråkorna samma dag när man ska vidare... Sen kan man ju alltid använda "brandslangen" som en försiktighetsåtgärd, kanske inte så trevligt för nästkommande gäst, men det dom inte vet har dom inte ont av! ;) hehe

Better Safe Than Sorry!

Mvh troswe


Låter bra!
Men har du kalkylerat att dina skogsbröder kan ha problem med prostatan och därmed vissa slangproblem för en optimal begjutning av elden?😎
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.